ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | |||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
ورودی: نخ تهیه شده از قسمت رینگ برروی ماسوره وارد دستگاه
Speroo میشود.
پردازش: در این دستگاه پیچش نخ از ماسوره به بوبین انجام میشود و در ضمن توسط لوفه عمل کنترل کیفی نخ انجام میشود.
خروجی: نخ روی بوبین
کنترل جهت راه اندازی دستگاه:
· دستگاه را تمیز کنید
· از کارکرد مجیتکس اطمینان حاصل نمایید.
· بوبینهای داخل قفسه را تکمیل کنید و انها را از نظر سالم بودن و همخوانی رنگها کنترل کنید.
· تعداد واحدهای گروپ را با واحدهای روی دستگاه چک کنید.
کنترل حین کار:
· در طول شیفت حداقل یک مرتبه پیوند زنها رااز نظر استحکام و قطر پیوند کنترل کنید.
· رزرو بوبین ها را کنترل کنید.
· تولید نخ 5/1(پله ای شدن ،بوبین شکسته و غیره) را کنترل کنید
· دافر را از نظر رزرو پیچی و تعداد واحد گروپ کنترل کنید.
· کنترل کنید که قفسه باشد.
· کنترل کنید که تسمه انتقال ماسوره خالی همیشه روشن باشد.
· دقت کنید که حداکثر بوبین بر روی تسمه نوار نقاله برای Doff از 20 عدد بیشتر نشود..
· توجه داشته باشید که در هنگام راه اندازی را به روی بوبین جدید حتما نخ رزرو پیچیده شود.
· دقت کنید که در صورت استفاده از نخ متفاوت بوبین ها ویا ماسوره جای نشود.
ادامه مطلب ...به علت اهمیت فراوانی که کشش نخهای تار وپود (به خصوص تار)روی خواص مختلف پارچه دارد،تحقیقات فراوانی در این مورد انجام شده است ؛اما طبق بررسیهای انجام شده درمنابع گوناگون،تاکنون درموردنسبت کشش نخ تاروپود و تاثیرآن برروی خواص پارچه،تحقیق برجسته ای صورت نگرفته است وتنهابه طور مجزاروی کشش نخهای تاروپود مطالعه شده است.
بعضی از نتایجی که ازاین تحقیقات به دست آمده است،به طور خلاصه شامل موارد زیراست:
با افزایش کشش نخ تاریاپود،ضخامت پارچه کاهش می یابد.
همچنین در تحقیق دیگری،میزان بازبودن شبکه های پارچه مورد مطالعه قرار گرفته است ومشخص گردیده است که هرچه کشش اولیه بیشتر باشد،ابعاد شبکه (منافذ)افزایش می یابد.
ادامه مطلب ...
نساجی های دولتی باید خصوصی شوند
شرایط واحدهای نساجی بخش خصوصی روبه بهبود است
9 هزار و 500 واحد نساجی که پروانه بهره برداری دارند در
کشور فعالیت می کنند، از این تعداد حدود 75 درصد در بخش خصوصی فعالیت می
کنند و مابقی در دست دولت است. با این اوصاف حدود 10 کارخانه نساجی که
دولتی می باشند جزو پر مشکل های صنعت نساجی هستند.
افشین روغنی
معاون وزیر صنایع و معادن معتقد است. واحدهای نساجی دولتی که مدیر آنها از
جنس صنعت نیست فضایی را به وجود آوردند که این صنعت با دیدگاه مثبتی روبه
رو نباشد و همه تصور می کنند صنعت نساجی کشورمان با تلاطم های متعددی روبه
رو است. اما به واقع باید گفت صنعت نساجی مشکل خاصی ندارد و شرایط واحدهای
نساجی بخش خصوصی رو به بهبود است، اما فرسودگی ماشین آلات کارخانه های
نساجی موضوعی می باشد که همه مسئولان به آن اذعان دارند و معتقدند دستگاه
های فرسوده نساجی باید به سرعت نوسازی شود تا این صنعت امکان رقابت با سایر
کشورها را داشته باشد. او از تدوین برنامه های جامع برای بخش صنعت نساجی
هم خبر داد و گفت: این صنعت آینده مطلوبی دارد و با اصلاح ساختار این بخش
می توان نساجی کشور را احیا کرد. به هر حال واحدهای نساجی 12 درصد صنعت
کشور را شامل می شوند و طی سال های اخیر این صنعت بالاترین رشد سرمایه
گذاری را داشته است. سید مهدی صادق رئیس کمیته صنعت مجلس نیز دراین باره
اذعان داشت که در گذشته بعد از صنعت نفت، صنعت نساجی جایگاه دوم را داشت
اما اکنون این جایگاه چندین پله تنزل یافته است. او گفت: در گذشته محصولات
نساجی ایران به دلیل برندی که داشت به کشورهای مختلف از جمله اروپا صادر می
شد ولی در حال حاضر این برند کمرنگ شده و خیلی از کشورها جایگاه ایران را
تصاحب کردند. وی معتقد است: عدم نوسازی ماشین آلات و افزایش نیروی کار در
واحدهای نساجی از عمده دلایل عدم رونق در کارخانه های نساجی دولتی است.
صادق با بیان این که تعداد واحدهای نساجی دولتی کم نیست و باید برای احیای
آن برنامه ریزی جامعی صورت گیرد، متذکر شد: اخیراً در کمیسیون صنایع جلسات
متعددی برپا شد تا مشکلات واحدهای نساجی حل شود، خوشبختانه وزارت صنایع و
معادن مجدانه پیگیر حل مشکلات صنعتگران این بخش است. او با بیان این که
فرسودگی ماشین آلات نساجی سبب افزایش هزینه های تولیدی می شود و این امر
امکان رقابت با تولیدات وارداتی را کم می کند، تصریح کرد: محصولات نساجی که
به صورت قاچاق وارد کشور می شود لطمه سنگینی را بر روی این صنعت ایجاد
کرده است لذا بخش های مختلف با نظارت دقیق تر باید بازار را از حیث کالاهای
قاچاق پاک کنند.
عزت الله اکبری گفت : عدهای فکر کردند مشکل معوقات پرداختی کارگران با فروش و غارت زمینهای نساجی برطرف میشود / خیلیها باورهای ما را زیر سوال بردند، همین افراد با دیدن ماشینآلات وارد شده احقاق وعدهها را باور کرده و چوب لای چرخ نگذارند.
نماینده قائم شهر، جویبار، سوادکوه و کیاکلا در مجلس از تعهد بینالمللی سرمایهگذار ترک برای ایجاد ۶ هزار فرصت شغلی خبر داد.
عزتالله اکبری در جمع خبرنگاران به مناسبت ورود نخستین محموله
ماشینآلات کارخانجات نساجی مازندران اظهار داشت: کار نیمهکاره بنده در
مجلس پنجم درباره احیای نساجی با دستور رئیس جمهور جانی دوباره یافت.
اکبری
ضررهای سالانه ۱۲ میلیارد تومانی کارخانههای نساجی را در حضور نیافتن خود
در مجلس ششم دانست و تاکید کرد: عدهای فکر کردند مشکل معوقات پرداختی
کارگران با فروش و غارت زمینهای نساجی برطرف میشود ولی خواسته مردم قائم
شهر بود همان تحقق وعده احیا و نوسازی کارخانههای نساجی مازندران است.
خبرگزاری فارس: سرپرست فرمانداری قائمشهر گفت: رئیسجمهور احیا و نوسازی کامل کارخانجات نساجی مازندران را هدیه خود به مردم مازندران دانست که با احیای کارخانجات نساجی وعده رئیسجمهور محقق میشود.
خبرگزاری فارس: نخستین محموله ماشینآلات کارخانههای نساجی مازندران حاوی دو دستگاه بویلر روغن داغ وارد قائمشهر شده و به سوله کارخانه نساجی شماره 3 انتقال یافت.
4ـ اشکال دیگر ـ اشکال معروف دیگری که در قالی ایران دیده می شوند عبارتند از :
الف ـ طرح معروف به اسلیمی که مسلم نیست آیا از طرح پیچک مو گرفته شده است یا از پیچ و خمهای بدن مار و یا از ابرهای امواج آسمان(3)؟ به هر جهت نقش اسلیمی چند گونه است: 1ـ اسلیمی شبیه به پیچک طراحی شده. 2ـ اسلیمی شبیه به مارپیچ که آن را اسلیمی مارپیچ و اروپائیان آن را برچینی می گویند. 3ـ اسلیمی پشت دار که شباهت به سر فیل با خرطوم دارد و احتمال دارد که استیلیزه همان باشد و بعد هم اسلیمی دوبندی که مشتق از اسلیمی قبلی است . متخصص این نوع اسلیمی (شبیه به سر فیل با خرطوم) آقای هادی اقدسیه استاد نقش قالی هنرستانهای هنرهای زیباست که از شاگردان مرحوم کمال الملک بوده است.
ب ـ طرحها و اشکال هندسی از همه رقم: این اشکال ساده و معمولی هندسی در نقش قالیهای ایرانی تغییر شکلهای عجیبی داده اند، غالباً از چپ و راست انحنا یافته، قوس و هلال و پیچ و خم بینهایت پیدا کرده تا جائیکه قالی ایران را بصورت تذهیب مجسم در آورده اند. اشکال هندسی در قالی ایران عبارتند از مربع ، مستطیل، لوزی ، ذوزنقه ، متوازی الاضلاع، هشت گوشه ، شانزده گوشه، دایره ، بیضی، طرح طاقنمائی(4) و دالبرهای تودرتو و گوناگون و طرح ترنجی در وسط با لچک در چهارگوشه قالی. این اشکال همه جزئیات و نقشهای گوناگون قالی را احاطه کرده اند و آنها را بصورت مجموعه زیبا و منظم جلوه داده اند. تقریباً کمتر شکل هندسی هست که از آن در قالی ایران استفاده نشده باشد.
ادامه مطلب ...
دربارة قالی و نقش قالی
در وصف قالی ایران دیگران کتابها نوشته اند، حتی بعضی از هنرشناسان قالیهای خوش بافت و خوش نقشه ایران را شاهکار صنعت و هنر شمرده اند و آنها را با نقاشیهای ایتالیائی در عهد رنسانس برابر دانسته اند. حتی شنیدهام که گروهی قالی ایرانی را مانند یک قطعه موسیقی سمفونیک دارای هم آهنگی ، تناسب و تنوع و خلاصه مجموعه متناسبی از جزئیات زیبا شمرده اند . اما خود ما شاید از بس قالی و قالیچه دیده ایم دیگر چشمانمان عادت کرده است و حتی بی آنکه متوجه زیبائی آنها شویم بر آنها پا می نهیم و می گذریم . درحالیکه قالیهای ایران از دیر زمانی زینت بخش موزه های بزرگ دنیا قرار گرفته است و هم اکنون می توان شکارهای جاویدی از هنرمندان شکیبا و صبور ایرانی در موزهای «متروپولیتن» در نیویورک، «ارمیتاژ» در لنینگراد، «ویکتوریا و آلبرت» در لندن ، «قیصر فردریک» در برلن ، «لوور» در پاریس و موزه «صنایع و هنرها» در وین تماشا کرد. اکنون باید علت زیبایی قالی ایران چیست و چه عامل یا عواملی باعث می شود که ما یک قطعه خوش ساخت و بافت قالی را شاهکار صنعت می نامیم؟
ادامه مطلب ...