مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

اهمیت کشش نخهای تار و پود

به علت اهمیت فراوانی که کشش نخهای تار وپود (به خصوص تار)روی خواص مختلف پارچه دارد،تحقیقات فراوانی در این مورد انجام شده است ؛اما طبق بررسی‌های انجام شده درمنابع گوناگون،تاکنون درموردنسبت کشش نخ تاروپود و تاثیرآن برروی خواص پارچه،تحقیق برجسته ای صورت نگرفته است وتنهابه طور مجزاروی کشش نخهای تاروپود مطالعه شده است.

بعضی از نتایجی که ازاین تحقیقات به دست آمده است،به طور خلاصه شامل موارد زیراست:

با افزایش کشش نخ تاریاپود،ضخامت پارچه کاهش می یابد.

همچنین در تحقیق دیگری،میزان بازبودن شبکه های پارچه مورد مطالعه قرار گرفته است ومشخص گردیده است که هرچه کشش اولیه بیشتر باشد،ابعاد شبکه (منافذ)افزایش می یابد.

بررسی مراحل بافندگی:

برای شروع بافندگی لازم است که نخهای یک سیستم (تار) از یکدیگر جدا شود تا نخ سیستم دیگر (پود) در لابه لای سیستم دیگر قرار داده شود. پس از قرارگرفتن نخ پود در داخل نخهای تار باید نخ پود به میزان معینی به جلو برده شود تا در محل معینی قرار گیرد. پس از این عمل پارچه به میزان مشخصی (بسته به تراکم پارچه) پیچیده می شود و نخ تار نیز باید به میزان مشخصی باز می شود تا فضای لازم برای پود دوم ایجاد شود. پس از اتمام یک سیکل، کلیه عملیات فوق برای سیکلهای بعدی انجام می شود.

هر سیکل شامل عملیات زیر می باشد:

1- تشکیل دهنه

2- پودگذاری

3- کوبیدن دفتین

و عملیات فرعی شامل:

الف – مکانیزم بازکننده نخ تار و پیچیدن پارچه

ب- کنترل و مراقبت

هر یک از عملیات بالا در یک درجه خاص از ماشین بافندگی انجام می گیرد. حال به بررسی اجمالی درباره هر کدام از عملیات بالا می پردازیم:

 

     تشکیل دهنه :

 

 

 

 

 

 

 

تشکیل دهنه توسط مکانیزم های مختلفی مانند مکانیزم تشکیل دهنه بادامکی، دابی و ژاکارد انجام می شود.

 انواع دهنه:

انواع دهنه را می توان نسبت به نوع تشکیل، چگونگی تشکیل، لحظه تشکیل (دیر،زود،معمولی) و نوع دهنه (بسته،باز،نیمه باز) تقسیم کرد.

 دهنه کار به سه طریق تشکیل می شود:

1- دهنه رو

2- دهنه زیر

3- دهنه زیر – رو

دهنه زیر – رو: کاملاً ایده آل بوده و امروزه در ماشینهای که با دور زیاد کار می کنند، مورد استفاده قرار می گیرد.

چگونگی تشکیل دهنه:

در صورتی که تشکیل دهنه با بیش از دو ورد انجام می گیرد به دو طریق دهنه شکل می گیرد:

1- دهنه نامنظم: اگر کلیه وردها که به بالا برده می شود و تمام وردهایی که به پایین می آیند در یک ارتفاع قرار گیرد (در موقع هم سطح شدن) نخهای تار، یک دهنه نامنظم را تشکیل می دهند.

2- دهنه منظم: اگر وردها را به طریقی به بالا و پایین بیاوریم که کلیه نخهای تار، رو و زیر، در یک سطح قرار گیرد، دهنه منظم تشکیل می شود.

الف: پودگذاری:

برای عبور نخ پود از میان تارها، راههای مختلفی وجود دارد؛ مانند ماکویی. ولی امروزه روشهای جدیدی مانند پروژکتایل، رپیری و واترجت استفاده می شود.

ب:دفتین زدن:

زمانی که نخ پود داخل دهنه قرار گرفت، شانه دفتین که نخهای تار را از خود عبور می دهد، به سمت جلو آمده بنابراین نخ پود به پارچه کوبیده می شود.

 

مکانیزم های بازکننده نخ تار و پیچیدن پارچه:

برای اینکه عمل بافندگی صورت گیرد نخهای تار باید تحت کشش باشند و پارچه نیز که متصل به نخ تار می باشد باید تحت کشش باشد.

دلایل تحت کشش بودن نخهای تار:

الف) صحیح قرار گرفتن نخ پود در داخل پارچه

ب) ایجاد دهنه متعادل

ج) دفتین زدن بهتر

د) جهت باز کردن نخ تار در مکانیزم های غیرفعال

هر گونه تغییر کشش در حین بافندگی باعث از بین رفتن پارچه خواهد شد. پس باید کشش تنظیم شده، در طول مدت بافندگی (از پر تا خالی شدن چله بافندگی) ثابت نگه داشته شود.

  پل تار:

پل تار وظیفه دارد که کشش لازم را در نخ تار ایجاد کند و همچنین جهت نخ تار را از قائم به افق، یعنی سطح ماشین بافندگی تغییر دهد. بنابراین پل تار از اجزای بسیار مهم و حساس ماشین بافندگی می باشد. در این پروژه نیز، اساس کار روی پل تار است. یعنی با تغییر دادن پل تار در جهت افق، کشش نخهای تار تغییر داده شده است.

انواع پل تار:

1- پل تار ثابت

2- پل تار متحرک

3- پل تار تنظیم کننده

الف:پل تار ثابت:

یک استوانه کاملاً صیقلی که از دو طرف ثابت شده است.

ب:پل تار متحرک:

1)پل تار دورانی: در طرفین روی یک جفت یاتاقان سوار می باشد. اگر از اصطکاک یاتاقان ها صرفنظر نمائیم، T2 = T1 می باشد.

2) پل تار نوسانی: از یک طرف اهرمی به آن متصل شده است که حرکت خود را از بادامک می گیرد.

تفاوت انواع پل تار:

 تفاوتهای بین انواع پل تار ثابت و متحرک وجود دارد. پل تاری که به طور متحرک در جای خود قرار گرفته بسته به طراحی آن دارای عملکردهای زیر می باشد که معمولاً بابقیه عملکردهای دستگاه ترکیب می شوند:

1- عنصر حس گر برای نیروهای نخ تار

2- عنصر تنظیم کننده برای بازکننده نخ تار

حرکت پل تاری که به طور آزاد و یا تقریباً آزاد در حال نوسان است به نیروی لغزشی نخ تار و رفتار ازدیاد طول نخ بستگی دارد.

الف : حرکت عمودی پل تار:

جابجایی پل تار در راستای عمود دو نقش را ایفا می کند:

1- تأثیر در نیروی کوبیدن

وقتی که مثلاً پل تار بالا برده می شود، دهنه نامتعادل شده و کشش در تارهای دهنه زیر بیشتر از دهنه رو می گردد. در واقع در نخهای دهنه زیر ازدیاد طول بیشتری بوجود می آید. بنابراین در هنگام کوبیدن پود، پود در راستای عمودی مرکز پود قبلی قرار می گیرد و پود پایین می آید. چون در هنگام دفتین زدن در این حالت پود روی سر پود قبلی نمی خورد، بنابراین نیروی کوبیدن کاهش پیدا می کند. به مرور زمان دوباره مراکز پودها سر جای خود به صورت افقی قرار می گیرد.

2- تأثیر در کشش نخهای تار:

هر چه پل تار بالاتر رود، کشش بیشتر می شود و می توانیم پارچه های با تراکم بیشتر تولید کنیم .

 

الف  : حرکت افقی پل تار:

تغییرات ازدیاد طول متناسب با کشش است.

 


اگر q کاهش پیدا کند، dl/l کم می شود و تغییرات کشش کمتر می شود.

برای اینکه q کاهش پیدا کند، باید پل تار به سمت عقب (در راستای افقی) کشیده شود. 

همچنین با جلو و عقب بردن پل تار می توان کشش نخهای تار را کم و زیاد کرد که در این پروژه برای تغییر کشش نخهای تار از این روش استفاده شده است.

 

 

 

 مکانیزم باز کننده نخ تار :

 این مکانیزم،مکانیزمی است که در هر دور میل لنگ ، غلتک نخ تاررا می چرخاند تا مقدار معینی نخ تار، پس از هر بار پودگذاری باز شود. شرطی که این مکانیزم ها باید دارا باشند، این است که مقدار باز شدن نخ تار به طریقی صورت گیرد که در تمام مدت بافندگی تراکم ثابت بماند . هنگام دفتین زدن از طرف دفتین به پارچه نیرو وارد می شود و پارچه را به جلو حرکت می دهد . اگر غلتک نخ تار روی محور خود آزاد باشد ، توسط نیروی دفتین چرخانده می شود و نخ تار شل خواهد شد. برای جلوگیری از شل شدن نخ تار ، غلتک نخ تار با نیروی معینی ترمز می شود . این نیروی ترمز سبب می شود که همیشه نخ های تار در حالت کشیده باشند.

کشش در نخ های تار ودریک سیکل بافندگی، به علت دفتین زدن و تشکیل دهنه تغییر می کند ؛ به عبارت دیگر به هنگام تشکیل دهنه و دفتین زدن ، کشش نخ تار زیاد می شود. تغییرات کشش تار هنگام تشکیل دهنه ، توسط پل تار نوسان کننده و یا به وسیله حرکت غلتک تار خنثی می شود .

رگولاتور باز کننده نخ تار :

مکانیزم باز کننده ماشین از نوع منفی است. از پل تار فرمان به رگولاتور می رسد و تغذیه به صورت نیمه مداوم است.

تغییرات درکشش،درمحدوده برآمدگی بادامک حس می شود  و در محدوده فرورفتگی،چله نخ تار باز می شود . پس از حس کردن کشش توسط پل تار ، حرکت از طریق بازو ، به قسمت کنترل منتقل می شود . حرکت دورانی به نوسانی تبدیل می شود و به اهرم فشار می آورد. با فشار اهرم ، محوری که پینها روی آن سوار است، می چرخد و یک یا دو پین در شکاف های روبرو درگیر می شوند. با درگیر شدن پینها ، حرکت به چله تار منتقل شده و چله به میزان مشخصی باز می شود . تغییرات کاهش قطر نیز از طریق اهرم مربوط حس می گردد . بادامک از یکی از محور های ماشین حرکت می گیرد. برای تنظیمات کشش می توان کشش نخها را تغییر داد . همچنین باید به این نکته توجه داشت که در مکانیزم باز کننده نخ تار اگر اصطکاک بین شفت محور چله و تکیه گاه آن در دو طرف چله یکسان نباشد، باعث ایجاد کشش های نا یکنواخت در نخ تار می شود.

 کناره گیر پارچه :

کناره گیر وظیفه دارد عرض پارچه را ثابت نگه دارد . بیشتر کناره گیرها از نوع سوزنی است. با حرکت پارچه به جلو استوانه می چرخد و سوزن های آن به داخل پارچه فرو می رود ؛ در نتیجه عرض پارچه ثابت نگه داشته می شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد