مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

ایران صادرکننده نخ پتروشیمی پلی استر شد

کارخانه 66 هزارتنی تولید نخ POY مجتمع پتروشیمی تندگویان در نخستین هاب پتروشیمی ایران در بندر ماهشهر به طور رسمی در مدار بهره برداری قرار گرفت.

به گزارش مهر،  این طرح جدید پتروشیمیایی با وجود مشکلات متعدد در تامین برخی از کالا و اقلام یدکی راه اندازی شده است و هم اکنون آزمایش محصولات نشان می دهد که محصولات پلی استر تولیدی از استاندارد بالای تجاری برخوردار هستند.
 
در حال حاضر یک خط تولید از مجموع هشت خط تولیدی نخ پتروشیمی پلی استر راه اندازی شده است و پیش بینی می شود با تامین برخی از کالا و تجهیزات مورد نیاز هفت خط تولید باقیمانده هم در مدار بهره برداری قرار بگیرد.
 
گزارش شرکت ملی صنایع پتروشیمی حاکی از آن است که با راه اندازی کامل این طرح پتروشیمی در بندر ماهشهر، اولین محموله نخ پتروشیمی پلی استر ایران به بازارهای جهانی صادر شود. 
 
پیش بینی می‌شود با بهره برداری کامل از این طرح توسعه پتروشیمی تندگویان، جایگاه صنعت نساجی ایران از نظر تامین مواد اولیه بهبود یابد.
 
مجتمع پتروشیمی تندگویان از سال 1377 در مدار بهره برداری قرار گرفته که تاکنون 2 فاز توسعه ای برای آن تعریف شده است.
 
در فاز اول توسعه این مجتمع پتروشیمی تولید انواع گریدهای پلی اتیلنی و اسید ترفتالیک در دستور کار قرار گرفته است و در فاز دوم توسعه این مجتمع پتروشیمی تولید گریدهای مواد اولیه تولید بطری، پنبه مصنوعی، نخ نساجی و الیاف هدف گذار شده است.

اصلی‌ترین مشکل پنبه کاران چیست؟

کشاورزی یکی از مهم‌ترین صنایع استان به شما می‌رود. گروه زیادی از اهالی استان در روستاها و شهرهای استان خراسان شمالی به این صنعت مشغولند و محصولات کشاورزی استان همواره جایگاهی ویژه بین محصولات کشاورزی کشور دارد.
--------------------------------------------------------------------------------------------------
در کنار این اما مشکلات و کمبودهایی نیز در بخش کشاورزی وجود دارد که همواره تهدیدی برای این صنعت بوده‌اند. یکی از مهم‌ترین این مشکلات خرید تضمینی محصولات کشاورزی از کشاورزان و رکود در این بخش است که این گروه را با مشکلاتی مواجه کرده است. صنعت پنبه کاری استان به‌عنوان یکی از قطب‌های پنبه کاری کشور مدتی است با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کند. اسفراین به‌عنوان یکی از جایگاه‌های ویژه تولید این محصول کشاورزی در کشور شناخته می‌شود که پنبه کاران این منطقه با نگرانی‌هایی در این زمینه مواجهند. برای موشکافی این معضل گفت‌وگویی با هادی قوامی، نماینده اسفراین و نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه داشتیم که در ادامه می‌خوانید.
ادامه مطلب ...

گرانی برق سالانه70میلیون یورو به نساجی آلمان آسیب میرساند

سِت.دِ.اف:گرانی برق سالانه70میلیون یورو به صنعت نساجی آلمان آسیب میرساند

به گزارش «نساجی نیوز» به نقل از واحد مرکزی خبر، صنعت نساجی آلمان تحت تاثیر برق گران قیمت آلمان، سالیانه حدود هفتاد میلیون یورو ضرر می کند.

به گزارش کانال دوم تلویزیون دولتی آلمان، «سِت.دِ.اف»، صنعت نساجی آلمان قصد دارد در مخالفت با افزایش مالیات بر انرژی های پاک، شکایت کند. در صورتی که این گروه صنعتی در آلمان، موفق به عملی کردن شکایت خود شود، نظام فعلی تامین اعتبارات مالی توسعه تاسیسات تولید کننده برق از طریق انرژی های پاک و تجدید پذیر نظیر انرژیهای خورشیدی، بادی و آبی دستخوش تغییر خواهد شد.

این گزارش با اشاره به اینکه هم اکنون هزینه استحصال برق از طریق انرژی های پاک تجدید شونده برای مصرف کنندگان آلمانی برای هر کیلووات ساعت، سه و شش دهم سنت یورو است، ادامه داد: هرچند توسعه انرژی های پاک، محور و ستون ایجاد تحول در استفاه از انرژی های فسیلی و هسته ای است اما مالیات بندی و درخواست برای افزایش مشارکت در توسعه این تاسیسات با منافع اقتصادی گروههای صنعتی در تضاد است؛ موضوعی که با انتقاد امروز گونتر اوتینگر، کمیسر انرژی اتحادیه اروپا در خصوص لزوم برخورد مسئولانه دولت آلمان با افزایش بهای برق صنعتگران آلمانی نیز روبرو شد.

او با بیان اینکه آلمان به لحاظ بالا بودن قیمت برق در کل اروپا رتبه دوم را داراست، افزود: نباید این سیاست، ادامه یابد. چون هم به مصرف کننده فشار می آورد و هم به اقتصاد آسیب می رساند.

طراحی لباس کاهنده دمای بدن

طراحی لباس کاهنده دمای بدن
به گزارش «نساجی نیوز» به نقل از ایسنا، در روش های طراحی لباس های خنک کننده، پوشش های شیمیایی منتول مانند به پارچه افزوده می شود که هیچکدام نتوانسته اند مانند سیستم طبیعی خنک کننده بدن مفید باشند.

سیستم خنک کننده بدن انسان با استفاده از افزایش و کاهش تعریق، دمای بدن را متعادل نگه می دارد.

محققان شرکت طراحی لباس ورزشی Columbia Sportswear از همین شیوه استفاده کرده و لباسی طراحی کرده اند که عرق بدن را به طور مساوی در سراسر لباس پخش می کند.

تی شرت Omni-Freeze ZERO از الیاف پلی استر تولید شده و تنها 136 گرم وزن دارد. این لباس متشکل از هزاران حلقه پلیمری 0.15 اینچی آب دوست است که همزمان با شروع تعریق، این حلقه ها رطوبت را به طور مساوی در سراسر لباس جذب کرده و متورم می شوند؛ حلقه های پلیمری انرژی مورد نیاز برای متورم شدن را از گرمای بدن تأمین می کنند.

در آزمایشات انجام شده مشخص شد که در مقایسه با لباس های تهیه شده از مواد دیگر، این لباس می تواند دمای بدن را تا 10 درجه خنک تر کند.

لباس Omni-Freeze ZERO با درجه حفاظتی 50 در برابر اشعه خورشید به قیمت 60 دلار به بازار عرضه شده است.

کرایه نام ایران تنها با 40 هزار دلار

دبیر سابق انجمن صنایع نساجی با انتقاد شدید از چینی بودن لباسهای ورزشکاران ایران در المپیک گفت: یک شرکت چینی در ازای پرداخت تنها 40 هزار دلار نام ایران را در بازیهای المپیک کرایه کرده و برای خود تبلیغ می‌کند.

 
جمشید بصیری تهرانی در گفت‌وگو با ایسنا، با ابراز تاسف از عملکرد وزارت ورزش و جوانان در مورد ارائه سفارش ساخت لباسهای ورزشکاران ایران در المپیک به یک شرکت چینی گفت: این شرکت چینی در ازای پرداخت تنها 40 هزار دلار به طرف ایرانی لباس ورزشکاران ما را دوخت که به عنوان لباس تمرینی ورزشکاران ایرانی استفاده می‌شود.

ادامه مطلب ...

سنتز الیاف ضد باکتری حاوی نانوذرات نقره با روش ابداعی محققان ایر

پژوهشگران دانشگاه تربیت مدرس با مطالعاتی که بر روی الیاف پلی‌اتیلن آنتی‌باکتریال حاوی نانوذرات نقره داشتند، موفق به سنتز این الیاف تحت فرایند اولتراسونیک به روش غوطه‌وری شدند که محصول به دست آمده از این فرایند از نظر اقتصادی مقرون به صرفه بوده و از دوام و کیفیت بالایی نیز برخوردار است.

به گزارش سرویس پژوهشی ایسنا، این پژوهش با هدف طرح ساخت و بررسی کامپوزیت آنتی‌باکتریال پلی‌اتیلن - نقره تحت فرایند اولتراسونیک انجام شده که نتیجه آن محصولی با قیمت بسیار پایین، دوام بالا و کیفیت مطلوب است و به دلیل سهولت اجرا، ظرفیت بالا و داخلی بودن مواد اولیه از نظر صنعتی توجیه اقتصادی بالایی داشته و توانایی رقابت با سایر نمونه‌های مشابه را داراست.

ادامه مطلب ...

ارز دولتى به صنایع نساجى تعلق نمى گیرد

ارز دولتى در حرف به صنعتگران تعلق مى گیرد، اما در عمل چنین چیزى نیست، یا اگر هم داده شود، نحوه دریافت به صورتى است که مخارج جانبى گرفتن ارز، قیمت تمام شده را به نزدیک ارز آزاد مى رساند.یک تولیدکننده صنف نساجى  با بیان مطلب بالا اظهار کرد: تولید در صنعت نساجى ایران بسیار مشکل است. عشق و علاقه به این صنعت باعث ایجاد سماجت در ما براى مقابله با مشکلات مى شود.

 

وى گفت: کارخانه تولیدى ما براى تامین مواد اولیه خود احتیاج به پشم دارد که پشم داخلى جوابگوى نیاز ما نیست و کارخانه براى تامین مواد اولیه خود مجبور به خرید ازکشورهاى دیگر است که خود این امر همراه با مشکلاتى همراه است.وى تصریح کرد: شرایط ترخیص کالا از گمرک خیلى آسان نیست و حدود ۱۵ روز به طول مى انجامد تا مواد اولیه از گمرک به کارخانه واقع در شهرک صنعتى برسد.

 

او در پاسخ به این سوال مبنى بر وجود بانک و تسهیلات بانکى در شهرک هاى صنعتى گفت: در شهرک صنعتى نجف آباد اصفهان که مشغول فعالیت هستیم، بانک وجود دارد، اما هیچ گونه تسهیلات بانکى در اختیار تولیدکنندگان قرار نمى دهند. تولیدکنندگان در حال حاضر تنها از تسهیلات بانک ملى طبق سقف مشخص شده سالهاى قبل استفاده مى کند.



منبع این مطلب سایت ارانیکو می باشد.

طلای سفید خراسان رضوی در آستانه نابودی

گزارش از: خبرنگار کیهان در رشتخوار
با توجه به نزدیک شدن به فصل برداشت پنبه در سال جاری و وجود بیش از 15هزار تن پنبه محلوج تصفیه شده در کارخانه های پنبه شهرستان رشتخوار به دلیل واردات بی رویه این محصول، قیمت پنبه روز به روز کاهش یافته و کشت این محصول را در شهرستان رشتخوار غیراقتصادی کرده است.
جمعی از پنبه کاران شهرستان رشتخوار به خبرنگار ما گفتند: دولت با صفر کردن تعرفه واردات پنبه کمر کشاورزان را در آستانه برداشت این محصول شکسته و پنبه تولیدی کشاورزان روی دست آنان مانده است.
یک پنبه کار در آهنگران گفت: به دلیل مشکلاتی که در زمینه روند زراعت و بازار این محصول تولیدی در کشور و منطقه به وجود آمده است، هزاران تن محلوج- پنبه تصفیه شده، از سال گذشته روی دست پنبه کاران و مالکان کارخانه های پنبه پاک کنی رشتخوار مانده است.
هادی شادفر گفت: این میزان محلوج که بخشی از تولیدات سال گذشته محسوب می شود، از ماه ها پیش به علت امتناع نساجی ها از خرید پنبه افت شدید قیمت، و بی توجهی و فقدان حمایت مسئولان، در محوطه کارخانه پنبه پاک کنی بخش جنگل تلنبار شده است.

ادامه مطلب ...