ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | |||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
معرفی الیاف پلی استر
الیاف پلی استر همانند سایر الیاف مصنوعی به روش های صنعتی تولید و از نظر خواص جایگزین مناسبی برای الیاف طبیعی مانند پنبه محسوب می شود . برای تولید این فرآورده از ترکیب دی متیل ترفتالات ومنو اتیلن گلیکول و یا اسید ترفتالیک ( جایگزین ماده اولیه دی متیل ترفتالات ) در مجاورت کاتالیست های مناسب ، استفاده می شود . پلیمر حاصل از ترکیب این دو ماده اولیه توسط پمپ از صفحات رشته ساز عبور داده شده و تحت تاثیرهوای سرد به شکل لیف تبدیل و در مجموع به صورت دسته ای از الیاف درآمده و در مراحل بعدی با کشش وعملیات حرارتی ضمن آرایش یافتگی مولکولی و تثبیت حرارتی به صورت الیاف کوتاه ( استیپل ) در اندازه های دلخواه برش داده شده و عدل بندی می شوند
ادامه مطلب ...
عنوان آزمایش :1- رنگرزی کالای پلی استری با رنگزای دیسپرس
2- سفیدگری کالای نایلونی و پلی استری
هدف از انجام آزمایش : بررسی اثر دما بر روی کالای پلی استری
خبرگزاری فارس: دبیر انجمن صنایع نساجی ایران با اشاره به مشکل تامین مواد اولیه واحدهای مصرفکننده گرانول پلیپروپین گرید الیاف، گفت: ادامه روند فعلی باعث آسیب دیدن صنعت نساجی خواهد شد.
در دهه های 60 و 70 میلادی مواد طبیعی مورد استفاده در صنعت خودرو تقریبا ً به طور کامل با مواد سنتزی جایگزین شدند ولی به تازگی این صنعت رویکرد جدید به مواد طبیعی داشته است . به کارگیری مواد قابل بازیافت از دهه 1990 مورد توجه قرار گرفته است . یکی از دلایل عمده این مسئله ، رشد آگاهی مردم و توجه به مسایل زیست محیطی است که در عبارت هایی همانند " حفظ منابع " ، " کاهش انتشارCO2 " ، و " بازیافت " انعکاس داشته است . علاوه براستفاده از سوختهای جایگزین ( الکل های طبیعی همانند اتانول و متانول در برزیل و یا بیودیزل ماده ای مشتق شده از روغن شلغم در کشورهای اروپایی ) و روغن های طبیعی ( برای سیستم های هیدرولیک و روانسازی ) ، به کارگیری الیاف طبیعی به عنوان مواد عایق ساز و ضربه گیر یا به عنوان پرکننده و تقویت کننده در مواد پلیمری نقش مهمی در راستای حفظ محیط زیست ایفا می کند . در حال حاضر الیاف گیاهی تنها در ساخت تزئینات داخلی خودروهای سواری و اتاق وانت و کامیون های کوچک به کار گرفته می شوند . علاوه برساخت قطعاتی همانند پانل تودری ، داشبورد و کنسول خودروها ، الیاف گیاهی به طور گسترده ای در عایق های حرارتی و صوتی به کار می روند . این مواد عایق ساز که معمولا ً از الیاف کتان بازیافتی صنعت نساجی تولید می شوند ، حاوی حدود 80 درصد وزنی الیاف هستند . در برزیل ، این قطعات از مخلوط کردن ضایعات کیسه های کنفی قهوه و کیسه های پلی پروپیلنی ساخته می شوند . به این ترتیب مشاهده می شود که گاهی اوقات مواد بازیافتی را می توان در کاربردهای پیشرفته نیز به کار گرفت . یکی دیگر از کاربردهای شناخته شده الیاف گیاهی ، ساخت تشک صندلی با استفاده ازالیاف نارگیل ولاستیک خام طبیعی است . قابلیت الیاف گیاهی درجذب آب به مقدارزیاد ، راحتی این صندلی ها را تا حدی افزایش می دهد که دستیابی به آن با مواد سنتزی ممکن نیست ، به غیر از این موارد در سالهای اخیر کاربرد جدیدی برای این مواد شناخته شده است . با ساخت صفحات تودری مرسدس بنز کلاس E ، یک گام مهم به سوی کاربردهای پیشرفته تر و با کارایی بالاتر برداشته شد . مواد ساخته شده با الیاف چوب این صفحات با اپوکسی تقویت شده با مت کتان / سیسال جایگزین شد . به این ترتیب وزن حدود 20 درصد کاهش پیدا کرده و ویژگی های مکانیکی مهم برای حفظ جان سرنشینان هنگام تصادف بهبود یافت . علاوه براین که ماده کتان / سیسال را می توان به شکل های سه بعدی پیچیده قالبگیری کرد که این قابلیت برای ساخت صفحات تودری بسیار مناسب است .
ادامه مطلب ...پلیاتیلنترفتالات (PET) بهصورت گستردهای در ساخت رزینها، بستهبندی، نوارهای مغناطیسی، بطریهای نوشابه و موارد دیگر کاربرد دارد. این ماده را میتوان از واکنش اتیلنگلایکول با دیمتیلترفتالات (DMT) یا ترفتالیکاسید (TPA) تولید نمود. کلیه مواد موردمصرف باید از خلوص بالایی برخوردار باشند. در هر دو روش یادشده، نخستین مرحله واکنش تشکیل یک پیشپلیمر (بیس-هیدروکسیاتیلترفتالات bis-HET) است. درادامه، پلیمریزاسیون این ماده (با خارجکردن اتیلنگلایکول) تشکیل پلیمر پلیاتیلنترفتالات خواهد داد. ادامه پلیمریزاسیون (که از وزن مولکولی پلیمر مشهود است) تابع شرایط پلیمریزاسیون است و اثر قابلتوجهی بر ویژگیهای رزین تولیدی دارد. با افزایش طول زنجیرهای پلیمر، وزنمولکولی و ویسکوزیته مایع درحالواکنش افزایش مییابد و ازاینرو برای اندازهگیری وزنمولکولی پلیمر از ویسکوزیته ذاتی بهره گرفته میشود. هنگامی که نیاز به تولید پلیمر با وزنمولکولی بسیار بالا باشد (مانند رزینهای مناسب گرید بطری)، پلیمریزاسیون در مراحل جداگانه با شرایط متفاوت انجام میگیرد.
روش معمول برای تولید PET، شامل پنج راکتور است. هریک از این پنج راکتور نیاز به هفت میکسر دارند. کمپانی هیتاچی Hitachi Ltd. روشی را ارائه نموده که برای کاهش هزینههای نگهداری و اجرای میکسرها طراحی شده است. در این روش، تعداد راکتورها به سه و تعداد میکسرها به یک کاهش داده شده است. آزمایشهای نهایی از ژوئن سال 1997 برروی دستگاه آزمایشی با توانایی تولید 70 کیلوگرم در ساعت PET انجام گرفته است. پیشبینی میشود که روش یادشده با موفقیت به اهداف کیفی موردنظر دست یابد ادامه مطلب ...
:
تاریخچه ی تولید الیاف کربن:
سابقه ی استفاده از الیاف کربن به اینکه اولین بار توماس ادیسون این الیاف
را در لامپ های روشنایی مورد استفاده قرار داد بر می گردد. در آن زمان این
الیاف را از کربونیزه کردن نوعی نی به نام Bamboo و رایون تولید می کردند
. ادیسون در سال 1888 این حالت را به عنوان کربن ادیسون به ثبت رسانید و
از آن به عنوان تار درون لامپ برق استفاده کرد . بهترین نوع الیاف کربنی
از چوب بامبوی کربنی تولید شده ، و لامپ های ساخته شده از آن ، طول عمری
چندین صد ساعته داشت . ( امروزه عمر تقریبی لامپ ها در حدود 1000 ساعت می
باشد ) . سه سال بعد ، یعنی در سال 1883 ، Swan برای نخستین بار فیلامنت
مصنوعی و سبک کربن را با عبور دادن محلول نیترات سـلولز که از روزنه های
ریزی بیـرون می آمد ( رشته ساز امروزی ) در استیـک اسـید و در حمام
انعـقاد محتوی الکل بدست آورد [ 42 ] . تاریخ الیاف مصنوعی با آزمایشات
Swan آغاز می شود . دو مرد ، ادیسون و سوان ، توانستند لامپی بسازند که
عملاً از الکتریسیته نور تولید شود . این هر دوی آنان زمانی توانستند به
این مهم دست یابند که به مهمترین ماده ی آن روز یعنی تار کربنی دسترسی
پیدا کرده بودند. بدان علت که کاربرد الیاف کربن در لامپ های الکتریکی به
سبب مزیت فیلامنت های تنگستن شناخته نشد ، قریب به 80 سال از تولید این
الیاف مصنوعی – الیاف کربن – گذشت تاکاربرد صنعتی بیابد. در واقع ،
استفاده از کربن تا سال 1907 ، زمانی که تارهای تنگستن عرضه شد ، ادامه
یافت و وقتی کارایی این تار در تبدیل الکتریسیته به نور به ا ثبات رسید ،
به تدریج جای تار کربنی را گرفت و تا به امروز نیز همچنان ادامه یافت .
بدون توجه به رشته های طلا و نقره ، تارهای کربن نخستین تارهای ساخت دست
بشر بوده که کاربردی واقعی پیدا نموده و امروزه ، یعنی یک صد سال بعد نیز
با تعدیلاتی چند به عنوان جدیدترین انواع لیفهای مصنوعی در اختیار انسان
قرار گرفته و همچنان دررابطه بابهبود وضعیت آن ، به پیش می رود .