سیمین برزگر ، بانوی کارآفرین شیروانی در عرصه طراحی و تولید پوشاک است که موفق به ایجاد شغل برای 30 نفر شده است، وی صاحب برند اختصاصی است که در بازارهای خارجی در حال رقابت هستند.
چند سالی است که جو راهاندازی استارت آپ ها و کارآفرین شدن در کشور به راه افتاده و هر کس به گونه ای سعی بر این دارد که با توجه به رشته تخصصی خود شغلی را ایجاد کند و با گسترش آن علاوه بر خود برای دیگران منبع درآمدی باشد.
سرمایه اقتصادی و انسانی از مهمترین سرمایهها برای ایجاد کارآفرینی است و در این میان کارآفرینی در حوزه پوشاک نیز از جایگاه ویژه ای برخوردار است.
خیاطی صرفا هنر دوخت و دوز نیست بلکه در درجه اول هنر بکارگیری ابتکار و خلاقیت در مسیر تولید طرحهای جدید و بازار پسند است.
به همین بهانه با بانوی توانمند شیروانی که موفق به ایجاد کسب و کار در شاخه پوشاک شده است به گفتگو پرداختیم که در ادامه تقدیم تان می شود:
خودتان را معرفی کنید:
سیمین برزگر ، متولد شیروان ، دارای مدرک تحصیلی کارشناس ارشد رشتهی طراحی پارچه و لباس هستم.
در چه رشته های هنری مشغول به فعالیت هستید؟
حدود ۷سال است که در زمینه چرم و لباس و چاپ بر روی لباس و روسری فعالیت می کنم، هم چنین در بخش آموزشی نزدیک به ۶سال است که مدرس دانشگاه هستم.
ورودتان به این عرصه برچه اساسی بود؟
به خاطر علاقه ام رشته تحصیلی ام را پوشاک انتخاب کردم و فعالیت را در همین بخش ادامه دادم.
تمرکز اصلی کار شما بر کدامیک است و آیا کارگاه هم دارید؟
دو کارگاه فعال در شیروان و مشهد دارم ، که در زمینه پوشاک و چرم متمرکز هستیم.
چقدر سرمایه اولیه برای آغاز کار نیاز داشتید؟
باتوجه به اینکه هدف من برند سازی و گسترش کار، شرکت در نمایشگاه های داخلی و خارجی و رقابت با بازار جهانی بود برای شروع سرمایه تقریبا زیادی نیاز داشتم.
برند اختصاصی هم دارید؟
بله، برند سیمین بر به معنای نقره پوش است.
بازار کارتان چگونه است؟
بازارم در استان و خارج از استان شرایط خوبی دارد.
با توجه به بحث اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید ملی آیا در این مسیر هم گام برداشته اید؟
بله سعی ام بر این است که بیشتر به این بحث اختصاص دهم و تا به امروز موفق به ایجاد شغل برای 30 نفر در مشهد و شیروان به صورت مستقیم و غیر مستقیم شدم .
در بحث صادرات هم ورود پیدا کرده اید؟
با توجه به اینکه یکی از اهداف ایجاد این شغل بحث صادرات بود تا به امروز به استان های تهران، خراسان رضوی، اصفهان و یزد و در بحث خارج از کشور هم به کانادا صادرات داشته ایم.
با توجه به اینکه تخصص اصلی شما طراحی لباس است چقدر سعی دارید که تولیدات به این سمت برود که قابل توجه جامعه ایرانی اسلامی قرار گیرد؟
ایده ها و طرح هایی که من میزنم در قالب طراحی سنتی مدرن است، که بتواند نیاز های هر دو سطح از افراد جامعه را برآورده کند.
سخن آخر: تمرکز اصلی من در کار تولید پوشاک است و در مرحله بعد تولیدات چرم است که صادرات به کانادا تولیدات چرمی بود و کارهای مخصوص به چاپ باتیک را به صورت سفارشی انجام می دهم.
اگر مسئولین بیشتر حمایت کنند و بتوانند شرایط را برای دریافت تسهیلات راحت تر کنند می توانیم در این مسیری که وارد شده ایم موفق تر عمل کنیم.