طبق بررسیهای سازمان تجارت جهانی، کل صادرات نساجی در سال 2015، معادل 312میلیارد دلار بوده است. همینطور صادرات پوشاک در سال 2015، معادل 445میلیارد دلار برآورد شده است. در گزارشهایی که از سازمان تجارت جهانی به دست آمده است، 10کشور بیشترین سهم را در صادرات نساجی به خود اختصاص دادهاند. این کشورها، طبق آخرین آمار سازمان تجارت جهانی، 86درصد از کل صادرات جهانی نساجی را در اختیار دارند. در این گزارش، چین، کشوری پیشرو در صادرات نساجی است. سهم صادرات نساجی در این کشور در سال 2000، نزدیک به 10.4درصد از صادرات جهانی بود. در سال 2015، چین به سهمی نزدیک به 37.4درصد از صادرات نساجی در جهان رسید. این کشور در سال 2015 با صادرات 109میلیارد دلار در صنعت نساجی در رتبه اول صادرات نساجی جهان قرار گرفته است.
چین، علاوه بر پیشرو بودن در صادرات منسوجات در سال 2015 به عنوان نخستین کشور صادرکننده پوشاک در جهان نیز شناخته شد. این کشور با 175میلیارد دلار صادرات پوشاک، بخش قابل توجهی از صادرات پوشاک جهانی را به خود اختصاص داده است.
اتحادیه اروپا، با اختلاف تقریبا 45میلیارد دلاری از چین در رتبه دوم صادرات نساجی جهان قرار گرفته است. طبق گزارشهای به دست آمده، به نظر میرسد سیاستگذاری و تعیین استراتژی جدید در اتحادیه اروپا، نقش اساسی در رشد صنعت نساجی در این قاره داشته است.
در این سیاستهای جدید، علاوه بر توجه به بازارهای داخلی اروپا و نیز مساله محیطزیست، مزیتهای رقابتی اروپا در صنعت نساجی مورد بررسی قرار گرفته است. در اتحادیه اروپا، صادرات پوشاک هم در وضعیت خوبی قرار دارد. اتحادیه اروپا، با 112میلیارد دلار صادرات پوشاک، توانسته بعد از چین در جایگاه دوم صادرات پوشاک جهانی قرار بگیرد.
هند با اختلاف بسیار زیادی از چین و اتحادیه اروپا، در جایگاه سوم صادرات نساجی در جهان قرار دارد. صادرات منسوجات در این کشور با توجه به سابقه دیرینهیی که دارد، در سال 2015 درحدود 17 میلیارد دلار محاسبه شده است.
در این کشور، اشتغالزایی در صنعت نساجی، پس از کشاورزی بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است. در عین حال، طبق گزارشهای سالهای اخیر، این کشور بالاترین ظرفیت نصب ماشینآلات بافندگی در جهان را دارد. همچنین، هند در تولید پنبه و ابریشم، شهرت جهانی دارد. تمام این عوامل هند را در رتبه سوم صادرات نساجی و بالاتر از ایالات متحده امریکا قرار داده است.
در ایالات متحده امریکا، صادرات منسوجات، 14میلیارد دلار را به خود اختصاص داده است. پیش از این نیز با توجه به تغییر ساختار جمعیتی درایالات متحده امریکا، پیشبینی شده بود که رشد بازار را افزایش دهد.
از سوی دیگر ترکیه با سهمی 3.8درصدی در صادرات نساجی، در جایگاه پنجم و بعد از امریکا قرار گرفته است. سهم صادرات منسوجات در سال 1990 در ترکیه 1.4درصد بود. هزینه صادرات صنعت نساجی در سال 2015 در ترکیه 11میلیارد دلار بوده است.
گزارشهای به دست آمده حاکی از این است که اتحادیه اروپا، یکی از مهمترین بازارهای هدف ترکیه در صادرات نساجی است. استفاده از ماشینآلات مدرن و مواد اولیه مرغوب در این کشور باعث شده که نساجی در ترکیه به یک صنعت ممتاز تبدیل شود. طبق گزارشهای به دست آمده، وضعیت صادرات نساجی در این کشور در مقایسه با صادرات پوشاک مناسبتر است. این کشور در سال 2015 با 15میلیارد دلار صادرات پوشاک در جایگاه هفتم این صنعت در جهان قرار گرفت.
بعد از ترکیه، جمهوری کره، چین تایپه و هنگکنگ، تقریبا با شرایطی یکسان، رتبه ششم تا هشتم را به خود اختصاص دادهاند. البته هنگکنگ در صادرات پوشاک، جایگاه بهتری در جهان دارد. این کشور در صادرات پوشاک، بعد از ویتنام، رتبه پنجم جهان را به خود اختصاص داده است.
پاکستان نیز با صادراتی معادل 8میلیارد دلار در صادرات نساجی در جایگاه نهم جدول صادرات منسوجات جهانی قرار گرفته است. ژاپن با اختلاف کمی از پاکستان در میان 10کشور برتر صادرکننده منسوجات در جهان در آخرین رتبه قرار دارد. در این میان آنچه در مورد صادرکنندگان برتر پوشاک میتوان گفت، رتبه امریکاست که بعد از کشورهایی مثل کامبوج و اندونزی در رتبه دهم قرار گرفته است.
با نگاهی گذرا به تاریخچه صنعت نساجی و رقابت چشمگیر کشورها در صادرات منسوجات، میتوان به ارزش بالای این صنعت و تاثیرگذاری بازار پوشاک و نساجی در بهبود اقتصاد جهانی پی برد. همانطور که گفته شد، نیاز مردم تعیینکننده مهمی در شکلگیری بازارها در جهان است و نساجی و پوشاک، از آنجا که نیاز اولیه بشر به حساب میآید، میتواند همیشه بازار مهمی را به خود اختصاص دهد.