ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | |||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
وضعیت کلی صنایع کوچک ایران
در ذیل برخی آمارها و اطلاعات از تعداد و عملکرد صنایع کوچک آوررده شده است:
در این بخش، به بررسی صنایع کوچک در برخی از کشورهای صنعتی پرداخته شده، که بخشی از آن، مصاحبه با جناب آقای مقیمی، معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان صنایع کوچک، می باشد.ـ صنایع کوچک در آلمان:
در کشور آلمان بیش از 99 % شرکتها را SME ها تشکیل می دهند، 52 % ارزش افزوده و 61 % از اشتغال صنعتی نیز در این حوزه ایجاد می شود.
برخی سیاست های کشور آلمان برای توسعه SME ها:
1- سیاست نوآوری (Innovation policy) در SME ها با استفاده از طیف گستردهای از برنامه های R&D و بخصوص انتقال دانش و تجربه در این حوزه؛
2- سیاست تامین برنامه مالی SME ها (تمرکز بر روی شرایط مالی SME ها و نیز بهبود شرایط اعتباردهی برای راه اندازی آنها)؛
3- سیاست توسعه بازار SME ها (توجه به تولید صادرات گرا در SME ها به گونه ای که 98 % از SME ها تولیدات خود را به خارج از کشور صادر می کنند)
در کشور مالزی بیش از 2/ 99 % شرکت ها را SMEها تشکیل می دهند، 32 % تولید ناخالص داخلی، 56 % از اشتغال صنعتی و 19 % از کل صادرات نیز در این حوزه ایجاد میشود.
شرکت های کوچک: تعداد کارمندان تمام وقت کمتر از 50 نفر و گردش فروش سالانه کمتر از 6 / 2 میلیون دلار آمریکا
شرکت های متوسط: تعداد کارمندان تمام وقت بین 51 تا 100 نفر و گردش فروش سالانه بین 6/ 2 تا 5/ 6 میلیون دلار آمریکا
برخی سیاست های کشور مالزی برای توسعه SMEها:
1- سیاست تأمین منابع مالی SMEها (وامهای سبک برای SMEها، صندوق اضطراری برای SMEها و ...)؛
2- سیاستهای وسعه و بهبود منابع انسانی (ایجاد ارتباط بین دانشگاهها و SME ها (کارآموزی و ....)، ایجاد صندوق توسعه منابع انسانی، برنامه بروزرسانی مهارت ها)
3- سیاست توسعه کارآفرینی: در این کشور وزارت توسعه کارآفرینی تشکیل شده است که تمرکز آن بر توسعه کارآفرینی مبتنی بر رشد و توسعه صنایع کوچک و متوسط با ارائه اطلاعات و منابع مالی مناسب برای راه اندازی واحدهای جدید و ...
ـ سهم بنگاه های کوچک و متوسط از اشتغال در برخی کشورها
جدول ذیل سهم اشتغالزایی بنگاههای کوچکومتوسط را طی دهه 80 میلادی در کشورهای مختلف نشان میدهد. در این جدول طیفی مشاهده میشود که یک سر آن کشورهایی چون ایتالیا و ژاپن با نرخ اشتغال حدود 70 تا 80 درصد هستند و در طرف دیگر آن کشورهایی چون آلمان، انگلیس و آمریکا با نرخی کمتر از 40 درصد قرار دارند
کلام آخبر
بسیاری از شرکت های نوظهور و بزرگ دنیا مثل اپل، گوگل و استارباکس در گذشت های نه چندان دور،کوچک بودند. توسعه بخش صنایع کوچک برای کشورهای در حال توسعه می تواند یک استراتژی در ابعاد اقتصادی و اجتماعی مطرح باشد.صنایع کوچک می توانند در شهرهای کوچک و روستاها، نیروی غیرمتخصص را سر کار ببرند و از هجومشان به شهرهای بزرگ برای اشتغال جلوگیری کنند. صنایع کوچک می توانند خلاقیت و ایده های نو را توسعه دهند، همان چیزی که کشور ما در این برهه زمانی به آن نیازمند است.