ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | |||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
به گفته قبادی طی این سال ها ۲۰۰ مرکز با مجموعه کارگروه مد و لباس کشور همکاری داشتهاند، ۴۰ هزار مدل طراحی و تولید کرده اند که تیراژ این مدل ها به ۷ میلیون و ۲۱۷ هزار و ۴۴۰ نسخه میرسد. این تعداد از نیمه دوم سال ۹۲ تا نیمه اول سال جاری تولید شده اند و تنها ۱۵ تا ۲۰ درصد نیاز جامعه را در بر می گیرند. همچنین ما مراکز عرضه را هم شناسایی کردیم، ۹۱۴ مرکز عرضه تاکنون معرفی شده و طی دو روز آینده ۶۰ مرکز دیگر هم به این تعداد اضافه می شوند. برآورد ما این است که تا پایان امسال تعداد مراکز عرضه که مورد شناسایی کارگروه مد و لباس قرار گرفته اند به دو هزار عدد می رسد.
.او به ضرورت بازنگری قانون ساماندهی مد و لباس اشاره کرد و افزود: ما باید سلیقه مخاطبان را در نظر بگیریم، همچنین نظر تولیدکنندگان و طراحان هم مورد توجه قرار گیرد و براساس همه این موارد به بازنگری قانونی که در سال ۱۳۸۵ تدوین و تصویب شده پرداخته شود.
افتخاری همچنین بیان کرد: در کارگروه مد و لباس نمایندگانی از کمیسیون فرهنگی مجلس، وزارت صنعت، معدن و تجارت، اتاق اصناف، اتحادیه پوشاک، صدا و سیما حضور دارند. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم متولی اصلی این جریان است. به باور من وزارت علوم هم می تواند از اعضای این کارگروه و تاثیرگذار بر جریان طراحی پوشاک ایرانی اسلامی باشد. بسیج هم می تواند به عنوان یک نهاد مردمی وارد میدان شود. معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری نیز می تواند به کارگروه مد و لباس بپیوندد.
این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس همچنین از دبیر کارگروه مد و لباس خواست تا به صورت دوره ای گزارشاتی را به مجلس و همچنین شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه دهد تا موانع و مشکلات بررسی شود.
افتخاری همچنین به طرح حمایت از صنعتگران و هنرمندان بومی اشاره و بیان کرد: حمایت از لباس بومی در دستور کار ماست چراکه هم با فرهنگ ایرانی اسلامی ما هماهنگ است و هم با متانت و عفت و وقار ایرانیان هماهنگی دارد. از سوی دیگر مجلس بر آن است تا قوانینی را در زمینه معافیت های مالیاتی و همچنین ارائه برخی تسهیلات به تولیدکنندگان پوشاک ایرانی اسلامی وضع کند.
به گفته این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس قرار است جرائم سنگینی برای واردات غیر قانونی پوشاک در نظر گرفته شود چراکه یک میلیارد دلار پوشاک وارد کشور میشود که از این میان تنها ۱۰ میلیون دلار سهم کالاهایی است که از مبادی قانونی به کشور می رسد و مابقی به کالاهای قاچاق اختصاص دارند.
افتخاری به ضرورت همکاری بیشتر میان دولت و مجلس اشاره و بیان کرد: بخش های مختلف دولت با مجلس باید همکاری بیشتری داشته باشند تا قوانین بازدارنده ای در ارتباط با ورود پوشاک قاچاق وضع شود، از سوی دیگر لباس هایی طراحی و تولید شوند که هم کثرت دارند و هم وحدت. وحدت به این معنی که متانت، عفت و وقار پوشاک ایرانی اسلامی در آن رعایت شده و کثرت به این معنی که از تنوع طرح و رنگ برخوردارند.
او وظایف وزارت صنعت، معدن و تجارت را به دو بخش عمده تقسیم کرد و افزود: تولید و بازرگانی برعهده ماست. در زمینه تولید می کوشیم کالایی طراحی و ارائه شود که دارای ارزش افزوده بیشتری است به همین خاطر به سمت تولید پوشاک با الیاف طبیعی رفته ایم. بخش دیگر به توزیع کالای تولید شده بر می گردد.
نصراللهی به ارتباط خوب میان انجمن طراحان و وزارت صنعت، معدن و تجارت اشاره و بیان کرد: امروز بهره گرفتن از حضور طراحان در صنعت نساجی بسیار بیشتر از قبل شده چراکه ضرورت استفاده از طرح های مناسب و مطابق با شئونات اسلامی برجسته تر و پررنگ تر شده است.
به گفته او ۵۰ هزار تن به ظرفیت تولید پارچه با الیاف طبیعی ما اضافه شده و ما زمینه های رقابت با محصولات وارداتی را فراهم کرده ایم. برای مثال کالای خوابی که امروز در کشور ما تولید می شود با اجناس وارداتی برابری می کند. در بخش پوشاک نیز همکاری های خوبی را با بخش خصوصی انجام داده ایم تا آنجا که کارگروه پوشاک با دستور مستقیم وزیر صنعت، معدن و تجارت تشکیل شده و سند راهبردی صنعت پوشاک در حال تدوین است.
نصراللهی از تشکیل انجمن صنفی پوشاک خبر داد و افزود: ما ارتباط نزدیکی با واحدهای صنفی داریم امیدوارم در سال جدید تولید پوشاک صنعتی را شاهد باشیم. یکی دیگر از مواردی که برعهده وزارت صنعت، معدن و تجارت بوده تولید چادر مشکلی است. ماشین آلات لازم برای این کار تشکیل شده جلسات مختلفی با سرمایه گذاران بخش خصوصی داشته ایم تا در سال جاری به تولید انبوه چادر مشکلی بپردازیم.
علی اکبرزاده مدیرکل هنری فرهنگی آموزش و پرورش نیز با اشاره به اقدامات وزارتخانه متبوعش در حوزه مد و لباس گفت: یکی از مهمترین بخش هایی که در سند تحول بنیادین به آن اشاره شده توجه به حوزه پوشاک است. وزارت آموزش و پرورش، فرهنگ سازی در این زمینه را برعهده دارد. ما در کتابهای درسی به مدل و لباس پرداختیم. برای مثال در کتاب «مطالعات اجتماعی» پایه ششم ۹ صفحه به لباس اختصاص پیدا کرده است.
به گفته مدیر کل هنری فرهنگی آموزش و پرورش طراحی و دوخت یکی از رشتههایی است که در هنرستان ها آموزش داده می شود. علاوه بر رشته های هنرستانی ۱۳ رشته کار و دانش نیز تدریس می شوند و ۲۱ هزار هنرجو در رشته های متنوعی چون خیاطی لباس زنانه و مردانه و الگوسازی رایانه ای مشغول فعالیت هستند.
علی اکبرزاده به اهمیت استفاده از لباس بومی و سنتی اشاره و بیان کرد: یکی از ضرورت های ما در آموزش و پرورش استفاده از لباس های محلی است. اگر به تاریخ و فرهنگ خود توجه کنیم در می یابیم که لباس اقوام مختلف ایرانی در طول تاریخ همیشه پوشیده بوده است. چه اشکالی دارد ما در روزگار کنونی هم از این لباس های پوشیده که متناسب با فرهنگ و قومیت ماست استفاده کنیم. بنابراین یکی از مواردی که آموزش و پرورش بر آن تاکید دارد این است که دانش آموزان در مناسبت های مختلف از لباس های محلی خود استفاده کنند.
او همچنین به برگزاری نمایشگاه سالانه مد و لباس دانش آموزی اشاره و بیان کرد: هر ساله نمایشگاه مد و لباس برای تولیدات دانش آموزان و هنرجویان هنرستان های آموزش و پرورش برگزار می شود. دبیر خانه این نمایشگاه دانشکده دخترانه شریعتی است.