ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | |||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
دبیرکل انجمن نساجی ایران، گفت: هر ساعت ۳ کانتینر ۱۰ تنی شامل پوشاک، چرم و کفش به صورت قاچاق وارد کشور می شود.
محمد مهدی رئیس زاده، افزود: این میزان قاچاق آن چیزی نیست که تصور شود از مرزی خاص و با کوله بر منتقل شود بلکه از مبادی مختلفی مانند مناطق آزاد، اسکله های مجاز یا غیر مجاز با عناوین مختلف و با بد اظهاری یا کم اظهاری در گمرک به علت کمبود امکانات گمرک، وارد می شود. وی اضافه کرد: گمرک کشور واردات پوشاک را 5 تا 7 میلیون دلار اعلام کرده است در حالیکه گمرکات چین و امارات صادرات پوشاک به مقصد ایران را بیش از 750 میلیون دلار اعلام کرده اند که نشان می دهد به هرحال تفاوت این رقم از مسیرهایی وارد کشور می شود.
دبیر انجمن نساجی ایران، افزود: بر اساس آمار ستاد مبازره با قاچاق کالا و ارز، سالانه تا 25 میلیارد دلار کالا به صورت قاچاق وارد کشور می شود که 10 درصد از این میزان، سهم پوشاک، کفش و چرم است.
رئیس زاده، گفت: 25 میلیارد دلار قاچاق سالانه کالا برای هر روز حدود 68 میلیون دلار و برای هر ساعت حدود 2 میلیون و 800 هزار دلار برآورد می شود که اگر در کامیون های 10 تنی جاساز شود حدود 30 کامیون برای واردات قاچاق در ساعت لازم است که اگر 10 درصد سهم پوشاک، کفش و چرم را از این میزان لحاظ کنیم ساعتی 3 کامیون از این اقلام به صورت قاچاق وارد می شود.
وی افزود: اگر به ازای هر کیلو پارچه میانگین قیمت 5 دلار، هر کیلو پوشاک 10 دلار و هر کیلو کفش 7 دلار را محاسبه کنیم هر کامیون 10 تنی اگرشامل پارچه باشد 50 هزار دلار ، اگر شامل پوشاک باشد 100 هزار دلار و اگر شامل کفش باشد 70 هزار دلار قیمت خواهد داشت.
دبیر انجمن نساجی گفت: مبنای محاسبه ما کمترین میزان ممکن برای قاچاق بود در حالیکه ارزش برخی از کامیون های قاچاق تا 250 هزار دلار هم برآورد می شود.
رئیس زاده افزود: گمرک وسایل به روز دارد اما برای حجم واردات زیاد، کافی نیست یعنی گمرک برای تامین دستگاههای ایکس ری ای که در عبور کانتینرها از آن بتوانند همه محتویات داخل کانتینر را مطابق اظهار وارد کننده رصد کند از نظر بودجه ای مشکل دارد.
رئیس زاده گفت: باید کمک کرد که گمرک به ماشین آلات و تجهیزات ایکس ری بطور کامل مجهز شود، البته دستگاه های ایکس ری ای که گمرک اخیراً تهیه کرده به دلایل امنیتی به گمرکات غرب کشور منتقل شده است.
وی با بیان اینکه قاچاق یکی از چالش های اصلی در صنعت نساجی است، افزود: اخیراً در این باره دستور العمل هایی ابلاغ شده اما برای حل نهایی قاچاق باید هم ریسک قاچاق را بالا ببریم و هم در داخل کشور اتفاقاتی بیفتد که قاچاق صرفه اقتصادی نداشته باشد.
دبیر انجمن نساجی با بیان اینکه قاچاق زمانی انجام می شود که برای قاچاقچی صرفه اقتصادی داشته باشد و از جاهایی حمایت شود اضافه کرد: اخیراً ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در جلسات با وزارت صنعت، معدن و تجارت ، دستورالعمل های جدیدی ابلاغ کرده که از این پس عرضه پوشاک و محصولات نساجی در فروشگاهها و اصناف حتماً باید بارکد مشخص داشته باشد و نشان دهد که از کجا وارد شد و یا اگر تولید داخل است دارای کد تولید داخل باشد تا اصلیت آن شناسایی شود.
رئیس زاده، مشکلات بانکی شامل بدهی های ارزی، اختلاف در نحوه محاسبه نرخ ارز دریافتی از گذشته، موضوعات تامین اجتماعی و مشاغل سخت و زیان آور و رفتار مالیاتی در شرایط رکود با مؤدیان کارآفرین را از جمله مشکلات صنعت نساجی برشمرد.
وی، تامین مواد اولیه را یکی دیگر از مشکلات صنعت نساجی دانست و گفت: در تامین ماده اولیه ای مانند پنبه که با کمبود مواجهیم باید به منابع خود تنوع ببخشیم زیرا هم اکنون فقط از کشورهای cis پنبه را وارد می کنیم در حالیکه کشورهای دیگری هم وجود دارد که می تواند پنبه مورد نیاز ما را تامین کند.
وی افزود: در این باره وزارت کشاورزی علاوه بر تدوین سیاست هایی که موجب افزایش کشت پنبه می شود باید برای رفع کمبود پنبه، از سایر منابع و کشورهای دیگر، تدابیری اتخاذ کند.
دبیر انجمن نساجی ایران گفت: به روز رسانی و استفاده از فناوری های نوین صنعت نساجی از جمله راهکارها برای رونق در صنعت نساجی است زیرا فناوری های نوین سازگاری بیشتری با محیط زیست دارد ضمن اینکه مصرف انرژی کمتری دارد و موجب کاهش قیمت تمام شده محصول می شود.