ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | |||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
طراحی مد بهره بردن از زیبایی طبیعی برای
خلق پوشاک و زیورآلات است؛ فرآیندی که به شدت متأثر از شرایط جغرافیایی،
فرهنگها و جوامع مختلف بوده، به اندازه همین تفاوتها دارای تنوع است.
متخصصان این حرفه همواره باید مترصد تشخیص به موقع تغییر سلیقه مصرفکننده
باشند و مدهای جدید را متناسب با خواست مخاطبان هر جامعه ارائه دهند. هرچند
این هنرصنعت در برخی کشورها سابقه چند دهساله دارد اما در کشور ما نوپاست
و هر سال به یمن برگزاری جشنواره مد و لباس، هم به لحاظ کیفی و هم از نظر
کمی، ابعاد تازهای مییابد.
امروز رشته های هنری منحصر به شاخه های شناخته شده پیشین نیستند بلکه رشته
های جدیدی پدید آمده اند که تلفیقی از چند بخش اند و به سرعت سودآور و
اقتصادی می شوند. هنرصنعت مد و لباس یکی از این رشته هاست که در برخی از
کشورها چند دهه سابقه دارد اما در کشور ما نوپاست. این هنرصنعت هم برای
حوزه هنر و هم برای حوزه صنعت اهمیت زیادی دارد زیرا اولا تاریخ پر شکوه
سرزمین ما بیانگر آن است که ایرانیان در صنعت نساجی سرآمد بوده اند و در
ادوار مختلف تاریخی لباس های متنوعی تولید شده است. ثانیا تنوع و تکثر لباس
های محلی و اقوام ایرانی چشمگیر بوده و منبعی پایان ناپذیر برای الهام
بخشی و الگوگیری هنرمندان طراح مد به شمار می آید. بدین ترتیب با توجه به
نیاز و علاقه جامعه به نوع در پوشش، زمینه جهش این هنرصنعت فراهم است و می
تواند بخش قابل توجهی از اهداف ما را در حوزه اقتصاد هنر تحقق بخشد.
برگزاری جشنواره بینالمللی مد و لباس، به تدریج زمینه هماهنگی بخشهای مختلف این هنرصنعت را، هم در حوزه فرهنگ و هنر و هم در حوزههای صنعتی و بازرگانی، فراهم میآورد. تنوع بخشهای جشنواره چهارم از جمله مسابقه طراحی، بخش دانشگاهی، بخش فرهنگیهنری، حضور فعالان صنعت مد در استانها و در میان اقوام و دیگر بخشها، نشان داد که این رویداد، رفتهرفته به جامعیت مورد انتظار نزدیک میشود و هر سال قدمهای بلندتر و محکمتری برمیدارد.
در این دوره از جشنواره، معرفی لباسها و پوششهای سنتی و اصیل ایرانی و نمایش توانمندی های این بخش، زمینه تشویق و ترغیب طراحان و تولیدکنندگان محلی را فراهم کرد و برگزاری نشستهای تخصصی، به طراحی لباس، حتی لباسهای محلی، جنبه علمی بخشید. علاوه بر آنکه برگزاری همزمان جشنواره در 4 استان برای نخستینبار، اتفاق میمونی بود که هنرمندان گمنام شهرستانی را خوشحال کرد.
حضور تعدادی از کشورهای همسایه و همچنین کشورهای صاحبنام در این دوره، نویدبخش آن است که جشنواره بینالمللی مد و لباس بهتدریج به عنوان جشنوارهای مرجع برای معرفی لباس و مد اسلامی تبدیل شود.
از همه هنرمندان و صنعتگرانی که در این دوره از جشنواره مشارکت فعال داشتند سپاسگزارم و به برگزیدگان تبریک میگویم. و برگزارکنندگان این رویداد فرهنگی هنری صمیمانه سپاسگزارم و در آستانه سال جدید برای همه شما عزیزان آرزوی شادکامی و سرافرازی دارم.
جشنواره جریان ساز نه جایزه محور
در ادامه دبیر چهارمین جشنواره مد و لباس فجر گفت: این جشنواره جریانساز است و جایزهمحور نیست.
حمید قبادی در سخنانی اظهار کرد: امیدوارم این رویداد هرسال پرقدرتتز باشد و در سال 94 هر ماه یک رویدا داشته باشیم.
او ادامه داد: امروز و اختتامیه این جشنواره در واقع خروجی یک سال تلاش
دوستان ما در این حوزه است. در سال 94 نیز شاهد برداشتن گامهای بلندتری در
حوزهی مد و لباس خواهیم بود.
قبادی اضافه کرد: از دوستان و داورانی که تلاش کردند، جشنواره به این نقطه
بگذارد، سپاسگزاریم. تلاش کردیم، این دوره با دورههای قبل تفاوت داشته
باشد. البته تا رسیدن به نتیجهی نهایی و خروجی موثر راه زیادی در پیش
داریم اما تلاش میکنیم تا جریانساز باشیم.
وی افزود: خوشحالم که هر روز شاهد ورق
خوردن منظومهی مجموعهی مد و لباس کشور هستیم. ما امسال شاهد آن بودیم که
صدها اثر در این راه تولید شود و موسسات مدساز نیز عملکرد خوبی داشتند که
البته امیدوارم منطبق با الگوهای اسلامی تلاش کنند تا هویتشان مخدوش نشود.
دبیر جشنواره به رشد بخش دانشگاهی نیز اشاره کرد و گفت: ما سعی داریم که از
ظرفیت فضای مجازی هم استفاده کنیم و در اختیار مد و لباس قرار دهیم؛ زیرا
سهم قابل توجهی در شبکههای مجازی نداریم.
قبادی در پایان سخنانش تصریح کرد: قرارمان این است که سال 94 را با قدرت،
شدت و در چهارچوب ایران اسلامی آغاز کنیم و درصد قابل توجهی از لباس جامعه
را ارتقا دهیم.
*****
در بخش دیگری از مراسم جوایز برگزیدگان به این شرح اعلام شد:
بخش علمی و عملی دانشگاهی (طراحی لباس عمومی برای دانشجو):
تقدیر: زهرا ارشدی ابیانه، نغمه زائری
رتبه اول: ژیلا شریعتمدار
رتبه دوم: فاطمه عباسی
رتبه سوم: زهره جناب
طراحی لباس دانشجو برای دانشجو:
رتبه اول: هیئت داوران به نتیجه نرسیدند.
رتبه دوم: نازلی معصومیان
رتبه سوم: زهرا تقدمی
کتاب:
رتبه اول: فریده طالبپور
رتبه دوم: آرتیمیس هوشیار
رتبه سوم: محبوبه الهی
پایاننامه مقطع کارشناسی:
تقدیر: معصومه فهیمنیا، زینب گریبانی، لیلا سهیلی
رتبه اول: هادی حسینی، منیژه غلامی
رتبه دوم: زینب لوزانی
رتبه سوم: مرال نظرب
پایان مقطع کارشناسی ارشد:
رتبه اول: سارا زندبار
رتبه دوم: زینب تقدسنژاد
رتبه سوم: روشنک داوری
مقالهها:
تقدیر: مریم مونسی، سیامک کاظمی
رتبه اول: آتنا یزدانی
رتبه دوم: معرفی نشد
رتبه سوم: فائزه اسماعیلی
صنعت، عرضه و فروش:
کیف: حمید بنانی
کفش: عبدالحمید محمدی
لباس مردانه: حسین مهدیزاده
لباس زنانه: حمید بهکار
صنعت: حمیدرضا نیکطبع
رسانههای برتر:
شبکه بازار، باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه آسیا
بخش مسابقه:
عفاف و حجاب: خدیجه منصوری
کیف و کفش:
رتبه اول: حسین فدایی
رتبه دوم: راضیه بهرهمند
رتبه سوم: زرینا شیری
پارچه و طراحی پارچه:
تقدیر: مریم نظیف
رتبه اول:پریسا زینلی
رتبه دوم: مرضیه آقارضایی
رتبه سوم: ملیسا پورفیضی
لباس اجتماع بانوان:
تقدیر: فائزه زندکریمی
رتبه اول: ساناز رستمی اصل
رتبه دوم: مرجان کشاورز
رتبه سوم: سپیده پارساپور
لباس مجلسی بانوان:
تقدیر: رفیعه راسبانی
رتبه اول: حمیده همتی
رتبه دوم: جغتایی
رتبه سوم: مهرنوش تیمورزاده
بخش تخصصی کودک:
تقدیر: نرگس محسندرویش، فوزیه فورتنیا
طراح برگزیده سال 93:
مرجان کشاورز، حمیده همتی