مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

نبض کارخانجات نساجی مازندران می‌زند

نبض کارخانجات نساجی مازندران می‌زند/ پرداخت یک میلیارد تومانی مطالبات بازنشستگان
نبض کارخانه نساجی مازندران در حالی می‌‌زند که هنوز مطالبات یک میلیارد تومانی بازنشستگان این کارخانه هنوز پرداخت نشده است.
ساخت شرکت نساجی مازندران با مجوز وزارت اقتصاد در سال 1336 در زمینی به مساحت 30 هکتار در قائمشهر کلید خورد.
کارخانجات فعلی نساجی مازندران شامل کارخانه‌های شماره یک، دو و سه و کارخانه گونی‌بافی است که کارخانه شماره یک واقع در مرکز شهر قائمشهر روزگاری یکی از برترین کارخانه‌های پارچه بافی کشور بود.
  

این کارخانه که زمانی رگ حیاتی مردم قائمشهر محسوب می‌شد به دلیل قدمت و فرسودگی ماشین‌آلات تولیدی و عدم پایبندی به تعهدات مدیران این مجموعه، دچار رکود شد و در نهایت با موج تنش‌ها و اعتراضات کارگران درباره عدم دریافت مطالبات خود به تعطیلی منجر شد.

پس از تعطیلی کامل نساجی شماره دو، این نساجی و کارگران آن به نساجی شماره سه منتقل شده و در قالب طرح احیا توسط شرکت ترک قرار گرفتند.

نساجی شماره سه نیز در سال 91 به دستور مدیران کارخانه به مدت 10 ماه تعطیل شد ولی با وجود اینکه تصور می‌شد این برند شاخص صنعتی کشور به زوال قطعی رسیده است، سوت آغاز به کار دوباره کارخانه نساجی قائمشهر در میان هیاهویی از بیم و امیدها در اسفند 91 به صدا در آمد و بیش از 400 کارگر نساجی به محل کار خود بازگشتند.

 حال نساجی مازندران خوب است

محمدرضا ابراهیمی رئیس شورای کارگری کارخانجات نساجی مازندران و قائم مقام مدیر عامل کارخانه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس درباره آخرین وضعیت کارخانه اظهار داشت: واحد ریسندگی فاینانس واحد بافندگی و بخش‌های مقدمات، بافندگی قدیم و بافندگی سولزر و بوبین رنگ کنی شماره سه به طور شبانه‌روزی در حال کار است.

وی افزود: نساجی شماره دو یا واحد دوخت و دوز با 200 نفر دوزنده فعال است که بدون احتساب این افراد، در حال حاضر 410 نفر در این مجموعه مشغول به کار هستند.

 "سید معصومه سمیعی" کارشناس آمار و اطلاعات نساجی شماره سه"تلار" درباره وضعیت کارگران شاغل نساجی با اعلام خرسندی از چرخش بی‌وقفه چرخ های صنعت نساجی در قائمشهر اظهار داشت: از زمانی که دکتر نجفی مدیرعامل جدید کارخانه شده اوضاع خوبی بر مجموعه حکمفرما است و حقوق پرسنل در وعده مقرر در تاریخ پنج تا هفت هر ماه به حساب افراد واریز می‌شود.

 کریم هدایتی از پرسنل بخش تاسیسات نساجی شماره سه نیز از بسامان بودن وضعیت کارخانه و کارگران و پرداخت به موقع حقوق آنان اظهار رضایت کرده است.

"عبدالله یوسفی" عضو شورای کارگری نساجی نیز از تولید روزانه قریب به 40 هزار متر پارچه خبر داد و افزود: با وجود اینکه شاغلان مجموعه هنوز حقوق معوقه گذشته خود را دریافت نکردند ولی با رضایت در شرایط فعلی مشغول به کار بوده و حاضر به از دست دادن شرایط کنونی نیستند.

 اعلام رضایت از شرایط آرام  و مناسب کارخانجات نساجی مازندران توسط پرسنل شاغل آن، با یادآوری روزهای سخت و اعتصابات مظلومانه آنان در دریافت حقوق معوقه 20 ماهه‌شان که هنوز وصول نشده،باعث دلگرمی است.

پرداخت بخشی از مطالبات

با وجود آغاز به کار مجدد کارخانجات نساجی، بازنشستگان و کارگران خواستار دریافت مطالبات چندین ماهه خود هستند.

محمد نوبخت نماینده بازنشستگان نساجی مازندران با اشاره به پیگیری‌های مستمر فرماندار و استاندار وقت درباره معوقات، بیان داشت: مقرر شد نحوه پرداخت مطالبات در چند بند تعریف شود که طبق بند اول تا تاریخ 30 دی ماه امسال مبلغ یک میلیارد به حساب طلبکاران واریز شود که در دوم بهمن این مبلغ به حساب بازنشستگان واریز شد.

 وی افزود: برادران علم بیگی که در حال حاضر سرمایه‌گذاران کارخانجات نساجی قائمشهر هستند برای اجرای بند دو تعهدنامه اعلام کردند باید زمینی را در شهر گنبد به فروش برسانند که از محل فروش آن بخش بعدی مطالبات پرداخت شود.

 وی اذعان داشت: نتیجه نهایی فروش زمین که به علت بدهی قبلی امکان انتقال سند آن میسر نیست تا پنجشنبه هفته جاری اعلام می‌شود.

 نوبخت همچنین خاطرنشان کرد: تلاش برای دریافت وام 20 میلیارد تومانی از محل صندوق توسعه ملی نیز از بندهای دیگر قراردادنامه است.

 وی با اشاره به آمار ارائه شده توسط مسئولان، میزان مطالبات اعم از حقوق معوقه و سنوات بازنشستگان، شاغلان و غیرشاغلان این مجموعه را 14 میلیارد تومان ذکر کرد و گفت: از این میزان 12 میلیارد تومان مربوط به بازنشستگان است.

شنیده‌ها حاکی از این است که رایزنی‌ها برای دریافت تسهیلات همچنان ادامه دارد و "مهدی محمدی" هم که سکاندار جدید فرمانداری قائمشهر است این خبر را تایید کرد.

توسعه فضای کارخانجات نساجی مدنظر نیست

 "کمال علیپور خنکدار" نماینده مردم قائمشهر، سوادکوه، جویبار و سیمرغ با بیان اینکه دولت قبلی و فعلی به ورود بی‌رویه منسوجات خارجی به کشور بی‌توجهی نشان دادند، اظهار داشت: این مسئله مهم‌ترین عامل تعطیلی یا رکود کارخانجات نساجی شد.

 وی خواستار توجه دولت در رابطه با واردات بی‌رویه منسوجات شد و تصریح کرد: باید محصولات پایین دست پتروشیمی مرتبط به نساجی را افزایش دهیم و کارخانجات فعلی کشور را با ارائه تسهیلات و حمایت ویژه فعال سازیم.

 این نماینده مجلس خروج ارز از کشور، مشکل بیکاری خیل عظیم کارگران، عدم اشتغال نیروهای جدید و عدم بی‌توجهی به مولفه‌های خارجی را از اثرات سوء واردات منسوجات به کشور دانست که دود این سوء مدیریت در چشم مردم نشسته است.

 علیپور در مورد آخرین وضعیت نساجی، با اشاره به واگذاری کارخانه از "هولوسی بولدوک " ترک به سرمایه‌گذار جدید برادران "علم بیگی" و تاکید بر حمایت از وی برای ایجاد تولید و اشتغال و جلوگیری از بیکاری اذعان داشت: حدود 11 میلیارد تومان بدهی بازنشستگان و کارگران از قبل وجود دارد که پرداخت این مبلغ جزو قراردادهای اولیه بود.

 عضو کمیسیون عمران مجلس فروش زمین پنبه پاک‌کنی سابق نساجی در گنبد را که توسط سرمایه‌گذار برای پرداخت مطالبات عنوان شد از جمله بندهای قراردادنامه علم بیگی اعلام کرد.

 وی به وضع موجود کارخانه اشاره کرد و افزود: کارگران در حال حاضر در سه شیفت کاری با 100 دستگاه ریسندگی فعال،مشغول کار هستند و حقوق ماهانه آنان نیز به وقت مقرر پرداخت می‌شود.

 نماینده مجلس نهم با بیان اینکه کارخانه به صورت روزمزدی و پیمانی در حال فعالیت است و روزانه میزان معینی پنبه آورده با قرارداد معینی کار می‌کند، اذعان داشت: کارخانه باید از این حالت روزمزدی خارج و به سمت تولید انبوه پیش برود.

 علیپور تصریح کرد: در حال حاضر در صدد توسعه کارخانه نیستیم زیرا این کار موجب می‌شود با صرف این هزینه‌ها در وضع موجود نیز بمانیم چون دستگاه‌های رنگ‌ریزی آماده بهره‌برداری است.

 وی یادآور شد: پیمانکار قدیم نصب سوله برای تیر آهن‌ها حدود 10 میلیارد تومان طلبکار است.

 این نماینده مجلس درباره گشایش ال‌سی بیان داشت: دولت در حاضر به همکاری است ولی مشکل ما گشایش ال‌سی نیست، ما در بخش مطالبات کارگران و بازنشستگان مشکل داریم و اینکه از ال سی قبلی حدود چهار دستگاه نساجی طلب داریم که باید این دیون توسط سرمایه‌گذار پرداخت شود تا ال‌سی باز شود.

منبع:

فارس

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد