مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

کاهش​ شدید تولید پنبه در پی واردات

 سید محمد حسین شریعتمدار در همایش ملی پنبه که در داراب برگزار شد، اظهار کرد: برای احیای صنعت پنبه باید تعاونی پنبه‌کاران، صندوق پنبه ایران، محققان و کشاورزان راهبرد تولید پنبه کشور را تعریف کنند. وی خاطرنشان کرد: بحران خشکسالی نه تنها ایران بلکه کشورهای دیگر را با مشکل مواجه کرده اما دیگر کشورها با روش‌های علمی معضلات خود را برطرف کرده‌اند. مشاور عالی وزیر جهاد کشاورزی افزود: این وزاتخانه با تشکیل شرکت‌های سهامی - زراعی و بکارگیری حداقل 100 هکتار زمین برای جلوگیری از خرد شدن اراضی و افزایش میزان بهره‌وری گام برداشته است.
  شریعتمدار ادامه داد: در سال 61 تولید گوجه‌فرنگی در کشور 20 تن درهکتار عملکرد (میزان برداشت در واحد سطح) داشت اما امروز این محصول به 36 تن در هکتار رسیده و هم اینک 5.6 میلیون تن گوجه فرنگی در کشور تولید می‌شود. وی اظهار کرد: عملکرد سیب‌زمینی از 15 تن به 30 تن و ذرت دانه‌ای از 2.5 تن به 7.5 تن رسیده است که این عملکردها بیانگر این است که کشاورزان به تولید محصولاتی روی می آورند که درآمد بیشتری را نصیب آنها کند. شریعتمدار افزود: مسائل و مشکلات تولید پنبه در کشور باید باز تعریف و از سوی محققان و دست‌اندرکاران بررسی شود.

مهرزاد خرد - رییس سازمان جهاد کشاورزی فارس - نیز در این همایش گفت: جایگاه تولید پنبه فارس از لحاظ عملکرد بسیار بالاتر از سایر استان‌های کشور است و در چند سال اخیر سطح کشت پنبه از 10 هزار هکتار به 19 هزار هکتار افزایش یافته است. وی بر لزوم بکارگیری ادوات مکانیزه در زراعت پنبه تأکید و اظهار کرد: با رشد مکانیزاسیون در پنبه طی چند سال اخیر علاوه بر افزایش کیفی و کمی این محصول، سبب کاهش هزینه‌های تولید، صرفه‌جویی در زمان، افزایش بهره‌وری و در نهایت تولید پایدار را به دنبال داشته است.

خرد از قابلیت ورود پنبه استان به بازار بورس خبر داد و گفت: چنانچه پنبه استان وارد بازار بورس شود برخی از مشکلات نظیر نوسانات قیمت پنبه، استفاده بیشتر صنایع نساجی از پنبه‌های تولید داخل، بهره‌وری بیشتر و موضوعات مرتبط با خرید تضمینی آن نیز حل خواهد شد. براساس این گزارش شهرستان داراب یکی از شهرستانهای گرمسیری است که در جنوب شرقی استان فارس و در فاصله 253 کیلومتری از مرکز استان واقع شده و مرکز تولیداتی نظیر پنبه و گل محمدی به شمار می‌رود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد