مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

تولید 65 هزار تن پنبه/ 2200 تومان نرخ خرید تضمینی سال آینده

معاون مدیرکل پنبه و دانه‌های روغنی وزرات جهاد کشاورزی پیش‌بینی کرد: امسال بیش از 200 هزار تن وش پنبه برداشت شود.

حسن حسین‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه‌ خراسان‌جنوبی، میزان سطح زیرکشت پنبه در کشور را 100 هزار هکتار عنوان و اظهار کرد:‌ در سال زراعی جاری 65 هزار تن پنبه محلوج بدست می‌آید.

وی با اعلام کمبود وش پنبه در ایران برای برطرف کردن نیاز نساجی‌های کشور گفت: نیاز صنایع نساجی به وش پنبه حدود 120 هزار تن است که تنها 50 درصد آن در ایران تامین می‌شود و بقیه را از خارج کشور وارد می‌کنیم که امید می‌رود با به‌کار بردن روش‌های مکانیزه تولید پنبه میزان تولید افزایش یابد.

  

معاون مدیرکل پنبه و دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی استفاه از دستگاه‌های کشت مستقیم و دستگاه‌های برداشت پنبه را مهم‌ترین راهکارهای مدیریتی مزارع پنبه برای کاهش هزینه‌های تولید برشمرد و افزود: هم‌اکنون دو میلیون هکتار از مزارع کشاورزی جهان به روش کشت مسقیم مدیریت می‌شود و از مهم‌ترین مزایای آن بهینه‌سازی مصرف آب، جلوگیری از تبخیر و تعرق، بدست آمدن سطح سبز یکنواخت مزارع، صرفه‌جویی در زمان، کاهش مصرف بذر و کشت محصول در دو مرحله سبب رونق و توسعه کشت پنبه می‌شود.

حسین‌پور خاطر نشان کرد: 30 درصد هزینه‌های بالای تولید پنبه به برداشت آن برمی‌گردد که با ورود دستگاه‌های کمباین برداشت وش پنبه و غوزه‌چین این هزینه‌ها به نصف و حتی بیشتر کاهش می‌یابد.

معاون مدیرکل پنبه و دانه‌های روغنی وزرات جهاد کشاورزی از ورود پنج دستگاه برداشت پنبه به کشور خبر داد و یادآور شد: اکنون پنج دستگاه برداشت پنبه به‌ صورت الگویی وارد کشور شده که از این تعداد دو دستگاه آن به‌ صورت غوزه‌چین پنبه هستند که یک نمونه آن در بشرویه و دیگری به استان فارس اختصاص دارد.

وی در ادامه افزود: ازاین نوع کمباین پنبه تاکنون وارد نشده و مزایای برتر آن نسبت به دیگر دستگاه‌های برداشت پنبه، انعطاف‌پذیری و برداشت زیاد آن در هر نوع کشت است و سه دستگاه دیگر به‌صورت برداشت وش پنبه هستند که 30 درصد هزینه‌های تولیدی که به برداشت اختصاص دارد را به‌ صورت محسوسی کاهش می‌دهند.

حسین‌پور گفت: برای حمایت از کشاورزان پنبه‌کار و توسعه‌ ماشین‌آلات برداشت پنبه در سطح کشور، به‌ تناسب نوع کمباین برداشت پنبه از 60 تا 80 درصد به‌ صورت یارانه‌ دولتی به متقاضیان پرداخت می‌شود که برای غوزه‌چین 60 درصد، وش چین 70 درصد و دستگاه‌های خودکششی که قیمت زیادی دارند تا میزان 300 میلیون تومان یارانه دولتی پرداخت می‌شود.

معاون مدیرکل پنبه و دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: امسال نیز 12 دستگاه برداشت پنبه مشمول دریافت یارانه دولتی می‌شوند.

حسین‌پور قیمت تضمینی پنبه برای سال آینده را نیز 2200 تومان اعلام کرد که توسط بخش خصوصی از کشاورزان خریداری می‌شود.

به گزارش ایسنا، پنبه یکی از اقتصادی‌ترین محصولات و مهم‌ترین ماده‌ اولیه صنایع نساجی است که به علت هزینه‌های زیاد تولید این محصول، میزان کشت آن در سطح کشور رضایت‌بخش نیست و فقط 50 درصد نیاز صنایع نساجی کشور را تامین می‌کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد