مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

نیاز صنایع نساجی کشور به وش پنبه حدود ۱۲۰ هزار تن است

معاون مدیر کل پنبه و دانه های روغنی وزرات جهاد کشاورزی بااشاره به کمبود وش پنبه در ایران برای برطرف کردن نیاز نساجی های کشور گفت : نیاز صنایع نساجی به وش پنبه حدود ۱۲۰ هزار تن است .

 حسن حسین پور در گفت وگو با خبرنگار تسنیم در بیرجند بابیان اینکه تنها 50 درصد وش پنبه صنایع نساجی در ایران تامین می شود اظهار کرد:  مابقی مورد نیاز از خارج کشور وارد می کنیم که امیدواریم با بکار بردن روش های مکانیزه تولید پنبه این میزان افزایش یابد.
وی بیان کرد: پنبه یکی از اقتصادی ترین محصولات و مهمترین ماده اولیه صنایع نساجی به شمار می رود که  بخاطر هزینه های بالای  تولید این محصول  میزان کشت آن در سطح کشور رضایت بخش نیست وفقط 50 درصد نیاز صنایع نساجی کشورمان را تامین می کند.

 

  وی میزان سطح زیر کشت پنبه در کشور را 100 هزار هکتار اعلام کردو افزود:در سال زراعی جاری  100 هزار هکتار از اراضی کشاورزی به کشت پنبه اختصاص یافته که  پیش بینی می شود از این میزان بیش از 200 هزار تن وش پنبه برداشت شود و بعد از استحصال آن ، 65 هزار تن  پنبه محلوج بدست خواهد آمد.

وی به مهمترین راه کارهای اقتصادی کردن تولید پنبه هاشاره کرد و افزود: کشت پنبه به روش های سنتی سبب شده ، نتواند رقابتی را با سایر محصولاتی که به صورت مکانیزه عملیات کاشت و برداشت آن صورت می گیرد انجام دهد.

معاون مدیرکل پنبه و دانه های روغنی وزرات جهاد کشاورزی بیان کرد: برای اقتصادی کردن پنبه 2  راهکار اساسی در دستور کار قرار گرفته است که کشاورزان با توجیه صحیح و بکار بردن این  مراحل، می تواند بالاترین عملکرد با پایین ترین هزینه تولید محصول پنبه را داشته باشند.

وی استفاده از دستگاه های کشت مستقیم و همچنین دستگاه های برداشت پنبه را مهمترین راهکارهای مدیریتی مزارع پنبه برای کاهش هزینه های تولید آن نام بردو  افزود: در حال حاضر 2 میلیون هکتار از مزارع کشاورزی جهان به روش کشت مستقیم انجام می شود .

وی بهینه سازی مصرف آب،جلوگیری از تبخیر و تعرق، بدست آمدن سطح سبز یکنواخت مزارع، صرفه جویی در زمان و کاهش مصرف بذر و همچنین  کشت محصول در دو مرحله که سبب رونق و توسعه کشت پنبه می شود رااز جمله مهمترین مزایای کشت مستقیم برشمرد.

حسین پور افزود: 30 درصد هزینه های بالای تولید پنبه به برداشت آن برمی گردد که با ورود دستگاه های کمباین برداشت وش پنبه و غوزه چین این هزینه ها به نصف و حتی بیشتر کاهش می یابد.

معاون مدیر کل پنبه و دانه های روغنی وزرات جهاد کشاورزی از ورود 5 دستگاه برداشت پنبه به کشور خبر دادو افزود: در حال حاضر 5 دستگاه برداشت پنبه به صورت الگویی وارد کشور شده که از این تعداد 2 دستگاه آن به صورت غوزه چین پنبه هستند که یک نمونه آن در بشرویه و دیگری به استان فارس اختصاص دارد.

وی گفت: از این نوع کمباین پنبه تا کنون وارد کشور نشده و مزایای آن نسبت به دیگر دستگاه های برداشت پنبه، انعطاف پذیری و برداشت بالای آن در هرنوع کشتی است.

وی افزود:3 دستگاه دیگر به صورت برداشت وش پنبه هستند که 30 درصد هزینه های تولیدی که به برداشت اختصاص  دارد را به صورت محسوسی کاهش می دهند.

حسین پور افزود: برای حمایت از کشاورزان پنبه کار و توسعه ماشین آلات برداشت پنبه در سطح کشور، به تناسب نوع کمباین برداشت پنبه از 60 تا 80 درصد به صورت یارانه دولتی به متقاضیان پرداخت می شود که برای غوزه چین 60 درصد، وش چین 70 درصد و دستگاه های خود کششی که قیمت بالایی دارند تا میزان 300 میلیون تومان یارانه دولتی پرداخت می گردد.

معاون مدیرکل پنبه و دانه های روغنی وزرات جهاد کشاورزی در سال جاری نیز 12 دستگاه برداشت پنبه مشمول دریافت یارانه دولتی خواهند شد.

وی قیمت تضمینی پنبه برای سال آینده را نیز 2200 تومان اعلام کرد که توسط بخش خصوصی از کشاورزان خریداری خواهد شد.

معاون مدیرکل پنبه و دانه های روغنی وزرات جهاد کشاورزی گفت: در سال زراعی جاری 100 هزار هکتار از اراضی کشاورزی به کشت پنبه اختصاص یافته که پیش بینی می شود از این میزان بیش از 200 هزار تن وش پنبه برداشت شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد