مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

آمار تکان دهنده از واردات


در هشت سال گذشته با وجود ابهام در عملکرد مناطق آزاد و نقش گسترده برخی از آنها در قاچاق کالا به کشور، کمتر مقام مسؤولی نسبت به این ابهام واکنش نشان داد، حال آن که مناطق آزاد با اهدافی از قبیل اشتغالزایی، جذب سرمایه گذاری خارجی، رونق بخشی به صادرات، صادرات مجدد و کمک به مهار تورم ایجاد شده اند.

آمار تکان دهنده

اکنون اما در روزهای آغازین عمر دولت یازدهم به نظر می‌رسد ذره بین کارشناسان و رسانه‌ها با دقت بیشتری عملکرد مناطق آزاد را رصد می‌کند و موج خبری تازه ای برای معطوف کردن توجه دولت به عملکرد این مناطق شکل گرفته است.
بر اساس آن چه رسانه‌ها در چند روز اخیر و با استناد به آمار گمرک منتشر کرده اند، در سال گذشته6.4 میلیارد دلار انواع کالا از طریق هفت منطقه آزاد شامل مناطق آزاد انزلی، ارس (جلفا)، چابهار، حسن رود، اروند (خرمشهر)، قشم و کیش به کشور وارد شده است.

  انتشار این آمار و ارقام بدان معنی است که مناطق آزاد به دروازه ای وسیع برای ورود کالاهای مصرفی به کشور تبدیل شده اند، چرا که بر اساس آمار گمرک در سال گذشته، مقادیر قابل توجهی از کالاهای مصرفی نظیر پوشاک، پارچه، انواع لوازم خانگی، سیگار، لوازم یدکی خودرو، برنج، خودرو، تلفن همراه، رایانه و قطعات، اسباب بازی، تلویزیون، کفش، چای، روغن نباتی، لوح فشرده خام و شکر از طریق این مناطق به کشور وارد شده است که این موضوع تولید ملی را تهدید می کند. گمرک همچنین اعلام کرده، در سال گذشته ارزش کالاهای وارد شده به مناطق آزاد بیش از 6 میلیارد و 405 میلیون دلار و ارزش کالاهای وارده از مناطق آزاد به سرزمین اصلی حدود چهار میلیارد و 336 میلیون دلار بوده که این رقم حدود 12.1 درصد از کل واردات کشور را در سال گذشته به خود اختصاص داده است.
به گفته دو تن از فعالان حوزه واردات، انحراف مناطق آزاد از اهداف تعیین شده اگر چه در هشت سال گذشته تشدید شده، اما مختص دو دولت گذشته نیست و آفتی 35 ساله در اقتصاد کشور است.

قرار بود هاب صنعتی شوند
رئیس مجمع عالی واردات در این خصوص به خبرنگار ما می‌گوید: قرار بود مناطق آزاد به «هاب صنعتی» تبدیل و از آنجا صادرات انجام شود، اما در عمل به محلهایی برای واردات مواد اولیه، کالاهای ساخته شده به ویژه لوازم بهداشتی و آرایشی و غذایی تبدیل شده اند.
محمد حسین برخوردار با بیان این یکی از مأموریتهای مهم تیم اقتصادی دولت باید بررسی دلایل دوری مناطق آزاد از اهداف تعیین شده باشد، اضافه می‌کند: باید مشکلات پیش پای رشد و تعالی مناطق آزاد برطرف شود. و بر این اساس امیدواریم دولت جدید مناطق آزاد را به مراکز صادراتی و به ویژه صادرات مجدد تبدیل کند.
رئیس اتاق بازرگانی ایران و امارات هم نبود ثبات در شرایط بازرگانی کشور را مهمترین دلیل تبدیل مناطق آزاد به دروازه واردات می‌داند.
مسعود دانشمند به خبرنگار ما می‌گوید: طبعا وقتی بازرگانان کشور شرایط آسان واردات از طریق مناطق آزاد از قبیل نیاز نداشتن به عملیات گمرکی، ثبت سفارش و... را می‌بینند، ترجیح می‌دهند واردات و یا کالای ساخته شده را از طریق این مناطق پیگیری کنند. وی اضافه می‌کند: در 6 ماهه اول سال جاری که نبود ثبات در تجارت و بازرگانی کشور به اوج رسید، شاهد رشد چشمگیر بازرگانی در مناطق آزاد هستیم، این در حالی است که بازرگانی کل کشور تغییر آن چنانی نداشته است.
دانشمند با انتقاد از فراموش شدن فلسفه اصلی شکل گیری مناطق آزاد اظهار می‌دارد: در بسیاری موارد تولیدکنندگان داخلی با طرفهای خارجی به تفاهم می‌رسند و با استفاده از مزیتهای بازار جهانی، کالای مدنظر را با قیمت ارزان‌تر و سرعت بیشتر به مناطق آزاد وارد و به سرزمین اصلی منتقل می‌کنند. به گفته وی، علیرغم این که تعریف مشخصی از مناطق آزاد ارائه شده، اما زیرساختهای لازم برای تحقق این تعریف ایجاد نشده است.

دردسرهای کیش برای اقتصاد ملی
دانشمند می‌گوید: بر ای مثال کیش به عنوان سمبل مناطق آزاد کشور به جای این که کالایی را تولید و بخشی از این تولیدات را به سرزمین اصلی و بخشی را صادر کند به بازاری برای خرید ارزانتر کالا تبدیل شده است وی می‌افزاید: واقعیت این است که نبود بنیانهای تعریف شده بر اساس معیارهای جهانی باعث شده مناطق آزاد کشور به دروازه هایی فراخ برای واردات تبدیل شوند.
این فعال اقتصادی ادامه می‌دهد: نمونه های دیگر منطقه قشم و چابهار هستند که با وجود امکانات و وسعت قابل توجه، بنیان تعریف شده ای ندارند و یا سلفچگان که بندری خشک در داخل کشور محسوب می‌شود، صرفا به انباری برای خودروها و لوازم خانگی وارد شده از طریق بندرعباس تبدیل شده است. رئیس اتاق مشترک ایران و امارات همچنین به منطقه سیرجان اشاره می‌کند که علیرغم وجود بنیانهای منطقه آزاد، سوله های آن به خاطر گرانی نهاده عملا خالی است!
به گفته دانشمند، اگر دولت قصد دارد مناطق آزاد کشور به دوبی، هنگ کنگ و یا سنگاپور به عنوان نمونه های موفق مناطق آزاد شبیه باشد، باید با شناخت ریشه‌ای موانع نسبت به رفع آن اقدام کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد