مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

حمایت ازتولیدملی،ژست مجلسیان وکارشکنی دولتی‌ها

با افزایش مشکلات اقتصادی برای تولیدکنندگان و روند نزولی تولید در کشور در سالهای اخیر به نظر می رسد راه برون رفت از تنگناهای فعلی فراروی تولید، اهتمام همه جانبه به تولید و ایجاد اهرم‌هایی برای فشار به دولت برای اجرای تعهدات قانونی خود به صنعت و سرمایه‌گذاری در کشور است.
به گزارش افکارنیوز به نقل از تابناک، در حالی که سال جدید از سوی مقام معظم رهبری به سال حمایت از کار و سرمایه ایرانی و تولید ملی نام‌گذاری شده است، متاسفانه اقدام خاصی از سوی دولت و مجلس برای کمک به تولید کنندگان صورت نگرفته است و بسیاری از صنایع همچون نساجی، لبنیات و فرش با مشکلات روزافزون از جمله کاهش تصاعدی نقدینگی، عدم پرداخت سهم قانونی آنها از یارانه‌ها، بروکراسی اداری و واردات بی رویه مواجه هستند، که اگر بگوییم کمر صنایع کشور زیر ندانم کاری برنام ریزان اقتصادی کشور شکسته شده است به گزاف سخن نگفته ایم.

جعفری نماینده خلخال در خصوص وظایف مجلس در حمایت از تولید ملی با بیان اینکه امروز مهم‌ترین مشکلات مردم مربوط به مسائل اقتصادی است و مقام معظم رهبری نیز به درستی سال قبل را جهاد اقتصادی و امسال را سال تولید ملی نامگذاری کردند، خاطر نشان می کند: نباید ناگذاری سالها در حد شعار باقی بماند مجلس هم در حوزه قانونگذاری باید وارد عمل شود. نخستین گام مجلس در این زمینه می‌تواند تشکیل کمیسیون یا فراکسیون تولید ملی است. این فراکسیون در قالب کمیته‌های مختلف می‌تواند موانع، مشکلات و راهکارها را بررسی کرده و نتیجه را به‌صورت طرح به مجلس ارائه کند.

این سخنان نماینده مجلس نهم در حالی است که سال گذشته مجلس هشتم با تشکیل کمیسیون جهاد اقتصادی قصد داشت به ماموریت تقنینی خود در سال جهاد اقتصادی لباس عمل بپوشاند، اما تشکیل این کمیسیون خود اقدامی در حد همان شعارهای متداولی شد که اهالی پاستور و بهارستان در رسای فرمایشات مقام معظم رهبری اظهار می دارند. البته این موضوع به سال جاری یا سال گذشته برمی گردد بلکه سالهاست که تولیدکننده داخلی و سرمایه‌گذارانی که تمایل دارند در ایران سرمایه‌گذاری کنند با مشکلات عدیده ای از جمله قوانین دست و پاگیر، عدم همکاری بانک‌ها، تفکرات منفی مدیران منطقه‌‍‌ای نسبت سرمایه‌داران و در پی آن کارشکنی‌های روزمره آنها و کارمندان زیردستشان مواجه هستند و در این بین سهم نمایندگان در حل این مشکلات گرفتن ژست‌های دلسوزانه در مصاحبه‌های خبری است. البته دولت نیز با عدم نظارت بر کارکرد ادارات و بازگذاشتن دست برخی مدیران ارشد و اداری کاری جز فراری دادن سرمایه ها انجام نمی دهد.

مصطفی افضلی‌فرد نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین با طرح احتمال تشکیل کمیسیونی برای حمایت از تولید ملی، به خبرنگار ما گفت: مجلس پیش از این کمیسیونی به نام جهاد اقتصادی تشکیل داده بود اما در جلسه‌ای که همین چند روز قبل داشتیم این مسئله دوباره مطرح شد که ما می‌توانیم در راستای حمایت از تولید و سرمایه ایرانی کمیسیونی با همین نام را تشکیل دهیم. وی در ادامه افزود: البته موضوع نیز موکول به آینده شده تا بررسی‌های بیشتری صورت بگیرد. نظرها نیز بر این بود که درصورت تقویت کمیسیون جهاد اقتصادی این مورد هم می‌تواند با هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی منتج به نتیجه شود.

حجت‌الاسلام حبیب برومند، نماینده مردم پارس‌آباد و بیله‌سوار نیز خاطر نشان کرد: می‌دانیم که صنعت و تولید در کشور از وضعیت مناسبی برخوردار نیست. البته قانون هدفمند کردن یارانه‌ها در برخی موارد خوب و مفید فایده بود اما در تولیدات کشاورزی، دامی و صنعتی تاثیر چندانی نداشت. در وهله اول مجلس باید با همفکری با ورود کالاهای خارجی به‌صورت جدی برخورد کرد. دومین مسئله هم این است که با سوق دادن بودجه کشور به سمت صنعت و تولیدات کشاورزی این امر را مهم در نظر بگیریم. اگر بتوانیم با فرهنگ‌سازی مردم را به سمت استفاده از کالاهای داخلی هدایت کنیم می‌توانیم این فرهنگ را در جامعه جا بیاندازیم. مقام معظم رهبری هم به این مسئله توجه ویژه‌ای دارند. همچنین در بودجه ریزی هم باید به این مسئله توجه کرد.

اما اکنون مجس نهم در ابتدای راه چهارساله خود است و همین طور که از سخنان نمایندگان پیداست، همه آنها از وضعیت اسف‌بار تولید و تولیدکننده آگاهند. از سوی دیگر بر اثر ندانم کاری‌های مدیران اقتصادی داخلی و مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم‌ها و کارشکنی دشمنان خارجی، روز به روز توان تولیدی کشور تحلیل می رود و اگر هر چه زودتر راه حلی برای از بین بردن موانع و کارشکنی داخلی و کاستن فشارهای خارجی، اندیشیده نشود تولید و اشتغال نیروی کار ایرانی به سراشیبی سقوطی خواهد افتاد که برگشت از آن عملا غیر مکن خواهد بود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد