مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

دلایل تعطیلی کارخانه پارسیلون

مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به این‌که تعطیلی کارخانه پارسیلون مربوط به امروز و دیروز نیست، افزود: ‌این کارخانه بیش از دو سال است که تعطیل بوده و تاکنون نیز دولت برای ادامه حیات آن تلاش زیادی کرده است.

مهدی اسلام‌پناه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، توضیح داد: کارخانه پارسیلون در سال 1353 در استان لرستان تاسیس شد و تا سال 1382 سهام آن در اختیار دولت بود. پس از آن سهام این شرکت به بخش خصوصی واگذار شد.

وی افزود: کارخانه پارسیلون در حوزه‌های تولید نساجی، ریسندگی و پلیمری فعالیت می‌کرد. این کارخانه همچنین حدود 200 هکتار زمین داشته که شامل خانه‌های سازمانی و بخشهای رفاهی هم می‌شوند.

اسلام‌پناه با اشاره به این‌که پارسیلون در طول زمان نتوانست تولیداتش را با نیاز بازار منطبق کند، گفت: پارسیلون نخ نایلون تولید می‌کرد که این محصول کم کم در بازارهای جهانی از دور خارج می‌شود. ضمن این‌که حجم تولید کارخانه پارسیلون بسیار پایین بوده به‌طوریکه در آمارهای منتخب وزارتخانه در نظر گرفته نمی‌شود.

مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان این‌که پارسیلون هم‌اکنون بیش از 200 نیروی رسمی و قراردادی دارد، توضیح داد: کارخانه پارسیلون درحال حاضر بیش از 100 میلیارد تومان بدهی به سیستم بانکی، تامین اجتماعی، ‌برق منطقه‌ای، دارایی، مالیات، بازنشستگان و کارگرانش دارد و عملا حجم بدهی این شرکت بسیار بیش از دارایی‌های آن بوده که طبق قانون ورشکسته محسوب می‌شود. بدهی این شرکت تنها به سیستم بانکی به بیش از 80 میلیارد تومان می‌رسد.

او با یادآوری این‌که طی سالهای گذشته کارخانه پارسیلون به خاطر شرایطش بارها مورد حمایت دولت قرار گرفته است، عنوان کرد: بدهی این کارخانه‌ در برهه‌ای استمهال شد. کارگروه حمایت از تولید و ستاد تسهیل و پشتیبانی شهرکهای صنعتی نیز مصوباتی در جهت حمایت از این کارخانه داشتند. در تیر ماه سال جاری نیز پنج میلیارد ریال بابت حقوق کارگران از سوی وزارتخانه به این کارخانه پرداخت شد.

اسلام‌پناه تاکید کرد: درحال حاضر به دنبال تغییر کاربری و فروش زمینهای مازاد پارسیلون هستیم. در این زمینها قرار بود طرحهای توسعه کارخانه اجرا شوند که این اتفاق هرگز رخ نداد.

مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان این‌که مدیریت بخش خصوصی در کارخانه پارسیلون ضعیف بوده است، گفت: ‌ما حتی تلاش کردیم به کارخانه پارسیلون منابع ارزی اختصاص دهیم که این کارخانه نتوانست این منابع را جذب کند.

وی ابراز امیدواری کرد که در جلسات آینده کارگروه حمایت از تولید با حضور مقامات استانی موضوع کارخانه پارسیلون و مشکلات آن به‌طور جدی مورد بررسی قرار گیرد و برای آن چاره جویی شود.

اسلام‌پناه تاکید کرد: ‌همه چیز در اختیار دولت نیست و بخش خصوصی به عنوان مالک پارسیلون باید ارزش سهام خود را بالا برده و تلاش کند کارخانه را دوباره به شرایط عادی آن بازگردد.

به گزارش ایسنا، در سال 1386 یکی از نمایندگان خرم آباد در مجلس فاش کرده بود که کارخانه پارسیلون در سال 1382 با صدها میلیارد تومان ارزش با نازل‌ترین قیمت به صورت وام که هنوز هم باز پرداخت نشده به بخش خصوصی واگذار شده است.

وی اعلام کرده بود که این ثروت ملی با ارزش بسیار بالا به تاراج رفت و مشخص نیست براساس چه رابطه بازی‌هایی واگذار شده است.

معاون برنامه ریزی استانداری لرستان نیز شهریور ماه امسال گفت که در خصوص کارخانه پارسیلون یک خصوصی سازی ناقصی صورت گرفته بود و به کسانی که اهلیت لازم را نداشتند، واگذار شده بود.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد