مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

شناسایی مستند‌های 5 هزار ساله نساجی در مازندران

مدیرکل میراث فرهنگی مازندران خبر داد
شناسایی مستند‌های 5 هزار ساله نساجی در مازندران

خبرگزاری فارس: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مازندران گفت: مازندران در بخش نساجی در شهرستان بهشهر به آثار مستندی دست یافت که نشان از قدمت 5 هزار ساله دارد.


به گزارش خبرگزاری فارس از ساری، اسدالله محمدپور بعدازظهر امروز در ششمین کارگاه و نشست منطقه‌ای آموزش و ترویج بسته‌بندی محصولات صنایع دستی منطقه شمال کشور که با حضور هشت استان در هتل بادله ساری برگزار شد، با بیان اینکه سازمان‌های فرهنگی بین‌الملی یونسکو به این باور رسیدند که صنایع دستی تولید یک کالا نیست، اظهار داشت: با توجه به توسعه تکنولوژی اگر صنایع دستی به‌عنوان یک محصول تولید شود، توجیه اقتصادی ندارد.


وی با تاکید بر اینکه ارزش فرهنگی نهفته در صنایع دستی مورد توجه صاحب‌نظران قرار می‌گیرد، تصریح کرد: غنای فرهنگی کشور با ظهور اسلام تکمیل شد و مدعی تمدن اسلامی ایرانی است که مصادیق متعددی دارد.


 * جامعه در بخش صنایع دستی با بحران هویت روبه‌رو است
محمدپور اظهار داشت: در سال‌های اخیر یونسکو به اصالت صنایع دستی پرداخت و در حوزه میراث فرهنگی، ثبت جهانی آثار فرهنگی را برعهده گرفت تا هویت بشر حفظ بماند.
وی با بیان اینکه در حال حاضر جامعه در بخش صنایع دستی با بحران هویت روبه‌رو است، خاطرنشان کرد: سودجویان و مستکبران در همه جای دنیا به فکر مال‌اندوزی بوده و به لحاظ فرهنگی انسان را به سمت ماشین شدن پیش می‌برد و می‌آزارد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مازندران ابراز داشت: صنایع دستی بار فرهنگی دارد و نشان دهنده تمدن بشر است و حفظ آن موجب می‌شود تا فقدان هویت انسانی و فرهنگی ایجاد نشود.
وی با بیان اینکه تاکنون 116 کالای دستی کشور مهر اصالت گرفتند، بیان داشت: دو کالای صنایع دستی مازندران مهر اصالت جهانی و دو مورد در سطح ملی دارای مهر اصالت هستند. 
 
* گزارش‌های مستندی صنایع دستی مازندران 
محمدپور با بیان اینکه درخشش صنایع دستی ریشه تاریخی دارد، گفت: گزارش‌های مستندی در بخش صنایع دستی سنگی استان وجود دارد که متعلق به 100 سال پیش است.
وی ادامه داد: مازندران در بخش نساجی در شهرستان بهشهر به آثار مستندی دست یافت که نشان از قدمت 5 هزار ساله دارد.
محمدپور خاطرنشان کرد: مازندران در زمینه ادوات موسیقی سابقه 4هزار ساله و هنرهای ایده‌آلیسم پیشینه 7 هزار ساله دارد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مازندران صنایع دستی را چیزی فراتر از یک کالا دانست و گفت: پشتوانه فرهنگی صنایع دستی در ناخودآگاه جامعه تکرار و به نسل جدید جامعه منتقل می‌شود. 
 
* کالاهای وارداتی در کشور جاذبه خوبی ایجاد کرده است
وی بسته‌بندی را بنا به ذوق و ابتکار هنرمند عنوان کرد و اظهار داشت: هنرمند با بسته‌بندی مدرن و زیبا جاذبه‌ای را برای محصول ایجاد می‌کند که مورد استقبال بازار و مشتریان قرار می‌گیرد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مازندران با تاکید بر اینکه در کارگاه‌های آموزشی باید بحث صنایع دستی برای عرضه بهتر به بازار آسیب‌شناسی شود، یادآور شد: آسیب‌های صنایع دستی در بخش‌هایی همچون مشکل بازار،  تبلیغات، جذب مشتریان و سازگار کردن علایق مردم به کالاهای دستی با کیفیت است.
وی در پایان با بیان اینکه کالاهای وارداتی در کشور جاذبه خوبی ایجاد کرده است، اذعان داشت: کالاهای وارداتی با بسته‌بندی‌های جالب توجه مشتریان را به خود جلب کرده و توانسته جای کالاهای کیفی و با اصالت کشور را بگیرد که در این کارگاه‌های آموزشی باید به مشکلاتی از این دست پرداخته شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد