مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

بازتولید رنگ منسوجات بر روی کاغذ و تولید جوهر به منظور کاربرد در

پژوهشگران دانشکده مهندسی نساجی دانشگاه صنعتی امیرکبیر موفق به بازتولید رنگ منسوجات بر روی کاغذ و تولید جوهر به منظور کاربرد در چاپگرهای جوهرافشان معمولی شدند.

به گزارش سرویس پژوهشی ایسنا، ‌مهندس سجاد فشندی، دانش‌آموخته کارشناسی ارشد شیمی نساجی و علوم الیاف دانشگاه صنعتی امیرکبیر که این پژوهش را در قالب پایان‌نامه خود با راهنمایی دکتر سیدحسین امیرشاهی و مشاوره مهندس شهرام پیوندی در دانشکده مهندسی نساجی دانشگاه صنعتی امیرکبیر ارائه کرده است، در مورد جزئیات پروژه اظهار کرد: با بکارگیری سامانه‌ی مدیریت رنگ تولید شده می‌توان مؤلفه‌های یک رنگ آنالوگ را به سیگنال رقمی قابل پردازش توسط سامانه‌های تصویر رنگی رقمی، تبدیل و در نتیجه یک همگرایی میان تجهیزات سنتی اندازه‌گیری رنگ و تصویر رنگی رقمی ایجاد کرد.

وی افزود: به عبارت دیگر سیگنال‌های رقمی تولید شده، قابلیت پردازش با رایانه‌های شخصی را دارا هستند؛ از این رو می‌توان سیگنال‌های مذکور را با یک چاپگر جوهرافشان رقمی معمولی چاپ کرد.

فشندی گفت: بازتولید رنگ منسوجات بر روی کاغذ و تولید جوهر به منظور کاربرد در چاپگرهای جوهرافشان معمولی (مانند Canon ،Epson و غیره) و به دنبال آن چاپ رقمی (Digital Printing) بر روی پارچه از جمله اهداف طرح ارائه شده است که در این راستا تسلط بر عملکرد دستگاه‌های ورودی - خروجی دوباره‌تولید رنگ به منظور کنترل فر‌ایند از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، همچنین نتایج حاصل از این پژوهش برای تمام ورقه‌های پلیمری و کاغذی، قابل تعمیم است.

وی با اشاره به این‌که تصمیم‌گیری در خصوص پذیرش یا رد نمونه از حیث مختصات رنگی و دسترسی و قضاوت سریع‌تر نسبت به رنگ منسوجی که بر روی کاغذ چاپ شده، با سرعت بیشتری انجام می‌شود، گفت: شیوه‌ی مذکور در صورت صنعتی شدن، طیف وسیعی از صنایع مرتبط با دوباره‌تولید رنگ را پوشش می‌دهد. به عنوان مثال می‌توان از صنایع نساجی (بخش‌های مرتبط با فرایندهای رنگرزی و چاپ)، رنگسازی (تولید رنگهای صنعتی، ساختمانی و چاپ)، صنایع غذایی (به منظور کنترل رنگ مواد غذایی) و تولید پلیمرهایی با مختصات رنگی معین به عنوان زمینه‌های کاربرد این تحقیق نام برد.

فشندی با اشاره به این‌که در این تحقیق یک سامانه‌ی مدیریت رنگ حلقه باز جهت دوباره‌تولید رنگ منسوجات با چاپگر رقمی طراحی و به اجرا درآمده است، اظهار کرد: با در دست داشتن نسخه‌ی صنعتی این تحقیق می‌توان انتظار داشت که فرایند دوباره‌تولید رنگ در برخی از موارد خاص با دقت بیشتر و صرف هزینه و زمان کمتری به انجام برسد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد