مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

نظارت بر بیماران با تی‌شرت هوشمند! + عکس

ایسنا: دانشمندان دانشگاه «کارلوس III» در مادرید دست به ساخت یک تی‌شرت هوشمند زده‌اند که به نظارت بر بدن انسان (دما، ضربان و..) و موقعیت‌یابی بیمار در بیمارستان مانند یک سیستم جی‌پی‌اس می‌پردازد.

این فناوری همچنین می‌تواند موقعیت بیمار را در حالت نشستن، خوابیدن، قدم زدن یا دویدن، معین کند.

این پلت فرم مبتنی بر پوشاک نظارت زیستی بیمار، به محققان اجازه داده تا برخی از پارامترهای فیزیوژیکی بیمار را با یک شیوه غیرتهاجمی ثبت کنند.

به گفته این محققان، اطلاعات جمع‌آوری شده از طریق این تی‌شرت هوشمند، با یک فناوری نساجی الکترونیکی و بدون استفاده از سیم به یک سیستم مدیریت اطلاعات، ارسال شده و بدین ترتیب، می‌توان با آن بلادرنگ به بررسی موقعیت و نشانه‌های حیاتی بیمار پرداخت.

این سیستم برای کاربری در بیمارستانها طراحی شده و می‌توان آن را به دو بخش تقسیم کرد: زیرساخت ثابت که در بیمارستان نصب خواهد شد و واحدهای متحرک که به همراه بیمار حرکت خواهند کرد.

این واحدهای متحرک شامل یک تی‌شرت هوشمند و دستگاه تعیین محل است که می‌توان آن را در جیب حمل کرد. دانشمندان قصد دارند تا در آینده این بخش را نیز در پارچه کار کنند.

این تی‌شرت قابل شست‌وشو بوده و از الکترودهایی با قابلیت شناسایی نیروی بیوالکتریکی برخوردار است که با آن می‌توان نوار قلب گرفت. همچنین این فناوری از یک دستگاه قابل حذف برخوردار است که شامل یک دماسنج و شتاب‌سنج بوده و برای بررسی دمای بدن بیمار،‌ موقعیت نسبی و سطح فعالیت فیزیکی وی استفاده می‌شوند.

در آخر، واحد تعیین محل داخلی به طور دوره‌ای فعال شده، علائم را که زیرساختهای مکانی ثابت را می‌سازند، از واحدها دریافت کرده و اطلاعات را با بی‌سیم به سیستم مدیریت اطلاعات، ارسال می‌کند. الگوریتم تعیین مکان به محض دریافت اطلاعات می‌تواند محل دقیق فرد را تشخیص داده و آن را بر روی نقشه بیمارستان نشان دهد.

این نمونه پیش ساخت به عنوان بخشی از پروژه «لوبین (LOBIN) : مکانیابی و نظارت زیستی با استفاده از شبکه‌های بی‌سیم در بیمارستان» ساخته شده است.

از این فناوری می‌توان در حوزه‌های دیگر مانند تشخیص زودهنگام ناهنجاری های قلبی در ورزشکاران، پزشکی از راه دور و نظارت بر بیماران در خانه آنها، استفاده کرده و مدت زمان تعهد پزشکان برای حضور در بیمارستان کاهش یابد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد