مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

تولید بیش از 80 تن ابریشم در استان های مازندران و گلستان

تولید بیش از 80 تن ابریشم در استان های مازندران و گلستان
نساجی نیوز: مسئول ایستگاه شماره 3 پرورش کرم ابریشم مازندران گفت: در سال جاری بیش از 80 تن پیله تر ابریشم در استان های مازندران و گلستان تولید خواهد شد.
به گزارش «نساجی نیوز» به نقل از موج، حمیده سادات مطهری، مسئول ایستگاه شماره 3 پرورش کرم ابریشم مازندران با اعلام این مطلب اظهار داشت: در سال جاری، پنج هزار جعبه تخم نوغان وارد مازندران شد.
وی افزود: از مجموع جعبه های وارد شده به استان مازندران، حدود 4800 جعبه توسط نوغانداران مازندرانی و گلستانی خریداری شده است.
مطهری در خصوص اعلام برنامه های کارگروه تشکیل شده برای نجات صنعت ابریشم، گفت: شرکت پرورش کرم ابریشم در راستای اهداف این شرکت، سالانه برنامه هایی را تدوین می کند.

وی افزود: بر اساس این برنامه ها، فعالیت های ترویجی، میزان تولید و غیره مشخص می شود.
مسئول ایستگاه شماره 3 پرورش کرم ابریشم، اذعان داشت: در گذشته این شرکت اقدام به تکثیر و تولید نهال توت می کرد، اما در سال جاری 10 هزار اصله نهال به استان وارد و در قالب فعالیت های ترویجی در میان کشاورزان توزیع شد.
وی میانگین تولید به ازای هر جعبه تخم نوغان را 20 کیلوگرم دانست و افزود: با توجه به فروش چهار هزار و 800 جعبه، بیش از 80 تن پیله تر برداشت خواهد شد.

زنجیره تولید ابریشم در ایران گسسته شده است

مسئول ایستگاه شماره 3 پرورش کرم ابریشم با اشاره به سابقه ایران در پرورش کرم ابریشم، اظهار داشت: اوج شکوفایی صنعت ابریشم در ایران به عهد صفویه باز می گردد.
وی افزود: با توجه به حضور صنعت قالی و قالیچه در ایران، فضای مناسبی برای توسعه صنعت نوغانداری وجود دارد.
مطهری خاطر نشان ساخت: رکود در صنعت قالی و قالیچه، کاهش رونق نوغانداری در ایران را موجب شد.
وی تکمیل نبودن زنجیره تولید در بخش ابریشم را مهمترین عامل در سیر قهقرایی این صنعت دانست و گفت: متاسفانه صنعت ابریشم کشی در ایران بسیار ضعیف است.
مسئول ایستگاه شماره 3 پرورش کرم ابریشم، تولید این محصول را در دو بخش کشاورزی و صنعت تشریح کرد و افزود: بخش کشاورزی صنعت ابریشم به تولید درخت توت و پرورش کرم ابریشم و برداشت پیله می پردازد.
وی ادامه داد: اما اصلی ترین اهداف صنعت نوغانداری در بخش صنعت، ابریشم کشی و ایجاد صنایع نساجی مرتبط با آن خلاصه می شود.
مطهری اذعان داشت: متاسفانه نخ هایی که در ایران تولید می شود، عمدتا نیمه صنعتی و سنتی بوده و در کشور کارخانه های عظیم تولید حریرهای ابریشمی وجود ندارد.
وی ادامه داد: در گذشته، کارخانه های نیمه صنعتی تولید ابریشم در شمال کشور وجود داشت که ورشکست شد.
مسئول ایستگاه شماره 3 پرورش کرم ابریشم بیشترین تعداد مراکز ابریشم کشی ایران را متعلق به استان خراسان رضوی دانست و افزود: صنعت نوغانداری شامل بخش کشاورزی و صنایع است.
وی تاکید کرد: هر دو بخش صنعت ابریشم باید مورد حمایت دولت قرار گیرد.
مطهری اظهار داشت: در حال حاضر فعالین ابریشم کشی استان خراسان رضوی اقدام به واردات پیله خشک می کنند زیرا حجم و قیمت تولیدات داخلی پاسخگوی نیاز آنان نیست.
وی عمده واردات پیله خشک ابریشم را به صورت قاچاق دانست و افزود: وزارت بازرگانی هیچ نظارتی برای جلوگیری از واردات قاچاق پیله خشک به کشور ندارد.
مسئول ایستگاه شماره 3 پرورش کرم ابریشم، کشورهای حاشیه شمالی خزر را عمده ترین مراکز تامین پیله خشک ایران اعلام کرد.
وی نبود مراکز صنعتی ابریشم کشی را مهمترین عامل ورود آسیب به بخش کشاورزی صنعت پرورش ابریشم دانست و خاطر نشان ساخت: متاسفانه امروز بهترین پارچه های ابریشمی در ایتالیا تولید می شود.

اقدامات بخش کشاورزی در صنعت ابریشم مثبت بوده است

مسئول ایستگاه شماره 3 پرورش کرم ابریشم با تاکید بر تاثیر فعالیت های بخش صنعت بر تولید پیله کرم ابریشم اظهار داشت: فعالیت های ایران در بخش کشاورزی صنعت ابریشم بسیار موثر بوده است.
وی ادامه داد: در حال حاضر عملکرد تولید ابریشم بسیار مناسب بوده و پیله با کیفیت در ایران تولید می شود.
مطهری در خصوص لزوم وجود ابریشم کشی سنتی در ایران، گفت: اگرچه کیفیت نخ واحدهای سنتی ابریشم کشی بسیار عالی نیست، اما باید این واحدها حفظ شوند.

تولید ابریشم باید شغل جانبی افراد باشد

مسئول ایستگاه شماره 3 پرورش کرم ابریشم با اشاره به ضعف صنایع نساجی برای تولید نخ ابریشم، تصریح کرد: توصیه نمی کنیم که افراد وارد نوغانداری حرفه ای شوند.
وی افزود: نمی توان به کشاورزان توصیه کرد تا تلمبار و توتستان ایجاد کنند، بلکه بهتر است همواره به این صنعت به عنوان یک فعالیت جانبی توجه داشته باشند.
مطهری ادامه داد: برای هر جعبه تخم نوغان 20 متر مربع فضا لازم است که می توان این مساحت را در انبارهایی که در سایر فصول محصولات کشاورزی را نگهداری می کنند یا در منازل روستایی و غیره ایجاد کرد.
وی گفت: کشاورزان می توانند با مطبق کردن اتاقی کوچک زمینه فعالیت در صنعت نوغانداری را فراهم کنند.
مسئول ایستگاه شماره 3 پرورش کرم ابریشم اظهار داشت: پرورش ابریشم پاک ترین سیستم پرورشی در صنعت دامپروری بوده و این حشره هیچ بیماری مشترکی با انسان و سایر دام ها ندارد.
وی در خصوص بوی تخمیر ناشی از برگ ها و فضولات کرم ابریشم گفت: اگر تمیز کردن فضا به موقع انجام شود، بوی تخمیر در فضا به وجود نمی آید.
مطهری در خصوص صرفه اقتصادی فعالیت نوغانداری اظهار داشت: در حال حاضر، قیمت خرید تضمینی 7 هزار و 390 تومان برای هر کیلو پیله تر در نظر گرفته شده است.
وی افزود: بهای یک جعبه تخم نوغان 7 هزار و 500 تومان بوده و به طور میانگین از هر جعبه تخم نوغان می توان 30 کیلوگرم پیله تر برداشت کرد.
مسئول ایستگاه شماره 3 پرورش کرم ابریشم خاطر نشان ساخت: در صورت استفاده از اعضای خانواده در سیستم پرورش، بیشترین سود عاید نوغانداران خواهد شد.
وی تمامی استان های کشور به جز استان های کویری و خیلی خشک را مناسب توسعه صنعت نوغانداری دانست و تصریح کرد: بیشترین میزان پرورش کرم ابریشم در استان های شمالی ایران انجام می شود.
مطهری ادامه داد: پرورش کرم ابریشم وابستگی کامل به تظیم دما و رطوبت محیط داشته و افراد برای آغاز به کار در این صنعت، به طور حتم باید از نظرات کارشناسان نوغانداری استفاده شود.
وی طول دوره پرورش کرم ابریشم را یک ماه اعلام کرد و گفت: کرم ابریشم طی 5 مرحله که به فاز پرورشی شهرت دارد، اقدام به تغذیه از برگ درخت توت می کند.
مسئول ایستگاه شماره 3 پرورش کرم ابریشم اضافه کرد: در طی دوره پرورش، کرم ابریشم در مجموع 5.5 روز را در خواب سپری کرده و نیاز به تغذیه ندارد.

تاکید بر سرمایه گذاری در صنعت ابریشم و وورد تعاونی ها به این عرصه

مطهری بر ورود تعاونی ها به صنعت ابریشم تاکید و تصریح کرد: باید اقدامات لازم در زمینه جذب سرمایه گذار برای رونق بخشیدن به صنعت ابریشم انجام شود.
وی خاطر نشان ساخت: با ایجاد کارخانه های ابریشم کشی و ایجاد تقاضا برای پیله تر، به طور حتم نوغانداران به سمت پرورش کرم ابریشم حرکت خواهند کرد.
مسئول ایستگاه شماره 3 پرورش کرم ابریشم تاکید کرد: باید با تعیین قیمت های تضمینی مناسب، برای نوغانداران انگیزه های مالی ایجاد کرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد