مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

اوضاع ناخوش صنعت چرم به روایت فعالان صنعتی

اوضاع ناخوش صنعت چرم به روایت فعالان صنعتی
نساجی نیوز: خبرها و گزارش‌ها، حکایت از روزهای ناخوشایند صنعت چرم کشور می‌دهد.
به گزارش «نساجی نیوز» به نقل از سایت انجمن صنایع چرم ایران، در حالی که در آستانه ادغام دو وزارتخانه صنایع و معادن و بازرگانی با محوریت تولید و صادرات محصولات با ارزش افزوده بالا، روزهای خوبی برای تولید و صادرات کشور پیش‌بینی می‌شود، مسائلی همانند بدون استفاده ماندن ۷۰ درصد ظرفیت‌های تولیدی صنایع کیف و کفش، تشدید قاچاق پوست به خارج کشور به اشکال مختلف، انکار مسوولان وزارت صنایع درباره وضعیت موجود چرم کشور، همه و همه صنعت چرم را با چشم‌انداز متفاوتی مواجه کرده است، به طوری که دغدغه‌های صنعتگران را از محور قرار گرفتن صادرات بدون ارزش افزوده و واردات کالا تقویت می‌کند.


ظرفیت‌های بدون استفاده

این روزها صنعتگران چرم، از کم توجهی به صنعت چرم، گله‌ها می‌کنند. برخی از گله‌ها از بدون استفاده ماندن ظرفیت تولید کارخانه‌ها خبر می‌دهد. دبیر صنایع چرم ایران در حاشیه بازدید از چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کیف و کفش، چرم و صنایع وابسته با بیان اینکه وضعیت صنایع کیف و کفش در تهران، مشهد و تبریز اسفبار است، علت آن را بدون استفاده ماندن ۷۰ درصد ظرفیت واحدهای تولیدی دانست.
جهانگیر مجیدی اظهار کرد: طبق محاسبات کارشناسی در حال حاضر ۲۴۰ میلیون فوت مربع پوست و چرم در کشور تولید می‌شود که اگر ظرفیت تولید کفش در ایران ۸۰ میلیون جفت باشد صنعت چرم اگر با تمام توان کارکند باز هم نمی‌تواند نیاز کشور را تامین کند.

حجم تولید جوابگوی ۱۵ کارخانه

مجیدی گفت: با این حجم تولید چرم شاید بتوان نیاز حداقل ۱۵ کارخانه مثل چرم مشهد را که در زمینه پوشاک و محصولات چرمی صاحب نام هستند، تامین کرد.»
وی با اشاره به سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته در تاسیس چرم شهرها اظهار کرد: «برای تاسیس سه چرم شهر،۳۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری صورت گرفت که متاسفانه بخش قابل توجهی از آن بدون استفاده مانده است.

استانداردها رعایت نمی‌شود

دبیر صنایع چرم ایران با اشاره به برخی بداظهاری‌های صورت گرفته در صنعت چرم تصریح کرد: به رغم اینکه در صادرات پوست گوسفندی، بزی و گاوی باید استانداردهایی رعایت شود اما برخی از صادرکنندگان بدون توجه به این موارد فعالیت می‌کنند.

برخورد قانونی لازم است

وی گفت: پوست گوسفند باید به صورت سالامبور، پوست بز باید به کراست تبدیل شود و سپس صادر شود و همچنین به ازای صادرات هر کیلو پوست گاو باید چهار هزار و ۲۰۰ تومان پرداخت شود که متاسفانه برخی از افراد خارج از قوانین اقدام می‌کنند و این امر بسیار نگران‌کننده است و می‌طلبد که با این افراد برخورد جدی صورت گیرد.
مجیدی چرم را صنعتی محوری با قدمت طولانی در ایران عنوان کرد و افزود: خوشبختانه مواد اولیه این صنعت مانند نفت به صورت خدادادی در کشور وجود دارد و سهم ایران از سطح جهانی پوست بز ۶/۱، گوسفند ۵/۳ و گاو ۵/۰درصد است.

خروج بی‌رویه مساوی با تعطیلی

در حالی که کارخانه‌های و صنایع کفش و چرم کشور از کمبود چرم گله دارند، قاچاق پوست به انحای مختلف صورت می‌گیرد. برخی از فعالان و دست‌اندرکاران صنعت چرم کشور از قاچاق، سالامبور گاوی تحت نام گوسفندی از کشور خبر می‌دهند و نگرانی‌های خود را نیز بارها از این موضوع عنوان کرده‌اند. دولت دو سال قبل روی صادرات «وت بلوی» گاوی عوارض ۱۵ درصدی وضع کرد. با این وجود اخیرا این ماده بدون پرداخت هیچ عوارضی و تحت نام پوست گوسفندی از کشور خارج می‌شود.
فعالان صنایع چرم کشور هشدار داده‌اند که در صورت ادامه خروج بی‌رویه مواد اولیه صنعت چرم از کشور بسیاری از واحدهای فعال در این حوزه تعطیل خواهند شد.
«بداظهاری» از گمرک رد می‌شود!
در حالی که صنایع چرم کشور در ماه‌های گذشته به شدت از خروج بی رویه مواد اولیه این صنعت از کشور انتقاد کرده‌اند، مدیر کل نساجی وزارت صنایع و معادن در یک نشست خبری بیان کرد که مواد اولیه صنعت چرم با بداظهاری از گمرک خارج می‌شود. به گزارش خبرنگار ما، «قاسم اسلام‌پناه» مدیر کل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنایع و معادن، در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره اینکه چه اقداماتی برای جلوگیری از خروج مواد اولیه صنعت چرم از کشور انجام شده است، گفت:«‌ به ما گزارش شده که مواد اولیه صنعت چرم به ویژه سالامبور گاوی با بداظهاری از گمرک خارج می‌شود. البته هنوز چیزی در این زمینه به طور قطع به ما ثابت نشده است. درباره این موضوع با گمرک نامه‌نگاری کرده‌ایم و امیدواریم این مشکل در آینده‌ای نزدیک حل شود. گمرک باید پاسخ دهد که چرا این اتفاق رخ می‌دهد.

لطمه قاچاق به صنعت کیف و کفش

از سوی دیگر، مرتضی لشکری عضو جامعه مدیران و متخصصان صنعت کفش ایران بر قاچاق بی‌رویه چرم گاوی در قالب چرم گوسفندی تاکید داشته و این مشکل را برای صنایع کیف و کفش کشور خوب ارزیابی نکرد. وی خواستار بررسی و نظارت بر این مساله شد.
به نظر کارشناسان، چالش صنعتی چرم، اولین آزمون برای دستگاه جدید صنعتی با محور صادراتی است.چالشی که دریک سر آن خروج غیر رسمی مواد اولیه به دلیل تجاری و در سوی دیگر آن تضعیف بنیه یک رشته صنعتی است. صنعت چگونه صادراتی می‌شود؟

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد