مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

حکم آیت الله صافی گلپایگانی در خصوص واردات از کشورهای بیگانه

حکم آیت الله صافی گلپایگانی در خصوص واردات از کشورهای بیگانه
حمید نوید، عضو هیأت مدیره انجمن صنایع نساجی ایران*
با توجه به تهدید اصلی صنایع نساجی که همان واردات گسترده و بی رویه انواع محصولات نساجی علی الخصوص از کشور چین بوده و چندین هزار میلیارد تومان بازار را از تولیدکنندگان داخلی صنعت نساجی ربوده است، توجه به حکم شرعی آیت الله صافی گلپایگانی بسیار حائز اهمیت است. آیت الله صانی گلپایگانی در پاسخ به سوالی درباره واردات کالای خارجی به کشور فرمودند: حکم شرعی این است که اگر واردات هرگونه کالا از کشورهای بیگانه، موجب ضرر و زیان بر اقتصاد کشور اسلامی شود، مثل اینکه سبب تعطیلی یا رکود کارخانه ها و صنایع و بیکاری افراد شود، باید ورود آن ممنوع شود و بازرگانانی که از این پیامد اطلاع دارند شخصا موظفند که این کالاها را وارد نکنند.
در زمانی که چین علنا از طریق سیاست پائین نگه داشتن ارزش پول ملی در حال تسخیر تمامی بازارهای بین المللی است و در واقع با حمایت های گسترده دولت از تولید کنندگان چینی سالهااست که نبرد اقتصادی نرم را آغاز کرده است، بهره گیری از حکم شرعی فوق و تبلیغ گسترده آن مطمئنا راه گشای صنعت نساجی است که بیشترین صدمه و لطمه از واردات منسوجات چینی متوجه آن می باشد.
تمامی کشورهای توسعه یافته مانند آمریکا و اتحادیه اروپا و کشورهای در حال توسعه مانند برزیل، ترکیه ، هند و حتی پاکستان علنا با وضع تعرفه های بالا برای واردات منسوجات از چین از تولید داخلی خود حمایت می نمایند. بعنوان مثال همزمان با بازدید رئیس جمهور برزیل از چین برای واردات هرگونه نخ مصنوعی از چین تعرفه ی ضد دامپینگ معادل 10/4 دلار بر کیلو (300،4 تومان) به مدت 5 سال وضع نمود.
لذا اتخاذ سیاست های مشابه در واردات منسوجات از چین و همچنین تبلیغات گسترده از حکم شرعی آیت الله صافی گلپایگانی و ترغیب هموطنان از خودداری از خرید منسوجات وارداتی از چین و یا سایر کشورها کمک موثری به حفظ بازار داخلی برای صنعت نساجی می باشد. شاید زمان آن فرا رسیده است که همانند فتوای مشهور و تاریخی آیت الله میرزا محمد حسن شیرازی (میرزای شیرازی) در تحریم تنباکو، این بار مراجع عظام به کمک احیای صنعت نساجی که از قدیمی ترین صنایع و اشتغال بالا می باشد شتافته و بازرگانان را از واردات محصولات چینی و هموطنان را از مصرف آن برحذر دارند.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد