مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

نمونه برداری از گرد و غبار پنبه

مقدمه

آلاینده های شیمیایی در محیط کار در برگیرنده ی تمام مواد اولیه، مواد خام، مواد واسطه و فرآورده های اصلی که در صنعت بکار می روند یا تولید می شوند، می باشند. این مواد که به شکل گاز، مایع و یا جامد هستند، ممکن است طبیعی یا مصنوعی بوده و دارای منشاء گیاهی، حیوانی یا سنتتیک (معدنی یا آلی) باشند. هر یک از این مواد دارای خطرات و زیانهای مختص به خود است که به نوع، راه ورود، مقدار و مدت زمان تماس بستگی دارد.

 

 

تقسیم بندی آلاینده ها بر اساس حالت فیزیکی :

بر این اساس می توان آلاینده ها را به دو دسته زیر تقسیم نمود:

1- گازها و بخارات

2- مواد معلق

 که از بین این دو دسته، نمونه برداری گرد و غبار پنبه که جزء مواد معلق می باشد در این شرکت انجام گرفت .

  روش نمونه برداری از گرد و غبار پنبه

جهت بررسی عوامل شیمیایی موجود در محیط کار، سالن حلاجی به دلیل وجود گرد و غبار و آلودگی زیاد که حتی با چشم نیز دیده می‌شود انتخاب گردید.

برای نمونه برداری از گرد و غبار پنبه در این سالن از روش گراویمتری و پمپی با دبی Lit/min2 استفاده شد و طبق استاندارد موجود برای جمع‌آوری میزان آلاینده که 133-7 لیتر بود،  Lit 120 حجم هوا دریافت شد که با توجه به این حجم دریافتی و دبی مورد نظر، زمان نمونه برداری 60 دقیقه انتخاب و نوع فیلتر با توجه به روش نمونه برداری برای آلاینده‌های این قسمت از نوع PVC انتخاب گردید. این فیلتر برای نمونه برداری یک روز قبل در آزمایشگاه داخل دسیکاتور قرار گرفته و سپس فیلتر را داخل هولدرکاست گذاشته و وزن اولیه آن اندازه گیری شد. یک سر شیلنگ به قسمت مکنده هولدر و سر دیگر به پمپ وصل گردید و در نهایت این تجهیزات به کارگر مربوطه در معرض آلودگی اتصال داده شد. پس از یک ساعت پمپ از کارگر جدا و پس از قرار دادن فیلتر داخل دسیکاتور به مدت یک روز، با توزین فیلتر، وزن ثانویه آن به دست آمده و با توجه به فرمول، غلظت آلاینده مورد نظر مورد محاسبه قرار گرفت.

این نمونه برداری، دو بار و توسط دو هولدر مختلف انجام گرفت. یکبار توسط فیلتر  PVCبا هولدر تک سوراخه و یکبار توسط همان فیلتر با هولدر 3 تکه ( OPEN FACE ).

ادامه دارد

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد