مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

کاهش 26 درصدی ارزش صادرات پوشاک در سال 89

صادرکنندگان پوشاک با گلایه از فقدان سیاست حمایت از صادرات مطرح کردند:
کاهش 26 درصدی ارزش صادرات پوشاک در سال 89
نساجی نیوز: دبیر اتحادیه صادرکنندگان صنایع نساجی، پوشاک و چرم ایران گفت: میزان صادرات پوشاک در سال 89 و برای نخستین بار طی 20 سال گذشته، کاهش 26 درصدی داشته است.
به گزارش «نساجی نیوز» مهدی یکتا روز دوشنبه در نشستی با خبرنگاران اظهار داشت: درسال 89 در مجموع شش هزار تن البسه و پوشاک به ارزش 92 میلیون دلار، سه هزار تن انواع پارچه به ارزش 21 میلیون دلار، هشت هزار تن انواع نخ به ارزش 23 میلیون دلار و 29 هزار تن سایر محصولات نسجی به ارزش 78 میلیون دلار و در مجموع 66 هزار تن مواد نسجی و مصنوعات به ارزش 423 میلیون دلار صادر شده است.
وی گفت: دراین بخش میزان صادرات فرش و کف‌پوش ماشینی، البسه و پوشاک، انواع پارچه، انواع نخ و سایر محصولات نسجی در مقایسه با سال 88 به ترتیب یک، 55، 50، 13 و هشت درصد کاهش داشته‌اند.
این فعال بخش خصوصی، مسائلی همچون بحران اقتصادی جهانی و داخلی در سال 88، بروز رکود تورمی و عدم وجود سیاست حمایت از صادرات در دولت را از عوامل تاثیر گذار در کاهش صادرات پوشاک برشمرد.
به اعتقاد یکتا با وجود گذشت بیش از شش ماه از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها اما هنوز حمایت های لازم ازاین بخش صورت نگرفته است.
یک عضو دیگر اتحادیه صادر کنندگان پوشاک نیز در این نشست گفت: هم اکنون بیش از 70درصد پوشاک داخل با مارک خارجی تولید می شود.
سعید حسین زاده افزود: درحالی که مردم به خاطر کیفیت به سمت خرید پوشاک خارجی می روند اما تولیدات عرضه شده داخلی با نام خارجی عرضه می شود.
وی تثبیت نرخ ارز را یکی از علل قاچاق پوشاک برشمرد و گفت : تولیدکنندگان موفق درسال های اخیر به دلیل مسائل ناشی از تولید ، واردات را به تولید ترجیح داده اند.

** مشکلات صنعت نساجی

عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی وصنایع و معادن تهران نیز در این نشست به بیان مشکلات صنعت نساجی پرداخت و گفت : با این وجود از سهم 19 درصدی صنعت در تولید ناخالص داخلی چهار درصد مربوط به صنایع نساجی است.
سید حمید حسینی تولید مصرف سالانه پارچه کشور را 1.2 میلیارد متر اعلام کرد و گفت: برای تامین این نیاز باید سیاست های حمایتی مورد بازنگری قرار گیرد .
وی درباره ادغام دو وزارتخانه صنایع و معادن و بازرگانی نیز توضیح داد : ادغام به بهبود وضعیت صنعت نساجی کمک می کند و با توجه به اینکه بازار عمده ترین مشکل صنعت نساجی است، ادغام، دوگانگی سیاست‌ها بین وزارت بازرگانی و وزارت صنایع را از بین می برد.
به اعتقاد حسینی، ادغام می‌تواند باعث هماهنگی بیشتر در سیاست‌های تجاری و صنعتی شود.
عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان پوشاک با بیان اینکه با سیاست‌های مالیاتی می‌توان از فروش پوشاک داخلی حمایت کرد، گفت: ادغام می‌تواند مشکل نرخ ارز را حل کند.
وی تصریح کرد: با توجه به حضور شورای رقابت ، قیمت‌گذاری توسط سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان معنی ندارد و این سازمان باید در سازمان دیگری ادغام شود.
به گفته وی، در فرایند قیمت گذاری سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان نشان تجاری (برند ) جایگاهی ندارد وهزینه تمام شده برخی بازارهای سطح شهر در نظر گرفته می شود.
حسینی تاکید کرد: برخوردهای سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان در شرایط رقابتی به نفع تولید نیست وباید حضور این سازمان از بازار حذف شود.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد