مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

صنعت نساجی ایران در سالی که گذشت صنعت نساجی ایران در سالی که گ

صنعت نساجی ایران در سالی که گذشت
نساجی نیوز: نوروز فرا رسیدن و صنعت ایران سالی پر از ماجرا را به پایان رساند. با این امید که در سال جدید فضای متفاوتی پیش‌روی فعالان این صنعت قرار گیرد.
به گزارش«نساجی نیوز» گرچه در سال‌های گذشته نیز مشکلات متعددی پیش‌روی فعالان این صنعت بوده، اما از آنجا که سال 89 با تحولات عمده اقتصادی همراه بود، صنعت نساجی و دیگر صنایع کشور می‌بایست با تاکتیک‌های جدیدی حرکت می‌کردند.
سال 89 بدون شک برای فعالان این صنعت با تلخی و شیرینی‌هایی همراه بود و با نگاهی به رویدادهای کلی مرتبط با صنعت نساجی خود گویای این واقعیت است.

در اردیبهشت اعضای هیات مدیره انجمن صنایع نساجی ایران از نساجی مازندران بازدید کردند.

به دعوت عزت ا... اکبری نماینده قائم‌شهر و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، تعدادی از اعضای هیات مدیره انجمن صنایع نساجی ایران از بخش‌های مختلف واحد شماره 1 (نساجی قائم شهر)، بقایای واحد شماره 2 (نساجی طبرستان) و واحد شماره (بخش‌های فعال و در حال بازسازی نساجی مازندران ) واقع در شهرستان قائم شهر بازدید کردند و از نزدیک با روند بازسازی و نوسازی این واحد بزرگ تولیدی صنایع نساجی ایران بعد از واگذاری به یک سرمایه‌گذار تبعه کشور ترکیه آشنا شدند با این امید که خریداری برای این شرکت خوشنام و کهنسال پیدا شود.

چهل و نهمین مجمع عمومی انجمن در پنجاه سالگی در تیرماه که پنجاهمین سال تاسیس انجمن صنایع نساجی ایران (نیم قرن فعالیت مستمر) چهل و نهمین مجمع عمومی عادی سالیانه این تشکل صنفی – صنعتی در روز دوشنبه مورخ 14تیرماه سال89 در محل اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران برگزار شد.

در مرداد ماه طی حکمی از سوی علی اکبر محرابیان وزیر صنایع و معادن، مهدی اسلام‌پناه به سمت مدیر کل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارتخانه منصوب شد، شایان ذکر است وی در این سمت جایگزین نصراللهی شد.
در همین ماه، رئیس هیات مدیره انجمن صنایع نساجی ایران با وزیر جهاد کشاورزی دیدار کرد. در این نشست، که در روز یکشنبه 3مرداد سال89، در محل اتاق تهران برگزار شد، محمد مروج رئیس هیات مدیره انجمن صنایع نساجی ایران با انتقاد از کاهش تولید پنبه در کشور گفت: زمانیکه وضیعت کشاورزی ایران چندان مطلوب نبود، در ایران سالانه 250 هزار تن پنبه تولید می شد اما در شرایط فعلی، میزان تولید پنبه در کشور به 50 هزار تن کاهش پیدا کردهاست، نیاز واقعی صنعت نساجی کشور به پنبه حدود 180 هزار تن برآورد می‌شود که نساجان کشور به دلیل ناکافی بودن میزان تولید پنبه داخل کشور، ناگریز به واردات این محصول از کشورهای دیگر نظیر ازبکستان، پاکستان و هندوستان هستند.

در شهریورماه سال 89، دبیر جدید انجمن صنایع نساجی ایران انتخاب شد.
حسب تصویب ششصد و هشتاد و پنجمین نشست هیات مدیره انجمن صنایع نساجی ایران در روز یکشنبه 14شهریور سال89، علیرضا حائری به اتفاق آرا به سمت دبیر انجمن انتخاب شد.
حائری طی چهار دوره و به مدت بیش از ده سال همواره به عنوان عضو هیات مدیره در این تشکل کارفرمایی صنعت نساجی حضوری مستمر و پررنگ داشته و بیش از 25 سال است که در رده‌های مختلف مدیریت در این صنعت فعالیت دارد. وی از شهریور ماه سال گذشته نیز مسئولیت تاسیس و سپس سرپرستی دفتر مطالعات راهبردی و آماری صنعت نساجی وابسته به انجمن صنایع نساجی ایران را عهده‌دار بود.
گفتنی است، رئیس و نائب رئیس هیات مدیره انجمن صنایع نساجی ایران با اسلام پناه مدیر کل دفتر انجمن صنایع نساجی و پوشاک ایران دیدار کردند.
در این دیدار مشکلات پیش‌روی صنعت نساجی، تامین مواد اولیه و دیگری موضوع بانک‌ها و بدهی واحدهای تولیدی بود که از سوی شیبانی نائب رئیس انجمن مطرح شد و اسلام‌پناه برای رفع این مشکلات قول مساعد داد.

در مهرماه تفاهم نامه انجمن صنایه نساجی ایران با سازمان حمایت به امضا رسید
به منظور همکاری انجمن صنایع نساجی ایران با سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در جهت حمایت و دفاع از منافع مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان محصولات نساجی، تفاهم نامه‌ای توسط محمد‌علی ضیغمی رئیس سازمان حمایت و محمد مروج حسینی رئیس هیات مدیره انجمن به امضا رسید.
برهمین اساس، روز دوشنبه 5 مهرماه سال 89، دبیر و رئیس هیات مدیره انجمن صنایع نساجی پیرامون کمبود پنبه داخلی و محدودیت‌های واردات آن در یک کنفرانس مطبوعاتی حضور بهم رساندند.
علیرضا حائری دبیر انجمن، اعلام کرد: در شرایطی که وزارت جهاد کشاورزی دستورالعمل محدودیت و یا به عبارتی ممنوعیت واردات پنبه را صادر کرده است، این نگرانی وجود دارد که در آینده نزدیک 100 هزار موقعیت شغلی موجود در صنایع ریسندگی و بافندگی با تهدید مواجه شود.
محمد مروج حسینی رئیس هیات مدیره نیز در این نشست گفت: با توجه به آغاز برداشت پنبه از مزارع داخل کشور و به رغم تعیین نرخ تضمینی هفت هزار و 500 ریال برای هر کیلو وش، این محصول به قیمت‌هایی بیش از 10 هزار ریال خرید و فروش می‌شود و این امر موجب افزایش قیمت پنبه محلوج تا هر کیلو 28 هزار ریال خواهد شد.

راه‌اندازی پایگاه اطلاع‌رسانی صنعت نساجی
روز 19مهرماه سال 89، پایگاه اطلاع‌رسانی صنعت نساجی ایران راه‌اندازی شد.
این پایگاه با هدف اطلاع‌رسانی روزانه، سریع و دقیق و همچنین تجزیه و تحلیل اخبار و اطلاعات صنعت و اقتصاد کشور به طور عام و صنعت نساجی به طور خاص راه‌اندازی شد.
این پایگاه که رویکردی خبری- تحلیلی را به صورت کاملا حرفه‌ای دنبال می‌کند، در نوع خود اولین پایگاه اطلاع‌رسانی تخصصی صنعت نساجی است که در نظر دارد ابعاد مختلف اقتصادی- صنعتی بخش‌های مختلف صنایع نساجی و پوشاک کشور را مورد بررسی قرار دهد.


اما در آبان ماه نتیجه تلاش‌های دبیر انجمن باعث شد تا ثبت سفارش واردات پنبه آزاد شود.
مدیر کل صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنایع و معادن گفت: با هماهنگی‌های به عمل آمده با دستگاه‌های اجرایی و تاثیرگذار، ثبت سفارش پنبه هم اکنون بطور عادی در حال انجام است و جای هیچگونه نگرانی از این بابت نیست.

وزارت جهاد کشاورزی در تولید پنبه قول خودکفایی داد
اعلام پنبه به عنوان کالایی غیرضروری توسط وزارت جهاد کشاورزی و متعقب آن اعلام عدم ثبت سفارش جهت واردات آن تا پایان فصل برداشت و به نوعی جلوگیری از واردات آن توسط وزارتخانه مذکور در طی یکماه و نیم گذشته لطمات جبران ناپذیری را به صنایع ریسندگی ایران و نهایتا صنایع نساجی وارد کرد.
به نحویکه این ممنوعیت واردات باعث افزایش قیمت پنبه از کیلویی 22000 ریال قبل از اعلام عدم ثبت سفارش به حدود کیلویی 37000ریال در ماه آبان رسید و این افزایش قیمت تا پایان سال 89 ادامه داشت. این در شرایطی است که نرخ خرید تضمینی در سال زراعی 89 برای هر کیلو وش 7500ریال تعیین شده بود که طبیعتا قیمت پنبه محلوج آن در حدود 22000ریال برآورد شده بود.

در آذر ماه سال 89، با افتتاح شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی نساجی، رئیس هیات مدیره انجمن صنایع نساجی ایران درخصوص افتتاح این نمایشگاه بیان داشت که، امسال در شرایطی شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی ماشین‌آلات، مواد‌اولیه، منسوجات‌خانگی، ماشین‌های گلدوزی و محصولات نساجی برگزار شد که دو موضوع مهم ذهن نساجان کشور را به خود مشغول کرده است؛ اجرای قانون هدفمند‌کردن یارانه‌ها و دیگری تشدید تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران است که ناشی از قطعنامه 1929 شورای امنیت سازمان ملل تحت عنوان تحریم‌های هوشمندانه نام گرفته است.
گفتنی است، همایش آشنایی با صنعت نساجی و موقعیت‌های شغلی آن با حضور اعضای هیات مدیره انجمن صنایع نساجی ایران در جمع دانشجویان دانشگاه امیرکبیر برگزارشد.
اعضای هیات مدیره انجمن صنایع نساجی ایران در روز شنبه 13آذرماه سال 89 با مسئولان سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان دیدار کردند. در این نشست در خصوص افزایش قیمت مواد اولیه محصولات نساجی از قبیل پنبه، کنف و محصولات پتروشیمی در ماه‌هایی که در سال 89 پیش رو داشتند و تاثیر آن بر قیمت کالاهای نهایی نساجی بحث و تبادل نظر شد و در این جلسه بر اجرای تفاهم‌نامه منعقد شده فیمابین انجمن و سازمان حمایت تاکید به عمل آمد.

در دی ماه بعد از بحران پنبه، گرانول پلی‌پروپیلن مشکل ساز شد که این بحث پس از بحران کمبود و گرانی پنبه در ماه‌های مهر و آبان سال 89، که بر اثر افزایش قیمت‌های جهانی و اقدام کارشناسی نشده وزارت جهاد کشاورزی در خصوص محدودیت پنبه‌ای کشور و از دست رفتن فرصت طلایی خرید پنبه برای این صنایع ایجاد شد که قطعا آثار مخرب آن طی ماه‌های باقیمانده سال 89 و علی‌الخصوص نیمه اول سال 90 بیشتر خودنمایی خواهد کرد. بخش دیگری از این صنعت کهن یعنی بخش الیاف مصنوعی دچار بحران تامین مواد اولیه شد و شرکت‌های پتروشیمی تولیدکننده گرانول پلی‌پروپیلن‌گرید الیاف که قیمت‌های تعیین شده توسط دولت حدود 12200 ریال را قبول نداشتند از تولید و یا حداقل عرضه مستقیم این محصول خودداری کردند و این اقدام ضربه دیگری را بر پیکره صنایع نساجی وارد کرد به طوریکه این محصول در بازار آزاد به قیمت‌های حدود 17000 ریال معامله شد و البته به زحمت نیز یافت می‌شد.

بهمن ماه سال89؛ حضور اعضای انجمن نساجی در نمایشگاه‌های Heimtextil و Domotex آلمان
نمایشگاه Domotex هانوور
نمایشگاه دوموتکس در تاریخ 15 تا 18 ژانویه 2011با حضور چهل هزار نفر بازدیدکننده از 87 کشور جهان و یکهزار برگزار شد.
از ایران نیز واحدهای معتبر تولید فرش ماشینی نظیر فرش مشهد، ستاره کویریزد، فرش مشهد اردهال، فرش زمرد مشهد و شرکت نرم‎افزاری بوریا حضور داشتند و باعث برافراشته شدن پرچم کشورمان در این نمایشگاه شدند.
شایان ذکر است که حضور شرکت‎های فرش مشهد و ستاره کویر یزد در این نمایشگاه تداوم داشت که برای همگی این عزیزان آرزوی سرافرازی و موفقیت می‎کنیم.
60درصد بازدیدکنندگان، از اروپای شرقی و آمریکای شمالی و جنوبی حضور داشتند.
طبقه‌بندی شرکت ها در این نمایشگاه به شرح زیر بوده است: فرش دستباف، فرش ماشینی، کفپوش‌های نساجی، کفپوش‌های چوبی و پارکت، پوشش‌های لایه‌گذاری شده، ارائه کالاها، الیاف، نخ و منسوجات، سنگ‌های طبیعی، کاشی‌های سرامیک، چسب‌ها و آماده‌سازی بسترتکمیل‌های سطحی ماشین‌آلات و ابزار.
این نمایشگاه چیزی فراتر از یک واقعه تجاری بود چرا که بزرگترین بستر را برای غرفه‌داران مهیا کرده تا شبکه‌های تجاری با بازدیدکنندگان خود ایجاد کنند.

نمایشگاه Hiemtextil فرانکفورت
نمایشگاه هایم‌تکستیل از تاریخ 12 تا 15 ژانویه 2011 در شهر فرانکفورت آلمان برگزار شد.
به گزارش دست‎اندرکاران برگزاری نمایشگاه بیش از هفتاد و سه‌هزار نفر از یکصد و سی و شش کشور جهان از این نمایشگاه بازدید به عمل آوردند قابل ذکر است که تعداد بازدیدکنندگان دو‌هزار و سیصد نفر بیشتر از سال قبل بود.
تعداد بازدیدکنندگان داخلی کشور آلمان مانند سال گذشته همان بیست و پنج‌هزار و دویست نفر ثابت بود، مابقی از سایر کشورها آمده بودند. از ده کشور برتر بازدیدکننده نمایشگاه می‎توان به ترکیه، ایتالیا، اسپانیا، فرانسه، انگلستان، چین، هند، پاکستان، تایوان و ایالات متحده اشاره کرد. نمایشگاه هایم‌تکستیل از اهمیت زیادی برخوردار است چون اولین نمایشگاه تجاری سال در آلمان به شمار می‎رود.
در این رویداد تجاری محصولات متنوع دکوراسیون خانه و منسوجات خانگی به عرضه نمایش گذاشته شد و حاضرین نسبت به پیشرفت جدید در الیاف و معرفی مد و برندهای منسوجات خانگی علاقه زیادی نشان دادند.
نمایشگاه‌ هایم‌تکستیل 2011 با حضور کارشناسان خبره‎ای از انگلستان، ایتالیا، فرانسه، هلند، آلمان و ژاپن برگزار شد. در این نمایشگاه سخنرانی‎ها و مشاوره‎هایی نیز درزمینه تجارت کالاها و منسوجات خانگی انجام شد. نمایشگاه هایم‌تکستیل 2012 در شهر فرانکفورت آلمان از تاریخ 11 الی 14 ژانویه برگزار خواهد شد.

شایان ذکر است، بزرگترین دستاورد انجمن صنایع نساجی ایران در سال 89 صفر شدن واردات پنبه بود که در این خصوص مدیر کل صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنایع ومعادن اعلام کرد: تعرفه واردات پنبه صفر شد.
مدیرکل صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنایع و معادن اعلام کرد: با توجه به تلاش‌های فراوان و پیگیری‌های به عمل آمده در راستای حمایت از صنایع نساجی و پوشاک، پس از بحران بین‌المللی اخیر پنبه، تعرفه وارداتی این محصول به صفر رسید.

اسفند ماه، انجمن صنایع نساجی ایران در خصوص صفر شدن سود بازرگانی واردات پنبه و لزوم آزادی واردات آن از تمام نقاط جهان بیانیه‌ای صادر کرد.
انجمن صنایع نساجی ایران در بیانیه‌ای ضمن تشکر از زحمات دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنایع در امر آزادسازی واردات پنبه و صفر شدن سود بازرگانی آن خواستار آزاد شدن واردات پنبه از تمامی نقاط جهان با ارائه گواهی بهداشت مبدا خرید شدند.
بیانیه دیگر انجمن صنایع نساجی ایران در خصوص عرضه محصولات پتروشیمی بر مبنای مکانیزم بازار آزاد بوده است. در این بیانیه، انجمن صنایع نساجی ایران با اشاره به مشکلات تامین محصولات پتروشیمی از طریق بورس کالا خواستار عرضه این محصولات بر مبنای مکانیزم بازار آزاد و داد وستد آن از طریق خارج از بورس و بر اساس توافق خریدار و فروشنده شده و در این بیانیه خاطر نشان ساخته است که چنانچه عرضه این محصولات از طریق خارج از بورس کالا و بر مبنای توافق بین خریدار و فروشنده منع قانونی دارد باید محدودیت‌های مربوط به سقف قیمت از این محصولات برداشته شود.
یکی دیگر از دستاوردهای مهم انجمن این بود که، واردات پنبه از همه کشورهای تولیدکننده این محصول مجاز شد.
بر همین اساس، هیات وزیران بنا به پیشنهاد وزارت بازرگانی واردات پنبه از همه کشورهای تولیدکننده این محصول با ارائه گواهی بهداشت کشور مبدا و رعایت شرایط قرنطینه را مجاز اعلام کرد.
در روزهای پایانی سال رویداد مهم دیگری هم به وقوع پیوست و آن تبرئه رئیس هیات مدیره انجمن صنایع نساجی ایران از شکایت وزارت جهاد کشاورزی بود.
شعبه دوم بازپرس دادسرای ناحیه 28 کارکنان دولت شکایت امور حقوقی وزارت جهادکشاورزی از رئیس هیات مدیره انجمن صنایع نساجی ایران مبنی بر نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی را وارد ندانسته و نامبرده را از اتهامات وارده مبرا دانست.


منبع:

نساجی نیوز



نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد