مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

معرفی رنگزا های دیسپرس

معرفی رنگزا های دیسپرس

 

     رنگزاهای دیسپرس ذاتا در آب نامحلولند و نسبت به یک لیف یا چند لیف هیدروفوب مانند استات-نایلون-پلی استر و اکریلیک تمایل دارند و معمولا در یک دیسپرسیون مائی بکار برده میشوند.

     پایه شیمیایی این رنگزاها عموما ازوئی یا آنتراکینونی است.

     وزن مولکولی در حد 300-800 دارند. نقطه ذوب و تصعید آنها بالای 150 درجه است. اندازه ذرات عموما 0.5-2 میکرون است و کارخانجان سازنده رنگزاهای دیسپرس را به کمک دیسپرس کننده ها و دیگر مواد کمکی به شکل پودر در می آورند اگرچه دارای گروه آلیفاتیکی مانند OH-NH2 هستند ولی فاقد بار یونی هستند به عبارت دیگر گروه So3 منفی ندارند بنابراین نانیونیک هستند و در شرایط رنگرزی کمتر از 0.1 میلی گرم در لیتر حل میشوند.

      مهمترین نظریه در مورد مکانیزم جذب آنها محلول جامد است.در رنگرزی معمول سرعت رنگرزی با استفاده از دمای مناسب و همچنین استفاده از دیسپرس کننده ها و یکنواخت کننده ها کنترل میشود.بدلیل آنکه این رنگزاها غیر یونی هستند بنابراین باید آفیتینه لازم جهت نفوذ در لیف به رنگزا داده شود.اگر ساختار لیف به حد کافی باز باشد و تورم در لیف آسان صورت گیرد مانند نایلون و دی استات رنگرزی در دمای جوش و پایین تر از آن صورت میگیرد ولی اگر ساختار لیف فشرده و خواص هیدروفوب آن بالا باشد مانند پلی استر و تری استات این رنگزاها صرفا در دمای جوش نمیتوانند رنگرزی شوند بدین منظور یا از دمای بالاتر از 100درجه سانتیگراد(سیستم HT از 130درجه سانتیگراد) استفاده میشود یا از عوامل متورم کننده به نام کریرها استفاده میشود که در این صورت قتدریم رنگرزی را در دمای جوش انجام دهیم.

تقسیم بندی رنگزاهای دیسپرس

 

روشهای رنگرزی

از نظر کاربردی

دمای مورد نیاز

از نظر انرژی مصرفی

از نظر اندازه مولکولی

رنگزاهای دیسپرس

پد

رمق کشی

باز

بسته

×

P

P

E

پایین

کم

کوچک

Low

P

×

P

SE

جوش یا 130

زیاد

متوسط

Mediom

 

P

×

P

S

H.T

خیلی زیاد

بزرگ و پیچیده

High

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد