مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

واردات فرش نداریم، صادراتمان هم کاهش چشمگیر دارد

گروه اقتصاد: در حالی که بخش اعظمی از بازار فرش ایران را فرش های پاکستانی،چینی و هندی به خود اختصاص داده اند،معاون وزیر بازرگانی مدعی است که واردات فرش نداریم.

به گزارش "خبرآنلاین"فرجی،رئیس مرکز ملی فرش ایران امروز در جمع خبرنگاران درخصوص واردات فرش به ایران گفت: هم‌اکنون فرش از خارج به داخل وارد نمی‌شود اما واردات فرش به داخل امکانپذیر است و تجار با پرداخت تعرفه 50 درصدی می‌توانند فرش وارد کنند.

وی در توجیه واردات فرش به داخل کشور گفت: مرکز ملی فرش برای تداوم رقابت در این حوزه اجازه واردات فرش به داخل کشور را داده است اما بر اساس آمار گمرک کشور تاکنون فرشی وارد کشور نشده است.

معاون وزیر بازرگانی درخصوص اعتبارت زیر ساختی هنر- صنعت فرش نیز با بیان اینکه مرکز ملی فرش ایران از سال 84 تاکنون، 200 میلیارد ریال از محل اعتبارات فنی و اعتباری به این امر اختصاص داده است، اظهار داشت: "در سال جاری نیز بیش از 60 میلیارد ریال در این حوزه هزینه خواهد شد."

فرجی به تفاهمنامه‌ای مابین مرکز ملی فرش و وزارت کار اشاره کرد و گفت: قرار شده است 850 میلیارد ریال از محل تسهیلات زودبازده در اختیار این مرکز قرار بگیرد.

رییس مرکز ملی فرش ایران درخصوص کارگاههای غیرمتمرکز نیز گفت، از سال 85 به این کارگاه‌ها هویت داده شد بطوری که با تحت پوشش قرار دادن آنها در قالب اتحادیه‌ها و صدور کارت‌های شناسایی از طریق اتحادیه‌ها امروزه کمتر بافنده‌ای را می‌توان یافت که بصورت منفرد عمل ‌کند.

به گفته وی، این اعتبارات به کارگاههای تولید مواد اولیه، متمرکز و غیرمتمرکز بافندگی ارایه خواهد شد.

فرجی تصریح کرد: اعتباری در اختیار تعاونی‌ها قرار داده خواهد شد تا به بافندگانی هم که در قالب اتحادیه‌ها به فعالیت مشغول هستند ، امتیازات از روش‌های مختلف همچون تامین مواد اولیه یا بصورت نقدی به آنان داده شود تا گامی در جهت کاهش مشکلات فرش برداشته شده باشد.

رییس مرکز ملی فرش ایران در ادامه به بحث بیمه تامین اجتماعی بافندگان فرش اشاره کرد و گفت: بحث بیمه فرابخشی است و تنها میزانی از آن در اختیار مرکز قرار داده شده و نهادهای دیگر دراین خصوص تصمیم‌گیر هستند.

وی با بیان اینکه از شروع دولت نهم، مرکز ملی فرش پیگیر بحث بیمه بوده است، اظهار داشت: پس از 5/3 سال پیگیری هم‌اکنون لایحه بیمه خود اشتغال در کمیسیون اجتماعی دولت قرار دارد پس از تصویب به هیات دولت ارسال می‌شود تا پس از تصویب در هیات دولت بار دیگر راهی مجلس ‌شود.

رییس مرکز ملی فرش ایران با بیان اینکه هم‌اکنون 150 هزار نفر در تهران تحت پوشش بیمه خانگی هستند، اظهار داشت: با تصویب این لایحه، کلیه دست‌اندرکاران فرش تحت پوشش بیمه قرار خواهند گرفت.

وی گفت: نمایندگان مجلس نیز پیشنهاد اصلاح قانون کارگاههای کمتر از 5 عضو را داده‌اند که براساس آن، این قانون به کارگاه خانگی بافندگی تعمیم پیدا می‌کند.

فرجی افزود: این اصلاحیه هم‌اکنون یک فوریت مجلس را کسب کرده است و مسایلی از جمله فعالیت تمام وقت و رتبه‌بندی بافندگان در آن لحاظ شده است.

رییس مرکز ملی فرش به اقدامات صورت گرفته در بخش تولید فرش نیز اشاره کرد و گفت: تلاش شده است تا استانداردهای مواد اولیه فرش مورد بازنگری قرار گیرد که این کار باعث افزایش کیفیت فرش شده و در نهایت منجر به حفظ و ارتقای جایگاه فرش ایران می‌شود.

وی گفت: بحث استانداردسازی مواد اولیه درحال حاضر با موسسه استاندارد درحال پیگیری است و در صورت نهایی شدن از اوایل سال جاری اجرایی می‌شود.

رییس مرکز ملی فرش ایران اظهار داشت: شاید همین امر باعث شد که در نمایشگاه دموتکس آلمان از 10 جایزه اهداء شده ، هفت جایزه به ایرانی ها اختصاص یابد.

معاون وزیر بازرگانی به بحث آموزش نیز اشاره کرد و گفت: تاکنون چهار میلیون نفر ساعت در بخش های مختلف آموزش دیده‌اند.

وی اظهار داشت: تجار، بافندگان و تولیدکنندگان ، طراحان و نقاشان تحت آموزش های مرکز ملی فرش قرار گرفته اند و آموزش‌های مختلف در جهت ارتقای کیفیت ـ سلیقه یابی، بازاریابی ـ تجارت الکترونیک ارایه شده است.

وی با اشاره به مشکل دریافت تسهیلات از بانک‌ها به دلیل احتمال بروز تورم اظهار داشت:"بیش از یک سال و نیم است که با وزارت کار درخصوص دریافت تسهیلات برای ارایه به تعاونی‌ها مذاکراتی داشته‌ایم که نتیجه آن دریافت اعتباری معادل 300 میلیارد ریال از محل تسهیلات زودبازده برای ارایه به تعاونی‌های فرش بوده است."

کاهش چشمگیر صادرات فرش ایران

مدیرعامل شرکت سهامی فرش ایران بر کاهش چشمگیر صادرات فرش ایران در سه سال اخیر صحه گذاشت و گفت:هر ساله 12 هزار میلیارد تومان ارزش فروش فرش دست‌بافت ایرانی برآورد شده است که از این میزان 800 میلیارد تومان صرف صادرات و 400 میلیارد تومان صرف مصرف داخلی می‌شود.

 سید جلال‌الدین بصام  گفت: عوامل متعددی در تعیین قیمت تمام شده فرش دستباف دخیل‌اند که از آن جمله می‌توان، خامه قالی، رنگریزی، تاروپود، دار و ابزار، نقشه، دستمزد بافنده، عملیات تکمیل، دستمزد عوامل تولید، سود تولیدکننده، سود فروشندگان و میزان هنری بودن فرش نام برد.

 

مدیرعامل شرکت سهامی فرش ایران تصریح کرد: 17 رجی پشم چله پنبه حداقل 37هزار تومان و حداکثر 75 هزار تومان، 25 رجی پشم چله پنبه حداقل 68 هزار تومان و حداکثر 144 هزار تومان، 50 رجی کرک‌دار پشم حداقل 431 هزار تومان و حداکثر 945 هزار تومان و 50 رجی تمام ابریشم حداقل 787 هزار تومان و حداکثر یک میلیون و 133 هزار تومان است.

 

وی افزود:پیش از انقلاب اسلامی فقط 500 هزار بافنده فرش مشغول به فعالیت بوده‌اند ولی بعد از انقلاب اسلامی این رقم به یک میلیون و 800 هزار نفر افزایش پیدا کرده است.

 

همچنین تولید فرش از دو میلیون متر مربع به هشت میلیون متر مربع رشد داشته است و براساس آمار در شرایط کنونی در استان تهران چهار هزار و 500 فرش فروش و در شهرستان‌ها سه هزار و 500 نفر فرش فروش مشغول به فعالیت هستند.

 

وی در ادامه به مفاهیم اولیه فرش دست بافت اشاره کرد و اظهار داشت: تولیدکنندگان فرش دست بافت در کشور برای تولید فرش از پشم‌های متفاوتی بهره‌ می‌گیرند که پشم سفید درجه 1، پشم سفید درجه 2، پشم شکری، پشم رنگی و پشم ابوان از جمله این پشم‌ها بشمار می‌آیند.

 

به گفته بصام: درحال حاضر هر ساله 12 میلیارد تومان ارزش فروش فرش دست‌بافت در کشور است که 800 میلیارد آن صادر و 400 میلیارد آن صرف مصرف داخلی می‌شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد