مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

شهر نساجی که خسته است!

واردات 16 متری پارچه به ازای مصرف سالانه هر ایرانی که 14 متر است یقینا بر بازار تولید داخل تاثیر مخرب گذاشته و این صنعت به سوی نابودی پیش می‌رود.

براساس اعلام مراکز دولتی، بیش از 70 درصد نیاز پوشاک کشور در داخل تامین می شود اما نکته جالب این است که 70 درصد بازار پوشاک ایران را نشان های خارجی به خود اختصاص داده اند. متاسفانه واردات و قاچاق 15 هزار میلیارد تومانی پوشاک به کشور موجب شده تا تولیدکنندگان داخلی همیشه در بازار مصرف با مشکل مواجه شوند و مجبور باشند که کالای کیفی خود را با برچسب نشان خارجی به بازار ارائه دهند.
  
مازندران که روزگاری قطب های بزرگ صنعت نساجی کشور بوده است امروز به جایی رسیده که از نام بزرگ نساجی فقط یک تیم فوتبال با سابقه باقی مانده و مردم، نام شهر نساجی مازندران را شهر خسته گذاشته‌اند! حمایت و توجه نکردن به صنعت پوشاک دیگر از کلیدواژه تبدیل به کلیشه شده و مسئولان خود نیز بر این باورند که از صنعت پوشاک حمایتی نمی‌شود.

* قاچاق مهم ترین معضل پیش روی صنعت پوشاک

به گزارش ایسنا، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مازندران با بیان اینکه نساجی در تاریخ 40 ساله پس از انقلاب جزو صنایع مادر استان بوده است، اظهار کرد: نساجی مازندران که روزگاری موجب اشتغالزایی برای بیش از 2000 نفر بود امروز محو و تبدیل به زمین‌های خالی شده است.

عبدالله مهاجر در ادامه به تاثیر نشان‌های خارجی در بازار اشاره کرد و گفت: نشان های خارجی پوشاک به حدی در بازار تاثیرگذار بوده اند که تولیدکنندگان داخلی را مجبور کرده به کالای خود برچسب نشان های خارجی زده و در  بازار عرضه کنند.

وی، قاچاق را مهم ترین معضل پیش روی صنعت پوشاک داخلی برشمرد و اظهار کرد: تولید کننده پوشاک باید قیمت تمام شده را کاهش و کیفیت را افزایش دهد تا بتواند با نمونه خارجی رقابت کند.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با بیان اینکه تولید کنندگان داخلی پوشاک تمرکز زیادی در تولید محصول کیفی دارند، اظهار کرد: نمی توان تولید داخلی را بدون ضعف دانست اما قطعا می توان گفت تولید کنندگان داخلی پوشاک، محصولی تولید می‌کنند که قابل رقابت با نمونه‌های خارجی است.

وی، خواستار توجه بیشتر مردم به پوشاک تولید داخل شد و تصریح کرد: بدون کمک و حمایت مردم و مسئولان ارتقا صنعت پوشاک یقینا رقم نخواهد خورد.

مهاجر، تولیدکننده داخلی پوشاک را مجبور به کاهش سود برای همراه کردن مردم دانست و تصریح کرد: کاهش سود به معنی کاهش نقدینگی است که مشکلی بر مشکلات تولید کننده می‌افزاید.

* تولید کننده باید در بازار، ذائقه ایجاد کند

سیدرضا عمادی از تولیدکنندگان نمونه پوشاک در مازندران با بیان اینکه قاعده کشش در بازار، تولید کننده را مجاب به تولید بر محوریت ذائقه مردم می کند، گفت: ذائقه مردم تعیین کننده فروش یک محصول به خصوص بازار پوشاک است و تولید کننده باید در بازار کشش و ذائقه ایجاد کند.

وی، واردات و قاچاق را بزرگترین آسیب صنعت پوشاک داخلی برشمرد و اظهار کرد: گام اول در حمایت از کالای ایرانی فرهنگ سازی و اعتماد سازی در بین مردم و مسولان است.

عضو مجمع کارآفرینان کشور با اشاره به رقبای ترک پوشاک ایرانی، بیان کرد: زمانیکه در ایران صنعت مساجی مشغول به فعالیت بود، ترکیه دارای کارگاه های کوچک نساجی بود، اما دولت این کشور با حمایت از کارگاه ها خرد و تولید نشان های جهانی، توانست کالای خود را وارد بازار مصرف کشورهای منطقه به خصوص ایران کند.

وی یکی از راهکارهای ارتقای کیفی پوشاک تولید داخل را ارتباط تولید کنندگان با نشان های کیفی جهانی برشمرد و بیان کرد: باید در چرخه تولید صنعت نساجی و پوشاک بازنگری صورت گیرد و در بین تولیدکننده خرد و کلان انگیزه ایجاد شود.

عمادی، مواد اولیه را مهم ترین بخش صنعت پوشاک معرفی کرد که نیازمند حمایت های دولت است و بیان کرد: در صنعت پوشاک، قیمت تمام شده با قیمت مواد اولیه ارتباط تنگانگ و مسقیمی دارد که تنظیم قیمت آن نیاز به تصحیح مدیریت کلان دارد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد