مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

تعرفه گمرکی ها عجیب در ایران

موسوی لارگانی گفت: اگر ما به اندازه ظرفیت کارخانجات نساجی پنبه تولیدی می کردیم باید صد در صد تعرفه گمرکی می گذاشتند نه اینکه تولید محصولی را کم داریم و برایش گمرکی سنگین می گذاریم درحالی که پنبه به اندازه کافی نداریم و پنبه ای که برایش این چنین تعرفه سنگین می گذاریم قدرت رقابت از صنعت نساجی گرفته می شود.
واردات مختلف که گاهی اجناس عجیب و غریبی را شامل می شود علامت سوال بزرگی است که چرا در واردات کالا اولویت رعایت نمی شود و برای وارد کردن کالاهای اساسی سختگیری می شود اما برخی کالاهای وارد می شود که اگر اسناد واردات آنها منتشر نشود بیشتر شبیه طنز است که کشوری مانند ایران بخواهد چنین کالاهایی وارد کند.
  
علاوه بر آن با وجود تاکید بر اقتصاد مقاومتی در این چند سال شاهد واردات بی رویه کالا بودیم و با این وجود مردم را تشویق به خرید کالای ایرانی می کنیم در حالی که بازار از کالای خارجی اشباح شده است.

سید ناصر موسوی لارگانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در این زمینه در گفتگو با خبرنگار انقلاب نیوز اظهار داشت: وقتی که کالای خارجی با قیمت پائین تر عرضه می شود مردم به سمت خرید آن کالا ها می روند به دلیل اینکه در کشور ما هزینه برای تولید کنندگان بالا است یعنی تولید کننده ما باید 9 درصد مالیات ارزش افزوده بدهد از طرفی تولید کننده ما مالیات تکلیفی دارد و به بانک باید 25 درصد سود بپردازد.

یارانه تولید را پرداخت نکردند

موسوی لارگانی افزود: همچنین هزینه آب ، برق و گاز در این چند ساله حداقل 12 برابر شده است در حالی که قرار بود به تولید کننده گان یارانه پرداخت کنند اما تا العان نه دولت قبلی و نه دولت فعلی یارانه تولید کننده را پرداخت نکرده است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس  تصریح کرد: وقتی که به طور مثال صنعت نساجی ما از یک طرف پنبه ای که وارد می شود گمرکی سنگین دارد چگونه رقابت کند، علت واردات پنبه به کشور این است که پنبه به اندازه 30 درصد ظرفیت تولید کارخانجات نساجی در کشور کشت می شود و 70 درصد مابقی وارد می شود از طرفی به واردات پنبه تعرفه گمرکی سنگین گذاشته شده است یعنی مواد اولیه گران به دست تولید کننده می رسد .

وی اظهار داشت: اگر ما به اندازه ظرفیت کارخانجات نساجی پنبه تولیدی می کردیم باید صد در صد تعرفه گمرکی می گذاشتند نه اینکه تولید محصولی را کم داریم و برایش گمرکی سنگین می گذاریم درحالی که پنبه به اندازه کافی نداریم و پنبه ای که برایش این چنین تعرفه سنگین می گذاریم قدرت رقابت از صنعت نساجی گرفته می شود.

قدرت رقابت از تولید کننده داخلی گرفته شده

موسوی لارگانی خاطر نشان کرد: یک پیراهن کاملی از ترکیه وارد کشور می شود از قیمت پارچه دوخته نشده در ایران ارزانتر است مردم هم به واسطه درآمد کمی که دارند سراغ جنس ارزانتر می روند اگر ما زمینه را در داخل کشور فراهم کنیم و جلوی واردات بی رویه گرفته شود هزینه های تولید کاهش پیدا کند مطمئنا مردمی که یک زمان در 8 سال دفاع مقدس نان هم نمی خوردند و از گلوی خودشان می گرفتند و به جبهه های جنگ کمک می کردند که از نظام و کشور دفاع کنند این مردم می توانند حمایت از تولید داخل را داشته باشد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس  تاکید کرد: مسئولان کشور باید باید یک مقدار از مصرف کننده و تولید کننده حمایت کنند در حال حاضر بازار لوازم خانگی داخلی هم همین مشکل را دارد در کشور ما کیفیت لوازم خانگی به جایی رسیده است که در تهران، کرمان، اصفهان و مشهد کارخانجات بزرگی داریم که در حال تولید لوازم خانگی با کیفیت هستند.

انبار کارخانه ها پر شده است

وی افزود: اما حقیقت این است که انبار های این کارخانجات پر است و جایی ندارند و مجبور می شوند که کارخانه را تعطیل کنند چون واردات به وفور انجام می شود این امر باعث می شود تولید کننده ما شکست بخورد و چون جنس وارداتی ارزان تر است مصرف کننده هم سراغ خرید جنس خارجی وارداتی می رود.

موسوی لارگانی با اشاره به اینکه دست هایی پشت پرده واردات کالا به کشور است بیان داشت: مردم این آمادگی را دارند که از تولید ملی حمایت کنند اما مسئولین باید پا در میدان بگذارند و دست از شعار بردارند دیگر زمان برگزاری همایش و نصب بنر و برشور و کتاب نیست، واقعا گاهی جای تعجب است حضرت آقا روز اول فروردین شعار سال را بیان کردند روز دوم و سوم مسئولان در خصوص شعار سال پیام منتشر می کنند  و بنر نصب می کنند نوشتن بنر که دردی از مردم درمان نمی کند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: چاپ مقاله و بروشور که دردی را دوا نمی کند باید وارد فاز عملیاتی شد یک زمان امپراتوری ژاپن ساختمان می ساختند اما صنعت شیشه هنوز در ژاپن صنعت شیشه وجود نداشت  برخی ها می خواستند شیشه وارد کند تا ساختمان ها بدون شیشه نمانند و جلوی گرد و خاک و باد گرفته شود اما نگذاشتند و گفتند فعلا با نایلون جلوی گرد و خاک را بگیرد تا به صنعت شیشه دست پیدا کنیم و از تولید داخلی خودمان استفاده کنیم کدام مسئولین ما در ایران  چنین برنامه ای داشته است.

موسوی لارگانی بیان داشت: باید در مسئله تولید و تولید داخلی اول مسئولین ورود کنند دولت و مجلس خودش بزرگترین مصرف کننده است اگر خود اینها  به این مسئله ورود کردند مردم هم پیروی می کنند و سراغ خرید کالای ایرانی می روند و اشتغال ما رونق پیدا می کند تولید رونق پیدا می کند و اقتصاد مقاوم می شود و دیگر تهدید و تحریم و فشار نمی تواند به کشور ما آسیب برساند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد