مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

آدیداس از ایران پول می گیرد تا برندش را در جام جهانی تبلیغ کند!

فدراسیون فوتبال در ازای پرداخت مبلغی، پوشاک آدیداس را تامین می‌کند و در جام جهانی با پوشیدن این برند به تبلیغ این شرکت آلمانی می پردازد.
در کنار مسائل فنی و کسب نتایج خوب در مسابقات جام جهانی، کشورها به دنبال بهترین استفاده از این رویداد بزرگ بین المللی در ابعاد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی هم هستند که نمی‌توان از آن گذشت.

در رقابت‌های اخیر یورو 2016، تیم ملی ایسلند که در عرصه جهانی کمتر شناخته شده بود با حضور در این مسابقات و کسب نتایج خوب در کنار همراهی طرفدارانش توانست به خوبی کشور خود را مطرح کند و یا کشوری مانند جامائیکا که درگیر رقابت‌های انتخابی جام جهانی بود، توانسته از این طریق، قرارداد حدودا 4 میلیون دلاری با آدیداس برای پوشیدن این برند در جام جهانی 2018 امضا کند.  فدراسیون فوتبال ایران هم از اوایل سال جاری کمیته‌ای برای انجام هماهنگی‌های لازم به منظور حضور هواداران در روسیه و معرفی فرهنگ ایرانی تشکیل داد تا در تابستان سال آینده طرفداران ایران در روسیه بتوانند به خوبی از تیم ملی حمایت کنند؛ اما متاسفانه کارها در ابعاد اقتصادی هنوز به درستی پیش نمی رود!

در گیر و دار عقد قرارداد با آدیداس

فسخ یک طرفه قرارداد با جیووا و انتقاد کارلوس کی‌روش از البسه بی کیفیت تیم ملی، فدراسیون فوتبال را دست به دامن حسین هدایتی کرد و او با پرداخت 200 میلیون تومان اولین پوشاک آدیداس را برای تیم ملی خرید.

بعد از این اتفاق، فدراسیون فوتبال تمامی پیشنهادهای خود از شرکت‌هایی مانند جوما،‌ آمبرو، کاپا و ... را که در حال حاضر نمایندگانی در جام جهانی دارند، نادیده گرفت و با جدیت زیادی شروع به مذاکره با این شرکت آلمانی کرد اما تلاش‌های فدراسیون جواب نداد و بعد از دو سال که تیم ملی باید پوشاک خود در جام جهانی را به فیفا اعلام می‌کرد، مجبور به خریداری لباس از آدیداس شد تا هیچ گونه درآمدی از این طریق به دست نیاورد!

خریداری لباس با تخفیف هفتاد درصدی، تفاوت‌های زیادی از نظر درآمدزایی دارد چرا که در حال حاضر کشورهایی مانند ایسلند، تونس، دانمارک و حتی جامائیکا توانسته اند درآمد هنگفتی را از ظریق تبلیغ پوشاک شرکت‌ها مختلف در جام جهانی به دست بیاورند اما تیم ملی ایران باید از جیب خود هزینه کند.

طبق اسناد موجود، تیم ملی ایران در جام جهانی 1978 آرژانتین 300 هزار فرانک از آدیداس دریافت کرده تا پوشاک این شرکت را در جام جهانی به تن کند اما بعد از گذشت 40 سال از آن روزگار، تیم ملی نه تنها پولی را به دست نمی‌آورد بلکه باید هزینه هم کند.

عابدینی: آدیداس پولی نمی‌دهد و لباس را تبلیغ می‌کند

امیر عابدینی، سرپرست سابق سازمان اقتصادی و بازاریابی فدراسیون فوتبال که در طول دو سال گذشته در بطن مذاکره با آدیداس قرار داشت، درباره چگونگی منعقد نشدن این قرارداد و بلاتکلیفی تیم ملی در مسابقات پیش رو صحبت کرد. او در گفت و گو با خبرنگار ورزشی جی پلاس؛ می‌گوید: قبل از اینکه عقد قرارداد با آدیداس در کمیته اقتصادی مطرح شود، صحبت‌هایش انجام شده بود. من برای آن دلیل و مدرک دارم. آقای تاج اصرار کرد در جلسه‌ای که در آلمان بود، حضور داشته باشم. دیدم یکی از دوستان قدیمی تاج قبل از اینکه ما برسیم با آدیداس صحبت کرده است. فکر کردم ما می‌رویم نزد مسئولان عالی رتبه آدیداس و توافق در آلمان شکل می‌گیرد؛ قرار هم همین بود. در آنجا آنها همکاری را پذیرفتند اما گفتند که باید به دفتر دبی مراجعه کنیم!

او با بیان اینکه به جای مسئول آدیداس در خاور میانه، مدیر فروش رو به روی آن‌ها نشست افزود: گفتیم در دبی با چه کسی بنشینیم و صحبت کنیم؟ گفتند با مسئول منطقه خاور میانه آدیداس صحبت کنید. به دبی رفتیم و دیدیم باید با مسئول فروش منطقه صحبت کنیم نه مسئول منطقه خاور میانه. اعتراض کردم و به تاج گفتم که نظرات این‌ها نظرات بد و خطرناکی است چرا که آن ها به قیمت خرده فروشی و آن هم به قیمت تک فروشی می‌فروشند و هر چقدر هم تخفیف بدهند، مفت نمی ارزد. شما اگر از بیرون هم کفش بخری، شاید همین قدر تخفیف بدهند چه برسد که ما‌ می‌خواهیم دو میلیون دلار (7 میلیارد تومان) بپردازیم. تاج گفت بگذار با آدیداس برویم جلو. گفتم پس بگذارید کار حقوقی شود و قرارداد ببنیدیم. من نامه‌ای به آدیداس نوشتم مبنی بر اینکه برای همکاری با شما با این شیوه موافقیم اما جزییات باید وارد قرارداد شود.

عابدینی درباره تناقض‌های موجود در قرارداد آدیداس نیز به جی پلاس گفت: نمایندگان حقوقی فدراسیون فوتبال را مامور کردیم که 75 صفحه قرارداد با آدیداس را مطالعه کنند و نظراتشان را بگویند. حقوق دان‌ها اعلام کردند که این قرارداد لایه لایه است؛ در یک جایی ماده‌ای تعریف شده و در جای دیگر این ماده نقض شده است. معنی این قرارداد این است که برند فوتبال ملی را به آن‌ها می‌فروشیم و در ازای آن لباسی می‌گیریم که با قیمت خرده فروشی و نه به قیمت عمده فروشی به شما تخفیف داده می‌شود! من و ساکت هم خیلی بحث کردیم که عمده فروشی باشد. اما آن‌ها گفتند 75 درصد تخفیف می‌دهیم. تازه تبلیغات هم می خواستند و اینطور بود که 7 میلیارد لباس به شما می‌دهند و در مقابل 8 میلیارد تبلیغات می‌گیرند. تبلیغات تمرینات، کمپ، بازیکنان، مربیان، دقایق تبلیغی و تابلو پشت را می خواهند.

رئیس اسبق فدراسیون فوتبال ادامه داد: قرار شد نماینده های حقوقی آدیداس به تهران بیایند و پس از جلسه با حقوقدان های ما موضوع رفع ایراد شود اما بار دیگر ما دیدیم مسئول خرده فروشی آمد جلو و ارتباط هم از طریق "اسکایپ" برقرار شد. نهایتا ایراد را پذیرفتند اما فقط در حد حرف، چون روی کاغذ نیاوردند؛ حال از نظر شما ما باید قرارداد را می پذیرفتیم؟!

عابدینی با بیان اینکه خرید لباس از آدیداس در ابتدای مرحله مقدماتی جام جهانی کارها را بهم ریخت، به جی پلاس گفت: چرا ساکت برای تیم ملی از آدیداس لباس خرید؟ او بدون مشورت از آدیداس خرید می‌کند. اگر ما خرید نکرده بودیم، حرف ما جلوی این شرکت قوی بود. وقتی از شرکتی خرید می‌کنی، لباس را به تن می‌کنی، آن وقت می‌گویی می خواهم قرارداد ببندم؟ آن وقت دیگر قرارداد دست او است. ما این را به تاج گفتیم، او هم گفت آقای عابدینی تمامش کنید. گفتم نه من این کار را نمی‌کنم.

رئیس سابق سازمان اقتصادی فدراسیون، خاطرنشان کرد: دو، سه شرکت خارجی دیگر برای عقد قرارداد آمدند که قطعا کی‌روش و بازیکنان قبول می‌کردند. این شرکت‌ها اسپانیایی، ایتالیایی و آلمانی بودند. این شرکت‌ها آن موقع مذاکره کردند اما مدیران ما شرکت جیووا را که محصولاتش بد بود را انتخاب کردند در حالی که بقیه خوب بودند. قراردادهای رایگان و خوب وجود داشت و وقتی به آقایان گفتیم این شرکت‌ها هم هستند، می گفتند فقط آدیداس. به هیات رییسه هم گفتیم اما توجهی نکردند. اگر آدیداس می خواهد منعقد شود، نباید حقوق فوتبال ملی ایران را از بین ببرید.

او در پایان به جی پلاس گفت: بعد از تمامی این اتفاقات، فدراسیون چاره دیگری جز خرید لباس از آدیداس نداشت. چرا مسئولان آدیداس قرارداد ببندند؟ آن‌ها به راحتی محصولات خود را تبلیغ می‌کنند و پول هم می‌گیرند. این دوره احتمال شگفتی ساز شدن تیم ملی هم وجود دارد و این یک امتیاز مثبت برای آدیداس است!

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد