مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

ﺑﺮرﺳﻲ ﺗﺄﺛﻴﺮ ﻣﻴﺰان ﻋﺒﻮر دﻫﻲ ﻫﻮا ﺑﺮ راﺣﺘﻲ ﭘﻮﺷﺎک ﺑﺮای...

ﺑﺮرﺳﻲ ﺗﺄﺛﻴﺮ ﻣﻴﺰان ﻋﺒﻮر دﻫﻲ ﻫﻮا ﺑﺮ راﺣﺘﻲ ﭘﻮﺷﺎک ﺑﺮای ﭼﻬﺎر ﻧﻮع ﻻﻳﻲ ﻣﺘﺪاول ﻓﻴﻮزﺷﺪه ﺑﺮای ﭘﺎرﭼﻪ ﭘﻴﺮاﻫﻨﻲ و ﻣﺎﻧﺘﻮﻳﻲ
 ﻓﺮاز ﻣﻌﺪﻧﭽﻲ ، ﻣﻬﺮاد ﺻﺎدق ، ﻋﻠﻲاﻛﺒﺮ ﻗﺮهآﻏﺎﺟﻲ
ﭼﻜﻴﺪه
1 ﻣﻴﺰان ﻋﺒﻮر دﻫﻲ ﻫﻮا در ﭘﺎرﭼﻪ از ﻋﻮاﻣﻞ ﺗﺎﺛﻴﺮﮔﺬار ﺑﺮ راﺣﺘﻲ ﭘﻮﺷﺎکﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ ﻛﻪ ﭘﺎراﻣﺘﺮ ﻫﺎی زﻳﺎدی از ﺟﻤﻠـﻪ ﻧـﻮع اﻟﻴﺎف، ﺳﺎﺧﺘﺎر ﻧﺦ و ﭘﺎرﭼﻪ ، ﻧﻮع ﻻﻳﻲ و ﻧﺤﻮه ﻻﻳﻪﮔﺬاری در اﻳﻦ ﺧﺎﺻﻴﺖ ﺳﻬﻢ زﻳﺎدی دارﻧﺪ. Slater راﺣﺘﻲ را ﺑﻪ ﺻﻮرت ﻳﻚ ﺣﺎﻟﺖ ﺧﻮشآﻳﻨﺪ رواﻧﻲ، ﻓﻴﺰﻳﻮﻟﻮژﻳﻜﻲ و ﺗﻌﺎدل ﻓﻴﺰﻳﻜﻲ ﺑﻴﻦ ﺑﺪن و ﻣﺤﻴﻂ ﺗﻌﺮﻳﻒ ﻛﺮده اﺳﺖ. ﺳـﻬﻮﻟﺖ ﻳـﺎ ﺳـﺨﺘﻲ ﻋﺒﻮر ﻫﻮا از ﭘﺎرﭼﻪ ﻋﺎﻣﻞ ﻣﻬﻤﻲ در ﺗﻌﻴﻴﻦ ﻛﻴﻔﻴﺖ و راﺣﺘﻲ ﺑﺮﺧﻲ ﭘﺎرﭼﻪ ﻫﺎ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﭘﺎرﭼﻪ ﻫﺎی ﻓﻴﻮز ﺷﺪه ﻳﻘﻪ ﭘﻴﺮاﻫﻦ ﻳـﺎ ﻣﺎﻧﺘﻮﻳﻲ ﻣﺤﺴﻮب ﻣﻲﮔﺮدد. ﻋﺒﻮردﻫﻲ ﻫﻮا ﺑﻪ راهﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺑﺮ روی راﺣﺘﻲ ﭘﻮﺷﺎک ﺗﺎﺛﻴﺮ ﻣﻲﮔﺬارد. ﻣﺜﻼ ﻣﻮادی ﻛﻪ در
ﻣﻘﺎﺑﻞ ﻫﻮا ﻋﺒﻮر ﭘﺬﻳﺮﻧﺪ، در ﺣﺎﻟﺖ ﻛﻠﻲ در ﻣﻘﺎﺑﻞ آب و ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﺑﺨﺎرآب ﻧﻴﺰ ﻋﺒﻮر ﭘﺬﻳﺮﻧﺪ. ﺑﻨﺎﺑﺮاﻳﻦ ﻧﻔﻮذﭘﺬﻳﺮی رﻃﻮﺑـﺖ ﺑﻪ ﺻﻮرت ﺑﺨﺎر و آب ﺑﻪ ﻋﺒﻮر ﻫﻮا ارﺗﺒﺎط دارد. ﺳـﺎﺧﺘﺎر ﻫﻨﺪﺳـﻲ ﺑـﺎ ﻣﻴـﺰان ﺗﺨﻠﺨـﻞ ﻣـﺮﺗﺒﻂ ﺑـﻮده و ﺗﺨﻠﺨـﻞ اﺛـﺮ تا ﺗﻌﻴﻴﻦﻛﻨﻨﺪهای در اﺳﺘﻔﺎده از ﭘﺎرﭼﻪ در ﭘﻮﺷﺎک دارد. ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﺗﺨﻠﺨﻞ ﭘﺎرﭼﻪ ﻳﻚ ﻋﺎﻣﻞ ﻋﻤﺪه در ﺟﻬﺖ ﺗﻮﺿﻴﺢ ﻋﺒـﻮر ﻫﻮا از ﭘﺎرﭼﻪ اﺳﺖ.. در اﻳﻦ ﺗﺤﻘﻴﻖ ﻧﺤﻮه ﺗﺎﺛﻴﺮ ﺳﺎﺧﺘﺎر ﻻﻳﻲ ﺑﺮ ﺧﻮاص ﻋﺒﻮردﻫﻲ ﻫﻮا در ﭘﺎرﭼﻪ ﻣﻮرد ﺑﺮرﺳﻲ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ. در اﻳﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﭼﻬﺎر ﻻﻳﻲ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺑﺮ ﭘﺸﺖ ﻓﻨﻲ ﭘﺎرﭼﻪ ﻓﻴﻮز ﺷﺪ و ﻣﻴﺰان ﻋﺒﻮردﻫﻲ ﻫﻮا اﻧﺪازهﮔﻴﺮی ﺷﺪ و ﻧﺘـﺎﻳﺞ اﻳﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﻧﺸﺎن ﻣﻲدﻫﺪ ﻛﻪ ﻻﻳﻲ ﻧﺦﮔﺬاری ﺷﺪه در راﺳﺘﺎی ﻃﻮﻟﻲ دارای ﺑﻴﺸﺘﺮﻳﻦ ﻣﻴـﺰان ﻋﺒـﻮر دﻫـﻲ ﻫـﻮا ﺑـﻮده و ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﺷﺮاﻳﻂ ﻓﻴﻮزﻳﻨﮓ اﻳﻦ ﻻﻳﻲ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ دﻳﮕﺮ ﻻﻳﻲﻫﺎ اﻳﺪه آلﺗﺮ ﻣﻲﺑﺎﺷﺪ . اﻳﻦ ﻻﻳـﻲ ﺑـﺎ ﺗﻮﺟـﻪ ﺑـﻪ وزن ﻣﺘﻮﺳـﻂ و ﻧﺴﺒﺘﺎً اﻳﺪهآل و ﻋﺒﻮردﻫﻲ ﺑﺎﻻی ﻫﻮا در اﻓﺰاﻳﺶ راﺣﺘﻲ ﭘﻮﺷﺎک از ﻧﻈﺮ ﻋﺒﻮردﻫﻲ ﻫﻮا ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻻﻳﻲﻫﺎی دﻳﮕﺮ ﻣـﻮﺛﺮ ﺗـﺮ اﺳﺖ .
واژهﻫﺎی ﻛﻠﻴﺪی : ﻋﺒﻮردﻫﻲ ﻫﻮا، راﺣﺘﻲ ﭘﻮﺷﺎک، ﻻﻳﻲ، ﻓﻴﻮزﻳﻨﮓ

ادامه مطلب ...

ﺑﺮرﺳﻲ ﺗﺄﺛﻴﺮ ﻧﻮع اﺗﺼﺎل و ﻣﻮﻗﻌﻴﺖ اﺗﺼﺎل ﺑﺮ زاوﻳﻪی ﺑﺎزﮔﺸ..

ﺑﺮرﺳﻲ ﺗﺄﺛﻴﺮ ﻧﻮع اﺗﺼﺎل و ﻣﻮﻗﻌﻴﺖ اﺗﺼﺎل ﺑﺮ زاوﻳﻪی ﺑﺎزﮔﺸﺖ از ﭼﺮوک
زﻫﺮاﻫﺪاوﻧﺪ ﻣﻴﺮزاﺋﻲ ، ﺷﺎدی ﻛﺮﻳﻤﻲرﺑﺎﻧﻲ، ﻓﺎﻃﻤﻪﻣﻮﺳﻲزادﮔﺎن و ﻣﺴﻌﻮد ﻟﻄﻴﻔﻲ
ﭼﻜﻴﺪه
ﻇﺎﻫﺮ ﭘﻮﺷﺎک ﻳﻜﻲ از ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﺆﺛﺮ در ﺟﻠﺐ ﺗﻮﺟﻪ ﻣﺼﺮفﻛﻨﻨﺪه اﺳﺖ. ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﺨﺘﻠﻔﻲ در ﻇﺎﻫﺮ ﭘﻮﺷﺎک ﻣﻮﺛﺮﻧﺪ ﻛﻪ در اﻳﻦ ﻣﻴﺎن ﭼﺮوکﭘﺬﻳﺮی ﭘﺎرﭼﻪ و ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﻗﺎﺑﻠﻴﺖ ﺑﺮﮔﺸﺖﭘﺬﻳﺮی آن از ﭼﺮوک ﺣﺎﺋﺰ اﻫﻤﻴﺖ اﺳﺖ. ﺑﻪ ﻃﻮری ﻛﻪ ﭘﺎرﭼﻪﻫﺎﻳﻲ ﻛﻪ ﺑﻪ راﺣﺘﻲ ﭼﺮوک ﻣﻲﺷﻮﻧﺪ ﺟﻬﺖ اﺳﺘﻔﺎده در ﭘﻮﺷﺎک ﻣﻨﺎﺳﺐ ﻧﻴﺴﺘﻨﺪ.از ﻃﺮﻓﻲ ﻳﻚ ﭘﻮﺷﺎک، ﻣﺠﻤﻮﻋﻪای از ﻋﻨﺎﺻﺮ ﻧﻈﻴﺮ ﭘﺎرﭼﻪ، ﻧﺦ دوﺧﺖ و اﺗﺼﺎﻻت ﻣﺨﺘﻠﻒ اﺳﺖ و اﮔﺮ ﭼﻪ ﭼﺮوکﭘﺬﻳﺮی ﭘﺎرﭼﻪ در ﺧﺎﺻﻴﺖ ﭼﺮوک ﺷﺪن ﭘﻮﺷﺎک ﻧﻬﺎﻳﻲ ﻣﺆﺛﺮ اﺳﺖ وﻟﻲ وﺟﻮد اﺗﺼﺎﻻت ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻧﻴﺰ ﻣﻲﺗﻮاﻧﺪ ﭼﺮوکﭘﺬﻳﺮی ﭘﺎرﭼﻪ و درﻧﺘﻴﺠﻪ ﭘﻮﺷﺎک ﺣﺎﺻﻞ را ﺗﺤﺖ ﺗﺄﺛﻴﺮ ﻗﺮار دﻫﺪ. از اﻳﻦ رو در اﻳﻦ ﺗﺤﻘﻴﻖ ﺑﻪ ﺑﺮرﺳﻲ ﺗﺄﺛﻴﺮ ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﺨﺘﻠﻒ اﺗﺼﺎل ﺑﺮ ﭼﺮوکﭘﺬﻳﺮی ﭘﺎرﭼﻪ ﭘﺮداﺧﺘﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ. ﺑﺪﻳﻦ ﻣﻨﻈﻮر ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از دوﺧﺖ ﻻک اﺳﺘﻴﭻ ﻛﻪ ﻣﺘﺪاولﺗﺮﻳﻦ دوﺧﺖ در ﺻﻨﻌﺖ ﭘﻮﺷﺎک اﺳﺖ ﺑﻪ ﺑﺮرﺳﻲ ﺗﺄﺛﻴﺮ ﻧﻮع دوﺧﺖ، ﻧﻮع اﺗﺼﺎل، ﻣﻮﻗﻌﻴﺖ اﺗﺼﺎل و ﻓﺎﺻﻠﻪ دوﺧﺖ از ﻟﺒﻪ آزاد ﭘﺎرﭼﻪ ﺑﺮ زاوﻳﻪ ﺑﺎزﮔﺸﺖ از ﭼﺮوک ﭘﺮداﺧﺘﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ. ﻧﺘﺎﻳﺞ ﻧﺸﺎن ﻣﻲدﻫﺪ ﻛﻪ اوﻻً اﺗﺼﺎل دو ﻟﺒﻪی آزاد ﭘﺎرﭼﻪ در ﻳﻚ ﻃﺮف ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ اﺗﺼﺎل دو ﻟﺒﻪی آزاد ﭘﺎرﭼﻪ در دو ﺟﻬﺖ ﻣﺨﺎﻟﻒ ﺑﺎزﮔﺸﺖ ﭘﺬﻳﺮی ﺑﻬﺘﺮی دارد. ﺛﺎﻧﻴﺎً اﺗﺼﺎل ﻋﻤﻮدی ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ اﺗﺼﺎل اﻓﻘﻲ ﻫﻤﻮاره دارای ﻣﻘﺎوﻣﺖ ﺑﻴﺸﺘﺮی در ﺑﺮاﺑﺮ ﭼﺮوک اﺳﺖ .
واژهﻫﺎی ﻛﻠﻴﺪی: زاوﻳﻪی ﺑﺎزﮔﺸﺖ از ﭼﺮوک، ﻓﺎﺻﻠﻪ دوﺧﺖ، ﻣﻮﻗﻌﻴﺖ دوﺧﺖ، ﻧﻮع دوﺧﺖ

ادامه مطلب ...

ﺗﺄﺛﻴﺮ دوﺧﺖ ﺑﺮ ﺳﺨﺘﻲ خمشی ﭘﺎرﭼﻪ دوﺧﺘﻪ ﺷﺪه

ﺗﺄﺛﻴﺮ دوﺧﺖ ﺑﺮ ﺳﺨﺘﻲ ﺧﻤﺸﻲ ﭘﺎرﭼﻪ دوﺧﺘﻪ ﺷﺪه
ﺻﺪﻳﻘﻪ ﮔﺮﺟﻲ ، ﻓﺮﺷﺘﻪ ﺧﺴﺮوی، ﻓﺎﻃﻤﻪ ﻣﻮﺳﻲزادﮔﺎن و ﻣﺴﻌﻮد ﻟﻄﻴﻔﻲ
ﭼﻜﻴﺪه
از ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﺆﺛﺮ ﺑﺮ ﻇﺎﻫﺮ ﭘﻮﺷﺎک، رﻓﺘﺎر ﺧﻤﺸﻲ و آوﻳﺰﺷﻲ ﭘﺎرﭼﻪی آن در ﺣﻴﻦ ﻣﺼﺮف ﻣﻲﺑﺎﺷﺪ. اﮔﺮ ﭼﻪ وﻳﮋﮔﻲﻫﺎی ﺧﻤﺸﻲ و آوﻳﺰﺷﻲ ﭘﺎرﭼﻪ ﻣﻮرد اﺳﺘﻔﺎده در ﺗﻌﻴﻴﻦ رﻓﺘﺎر ﭘﻮﺷﺎک ﻧﻬﺎﻳﻲ ﺑﺴﻴﺎر ﻣﺆﺛﺮ اﺳﺖ، وﻟﻲ در ﺳﺎﺧﺘﻤﺎن ﻳﻚ ﭘﻮﺷﺎک ﻋﻼوه ﺑﺮ ﭘﺎرﭼﻪ ﻋﻮاﻣﻞ دﻳﮕﺮی ﻧﻈﻴﺮ ﻧﺦ دوﺧﺖ و اﺗﺼﺎﻻت ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻧﻴﺰ ﺣﻀﻮر دارﻧﺪ ﻛﻪ ﻫﺮ ﻳﻚ ﺑﻪ ﻧﻮﺑﻪی ﺧﻮد ﻣﻲﺗﻮاﻧﻨﺪ رﻓﺘﺎرﻫﺎی ﻣﻜﺎﻧﻴﻜﻲ آن را ﺗﺤﺖ ﺗﺄﺛﻴﺮ ﻗﺮار دﻫﻨﺪ .
در اﻳﻦ ﺗﺤﻘﻴﻖ ﺑﻪ ﺑﺮرﺳﻲ ﺗﺄﺛﻴﺮ دو ﻧﻮع دوﺧﺖ ﻟﺒﻪی آزاد ﭘﺎرﭼﻪﻫﺎ در ﻳﻚ ﻃﺮف (Superimpose Seam) و ﻟﺒﻪی آزاد ﭘﺎرﭼﻪﻫﺎ در دو ﺳﻤﺖ ﻣﺨﺎﻟﻒ (Lapped Seam)، راﺳﺘﺎی دوﺧﺖ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻣﺤﻮر ﺧﻤﺶ، ﻣﻘﺪار ﻓﺎﺻﻠﻪ دوﺧﺖ از ﻟﺒﻪی آزاد ﭘﺎرﭼﻪ و ﻣﻮﻗﻌﻴﺖ دوﺧﺖ اﻓﻘﻲ در ﺑﺎرﻳﻜﻪ ﭘﺎرﭼﻪ ﺑﺮ ﻃﻮل ﺧﻤﺸﻲ ﭘﺎرﭼﻪ دوﺧﺘﻪ ﺷﺪه ﭘﺮداﺧﺘﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ. ﺑﺮای اﻳﺠﺎد اﺗﺼﺎﻻت از دوﺧﺖ ﻻک اﺳﺘﻴﭻ ﻛﻪ ﻣﺘﺪاولﺗﺮﻳﻦ دوﺧﺖ در ﺻﻨﻌﺖ ﭘﻮﺷﺎک اﺳﺖ، اﺳﺘﻔﺎده ﮔﺮدﻳﺪ. ﻧﺘﺎﻳﺞ ﻧﺸﺎن ﻣﻲدﻫﺪ در دوﺧﺖ S.S ﻣﻘﺪار ﺳﺨﺘﻲ ﺧﻤﺸﻲ ﺑﺎرﻳﻜﻪ ﭘﺎرﭼﻪ ﺑﻴﺶﺗﺮ از دوﺧﺖ L.S اﺳﺖ و ﻟﺬا ﻃﻮل ﺧﻤﺸﻲ ﺑﺰرگﺗﺮی دارد. ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ در ﻫﺮ ﻳﻚ از دو ﻧﻮع دوﺧﺖ، ﻃﻮل ﺧﻤﺸﻲ دوﺧﺖﻫﺎی ﻋﻤﻮد ﺑﺮ ﻣﺤﻮر ﺧﻤﺶ ﺑﻴﺸﺘﺮ از دوﺧﺖﻫﺎی ﻣﻮازی ﻣﺤﻮر ﺧﻤﺶ اﺳﺖ. ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﺑﺎ اﻓﺰاﻳﺶ S.A و S.P در ﻫﺮ ﻳﻚ از دو اﺗﺼﺎل ﻧﻴﺰ ﻣﻘﺪار ﻃﻮل ﺧﻤﺸﻲ ﺑﺎرﻳﻜﻪ ﭘﺎرﭼﻪ اﻓﺰاﻳﺶ ﻣﻲﻳﺎﺑﺪ .
واژهﻫﺎی ﻛﻠﻴﺪی : ﻃﻮل ﺧﻤﺸﻲ، ﻓﺎﺻﻠﻪ دوﺧﺖ، ﻣﻮﻗﻌﻴﺖ دوﺧﺖ، ﻧﻮع دوﺧﺖ

ادامه مطلب ...

ﺑﺮرﺳﻲ اﻣﻜﺎن اﺟﺮای ﻋﻤﻠﻲ ﻣﺘﺪ ﭘﻮﻛﺎ ﻳﻮﻛﻪ(ﺧﻄﺎ ﻧﺎﭘﺬﻳﺮی) در.

ﻋﻨﻮان ﻣﻘﺎﻟﻪ: ﺑﺮرﺳﻲ اﻣﻜﺎن اﺟﺮای ﻋﻤﻠﻲ ﻣﺘﺪ ﭘﻮﻛﺎ ﻳﻮﻛﻪ(ﺧﻄﺎ ﻧﺎﭘﺬﻳﺮی) در
ﺻﻨﺎﻳﻊ ﻧﺴﺎﺟﻲ(ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻣﻮردی: رﻧﮕﺮزی ﻧﺦ )

دﻛﺘﺮ ﺣﻤﻴﺪ ﺑﺎداﻣﭽﻲ،ﺳﻴﺪ ﻣﺤﻤﻮد ﺣﺪادی، ﻣﺤﻤﺪ رﻣﻀﺎﻧﻲ، دﻳﺎﻧﺎ درﻣﺎن
ﭼﻜﻴﺪه
ﭘﻮﻛﺎ ﻳﻮﻛﻪ در ﺳﺎل 1960 ﺗﻮﺳﻂّ ﺷﻴﺠﺌﻮ ﺷﻴﻨﮕﻮ اﺑﺪاع ﮔﺮدﻳﺪ .ﭘﻮﻛﺎ ﻳﻮﻛﻪ از دو ﻛﻠﻤﻪ ژاﭘﻨﻲ ﭘﻮﻛﺎ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎی اﺷﺘﺒﺎع ﻏﻴﺮﻋﻤﺪی و ﻳﻮﻛﻪ (ﺟﻠﻮﮔﻴﺮی ) ﻣﻲ آﻳﺪ .اﻳﻦ ﻧﻈﺮﻳﻪ (ﭘﻮﻛﺎ ﻳﻮﻛﻪ) ﺑﻪ اﻳﻦ ﻣﻌﻨﺎﺳﺖ ﻛﻪ ﻓﺮ آﻳﻨﺪ ﺷﻤﺎ دارای ﺧﻄﺎﻫﺎی اﺟﺘﻨﺎب ﻧﺎ ﭘﺬﻳﺮ اﺳﺖ ،اﻣĤ ﻣﻲ ﺗﻮاﻧﺪ ﺑﻪ ﺣﺪاﻗﻞ رﺳﻴﺪه ﺑﻪ اﻳﻦ ﻣﻌﻨﺎﺳﺖ ﻛﻪ ﻓﺮآﻳﻨﺪ ﺷﻤﺎ دارای ﺧﻄﺎﻫﺎی اﺟﺘﻨﺎب ﻧﺎﭘﺬﻳﺮاﺳﺖ ،ﻛﻪ ﻣﻲ ﺗﻮاﻧﺪ ﺑﻪ ﺣﺪاﻗﻞ رﺳﻴﺪه و ﺑﻪ راﺣﺘﻲ ﻣﺸﺨﺺ و رﻓﻊ ﺷﻮﻧﺪ ،ﻓﻠﺴﻔﻪ ﭘﻮﻛﺎ ﻳﻮﻛﻪ ﺑﺎﻋﺚ اﻃﻤﻴﻨﺎن در ﺧﺮوﺟﻲ ﻓﺮآﻳﻨﺪﻫﺎﻳﻲ ﻛﻪ در آﻧﻬﺎ دﺧﺎﻟﺖ زﻳﺎد ﻧﻴﺮوی اﻧﺴﺎﻧﻲ وﺟﻮد دارد، ﻣﻲ ﺷﻮد.ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ اﻳﻦ ﻓﺮآﻳﻨﺪ وﻗﺘﻲ ﻛﻪ ﺑﺎ ﻣﺤﺪودﻳﺖ زﻣﺎﻧﻲ ﻣﻮاﺟﻪ ﻫﺴﺘﻴﻢ و اﺷﺘﺒﺎﻫﺎت اﭘﺮاﺗﻮری ﻫﺰﻳﻨﻪ ﺑﺎﻻﻳﻲ دارد ﻣﻔﻴﺪ ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ . 1 - ﺗﻀﻤﻴﻦ ﺗﻮﻟﻴﺪ ﻗﻄﻌﺎت ﺑﺪون ﻋﻴﺐ و ﺑﺎ ﺿﺎﻳﻌﺎت ﺻﻔﺮ 2 - ﺣﺬف ﻫﺰﻳﻨﻪﻫﺎی ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﺑﺎزرﺳﻲ ﻗﻄﻌﺎت ﻣﻌﻴﻮب 3 - ﻋﺪم ﺗﻜﻴﻪ ﺑﺮ اﭘﺮاﺗﻮرﻫﺎ و ﻋﻮاﻣﻞ اﻧﺴﺎﻧﻲ ( ﻛﻪ ﺑﻄﻮر ﻃﺒﻴﻌﻲ و ذاﺗﻲ دارای ﺧﻄﺎ ﻫﺴﺘﻨﺪ)4 - ﻓﻴﺪﺑﻚ "Feed Back"ﺑﺴﻴﺎر ﺳﺮﻳﻊ اﺷﺘﺒﺎهﻫﺎی ﺣﻴﻦ ﺗﻮﻟﻴﺪ و ﻟﺬا ﺣﺬف ﺳﺮﻳﻊ آﻧﻬﺎ 5 - ﺑﺎزرﺳﻲ 100% ﻗﻄﻌﺎت 6 - ﺳﺎده و ﻛﺎرﺑﺮدی ﺑﻮدن اﻳﻦ ﺗﻜﻨﻴﻚ ﻛﻪ ﻣﻮﺟﺐ اﺟﺮاﻳﻲ ﺷﺪن آن و ﻧﻴﺰ ﻗﺎﺑﻞ درک ﺷﺪن آن ﺑﺮای ﻛﻠﻴﻪ اﻓﺮاد ﻳﻚ ﻛﺎرﺧﺎﻧﻪ ﻣﻲﺷﻮد .7 - ﺳﻮدآوری ﺳﺮﻳﻊ آن ﻛﻪ ﻣﻮﺟﺐ ﺣﻤﺎﻳﺖﻫﺎی ﺑﻌﺪی ﻣﺴﺌﻮﻟﻴﻦ و ﻣﺪﻳﺮان ﻳﻚ ﺷﺮﻛﺖ ﻣﻲﺷﻮد .[1و9] از آﻧﺠﺎ ﻛﻪ ﻛﺎﻫﺶ ﻫﺰﻳﻨﻪ در ﺷﺮاﻳﻂ ﻛﻨﻮﻧﻲ ﻳﻜﻲ از ﺷﺮاﻳﻂ ﺑﻘﺎی ﻛﺎرﺧﺎﻧﺠﺎت ﻧﺴﺎﺟﻲ اﺳﺖ ، اﺳﺘﻔﺎده از اﻳﻦ ﺗﻜﻨﻴﻚ ،ﻣﻲ ﺗﻮاﻧﺪ ﮔﺎﻣﻲ ﻣﻄﻤﺌﻦ ﺑﺮای ﻛﺎﻫﺶ ﻫﺰﻳﻨﻪ ﺑﺎﺷﺪ، در اﻳﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺳﻌﻲ ﺷﺪه اﺳﺖ ﻛﻪ در ﺑﺨﺶ رﻧﮕﺮزی ﻧﺦ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از اﻳﻦ ﺗﻜﻨﻴﻚ ﺑﻬﺒﻮدﻫﺎﻳﻲ اﻳﺠﺎد ﻧﻤﻮده و ﺗﻌﺪادی از ﺧﻄﺎﻫﺎی ﻫﺰﻳﻨﻪ ﺳﺎز را ﺣﺬف وﻳﺎ ﻛﺎﻫﺶ دﻫﻴﻢ .
واژهﻫﺎی ﻛﻠﻴﺪی: ﭘﻮﻛﺎ ﻳﻮﻛﻪ، FMEA، ﭘﺎرﺗﻮ، رﻧﮕﺮزی

ادامه مطلب ...

ﻓﺎز ﭘﻴﺎده ﺳﺎز ی ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺧﻮﺷﻪ یﻫﺎ ﺻﻨﻌﺘ ﻲ ﺑﺮ اﺳﺎس ﻣﺪل ...

ﻓﺎز ﭘﻴﺎده ﺳﺎز ی ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺧﻮﺷﻪ یﻫﺎ ﺻﻨﻌﺘ ﻲ ﺑﺮ اﺳﺎس ﻣﺪل ﻳﻮﻧﻴﺪو
(ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻣﻮرد ی ﺧﻮﺷﻪ ﺻﻨﻌﺘ ﻲ ﻧﺴﺎﺟ ﻲ اﺳﺘﺎن ﻳ
ﭼﻜﻴﺪه
ﻣﺪاﺧﻼت ﺗﻮﺳﻌﻪ ای دوﻟﺖ ﻫﺎ در ﺣﻮزه ﺻﻨﺎﻳﻊ ﻛﻮﭼﻚ در ﺻﻮرﺗﻲ ﻛﻪ ﻣﻌﻄﻮف ﺑﻪ ﻣﻮاﺟﻬﻪ و ﺣﻞ ﻣﺸﻜﻼت ﺑﻨﮕﺎه ﻫﺎ ﺑﻪ ﺻﻮرت ﻣﻨﻔﺮد ﺑﺎﺷﺪ اوﻻ ﻫﺰﻳﻨﻪ ﺑﺮ ﺑﻮده و ﺛﺎﻧﻴﺎ از اﺛﺮﺑﺨﺸﻲ ﺑﺎﻻﻳﻲ ﺑﺮﺧﻮردار ﻧﻴﺴﺖ. ﺑﻨﺎﺑﺮاﻳﻦ اﻳﻦ ﻣﺪاﺧﻼت ﻋﻤﺪﺗﺎ ﻣﻌﻄﻮف ﺑﻪ رﻓﻊ ﻣﺸﻜﻼت ﻣﺸﺘﺮک و اﻳﺠﺎد ﺑﺴﺘﺮ ﻻزم ﺑﺮای روﻳﻜﺮدﻫﺎی ﺟﻤﻌﻲ و ﮔﺮوﻫﻲ اﺳﺖ. در اﻳﻦ ﻗﺎﻟﺐ ﻧﻴﺰ ﻣﺴﺎﻳﻞ ﻣﺸﺘﺮک اﻏﻠﺐ وﻗﺘﻲ ﻣﻮﺿﻮﻋﻴﺖ ﻣﻲ ﻳﺎﺑﺪ ﻛﻪ ﺑﻨﮕﺎه ﻫﺎ در ﻳﻚ رﺷﺘﻪ ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ﻧﻤﻮده و ﻳﺎ از ﻧﻈﺮ ﺟﻐﺮاﻓﻴﺎﻳﻲ ﻧﺰدﻳﻚ ﺑﻪ ﻫﻢ ﺑﺎﺷﻨﺪ. در ﻳﻚ دﺳﺘﻪ ﺑﻨﺪی ﻛﻠﻲ، ﺑﻨﮕﺎه ﻫﺎ ﻣﻲ ﺗﻮاﻧﻨﺪ در ﻗﺎﻟﺐ ﺷﻬﺮﻛﻬﺎ، ﻧﻮاﺣﻲ .و ﻳﺎ ﺧﻮﺷﻪ ﻫﺎی ﺻﻨﻌﺘﻲ در ﻳﻚ ﻣﻨﻄﻘﻪ ﻣﺴﺘﻘﺮ ﺑﺎﺷﻨﺪ. در اﻳﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺑﺎ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻣﻮردی (Case Study) ﺧﻮﺷﻪ ﺻﻨﻌﺘﻲ ﻧﺴﺎﺟﻲ اﺳﺘﺎن ﻳﺰد، ﻛﻪ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺷﻨﺎﺧﺘﻲ آن در ﺳﺎل 86 اﺗﻤﺎم و ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻫﺎی ﻋﻤﻠﻴﺎﺗﻲ (Action Plan) ﺳﺎل اول آن ﻧﻴﺰ در ﺳﺎل 87 ﺗﻮﺳﻂ ﺗﻴﻢ ﻋﺎﻣﻞ ﺗﻮﺳﻌﻪ و ﺑﺎ ﺣﻤﺎﻳﺖ "ﺷﺮﻛﺖ ﺷﻬﺮﻛﻬﺎی ﺻﻨﻌﺘﻲ اﺳﺘﺎن ﻳﺰد" اﺟﺮا ﺷﺪه، ﺑﻪ ﺑﺮرﺳﻲ روﻧﺪ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺻﻨﻌﺖ ﻧﺴﺎﺟﻲ در اﻳﻦ ﺧﻮﺷﻪ ﺑﺎ ﻣﺪل ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺧﻮﺷﻪ ای ﻳﻮﻧﻴﺪو (UNIDO) ﭘﺮداﺧﺘﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ. در اداﻣﻪ اﻳﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﻋﻤﻠﻜﺮد ﻳﻜﺴﺎﻟﻪ اﺟﺮای ﻓﺎز ﭘﻴﺎدهﺳﺎزی اﻳﻦ ﺧﻮﺷﻪ و ﺗﺤﻠﻴﻞ ﻧﺘﺎﻳﺞ ﺑﻪ دﺳﺖ آﻣﺪه ﻣﻮرد ارزﻳﺎﺑﻲ و ﺑﻪ ﺗﺠﺰﻳﻪ و ﺗﺤﻠﻴﻞ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻫﺎی ﻋﻤﻞ ﻣﺼﻮب در ﺷﻮرای راﻫﺒﺮی ﺧﻮﺷﻪ ﺟﻬﺖ اﺟﺮا در ﺳﺎل دوم ﻓﺎز ﭘﻴﺎده ﺳﺎزی ﭘﺮداﺧﺘﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ [ 3 ،2 ، 1 .]
واژهﻫﺎی ﻛﻠ ﻴﺪی: ﺧﻮﺷﻪ ﺻﻨﻌﺘﻲ، ﺧﻮﺷﻪ ﻛﺴﺐ و ﻛﺎر، ﺻﻨﻌﺖ ﻧﺴﺎﺟﻲ، ﻳﻮﻧﻴﺪو ، ﺻﻨﺎﻳﻊ ﻛﻮﭼﻚ و ﻣﺘﻮﺳﻂ
ادامه مطلب ...

ﺑﺮرﺳﻲ ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﻮﺛﺮ ﺑﺮ ﺑﺎزارﻳﺎﺑﻲ ﻣﺪ در ﺻﻨﻌﺖ ﭘﻮﺷﺎک اﻳﺮان

ﺑﺮرﺳﻲ ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﻮﺛﺮ ﺑﺮ ﺑﺎزارﻳﺎﺑﻲ ﻣﺪ در ﺻﻨﻌﺖ ﭘﻮﺷﺎک اﻳﺮان
 رﺿﺎ رﻣﻀﺎﻧﻲ  ، ﻣﺤﻤﺪرﺿﺎ ﺑﺎﺑﺎﺋﻲ ، ﻓﺮوغ ﻧﺎﺻﺮی
ﭼﻜﻴﺪه
آﻣﺎرﻫﺎ و ارﻗﺎم اراﺋﻪ ﺷﺪه در ﺳﺎلﻫﺎی اﺧﻴﺮ، ﺑﻴﺎن ﻛﻨﻨﺪه اﻫﻤﻴﺖ ﺳﺮﻣﺎﻳﻪﮔﺬاری در ﺑﺨﺶ ﭘﻮﺷﺎک و ﻣﻴﺰان ﺳﻮددﻫﻲ ﺑﺎﻻی اﻳﻦ ﺻﻨﻌﺖ ﺑﻮده اﺳﺖ. ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ روﻧﺪ رو ﺑﻪ رﺷﺪ ﭘﺪﻳﺪه ﻣﺪ در ﻛﻞ دﻧﻴﺎ، ﻳﻜﻲ از روشﻫﺎی دﺳﺘﻴﺎﺑﻲ ﺑﻪ روﻧﻖ در ﺻﻨﻌﺖ ﭘﻮﺷﺎک ﻛﺸﻮر و اﻳﺠﺎد ﺗﻮان رﻗﺎﺑﺘﻲ ﻣﺤﺼﻮﻻت آن ﺑﺎ اﻧﻮاع ﺧﺎرﺟﻲ، ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻣﻮﺿﻮع "ﻣﺪ" ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻣﻮﺗﻮر ﻣﺤﺮک اﻳﻦ ﺻﻨﻌﺖ ﻣﻲﺑﺎﺷﺪ.در اﻳﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺳﻌﻲ ﺷﺪه اﺳﺖ، ﺑﺮ اﺳﺎس ﺑﺮﺧﻲ از ﻣﺪلﻫﺎی اراﺋﻪ ﺷﺪه در زﻣﻴﻨﻪ ﻣﺪ ﻣﺜﻞ ﻣﺪلﻫﺎی ﻣﻮزﻳﻨﻴﭻ
 اوﻛﺎس ، ﭘﺎرک ، و داوﻟﻴﻨﮓو ﺳﭙﺲ ارزﻳﺎﺑﻲ ﻫﺮ ﻳﻚ در ﺻﻨﻌﺖ ﭘﻮﺷﺎک، ﻓﺎﻛﺘﻮرﻫﺎی ﻣﻮﺛﺮ ﺑﺮ ﺑﺎزارﻳﺎﺑﻲ ﻣﺪ، اﺳﺘﺨﺮاج ﺷﻮد. از اﻳﻦ رو، ﭘﺮﺳﺶ ﻧﺎﻣﻪﻫﺎﺋﻲ در ﺑﻴﻦ ﭼﻬﺎر ﮔﺮوه از زﻧﺠﻴﺮه ﺗﺎﻣﻴﻦ ﻣﺪ، ﺷﺎﻣﻞ ﻃﺮاح، ﺗﻮﻟﻴﺪﻛﻨﻨﺪه، ﻓﺮوﺷﻨﺪه و ﻣﺼﺮفﻛﻨﻨﺪه، ﺗﻮزﻳﻊ ﮔﺮدﻳﺪ.ﺗﺤﻠﻴﻞﻫﺎی آﻣﺎری ﻧﺸﺎن ﻣﻲدﻫﺪ ﻛﻪ ﻳﻜﻲ از ﻣﻮارد ﻗﺎﺑﻞ ﺗﻮﺟﻪ در ﺑﺎزارﻳﺎﺑﻲ ﻣﺪ وﺟﻮد اﺧﺘﻼف دﻳﺪﮔﺎه ﺑﻴﻦ ﺣﻠﻘﻪ اول و ﻧﻬﺎﺋﻲ زﻧﺠﻴﺮه ﺗﺎﻣﻴﻦ اﻟﺒﺴﻪ ﻣﺪ ﻣﻲﺑﺎﺷﺪ. ﻳﻌﻨﻲ در اﻏﻠﺐ اوﻗﺎت ﻃﺮاﺣﺎن ﻧﻤﻲﺗﻮاﻧﻨﺪ دﻳﺪﮔﺎهﻫﺎی ﻣﺼﺮفﻛﻨﻨﺪﮔﺎن ﻣﺪﮔﺮا را ﺑﺪرﺳﺘﻲ ﺣﺪس ﺑﺰﻧﻨﺪ. ﻳﺎﻓﺘﻪﻫﺎ ﻧﺸﺎن ﻣﻲدﻫﺪ ﻛﻪ از ﻣﻬﻤﺘﺮﻳﻦ وﻳﮋﮔﻲﻫﺎی روانﺷﻨﺎﺧﺘﻲ ﻣﺼﺮفﻛﻨﻨﺪﮔﺎن ﻣﺪﮔﺮا، ﺑﻪ ﺗﺮﺗﻴﺐ، ﺗﻨﻮعﻃﻠﺒﻲ، ﺧﻮدﻧﻤﺎﺋﻲ و اﻋﺘﻤﺎد ﺑﻨﻔﺲ ﻣﻲﺑﺎﺷﺪ. ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﺑﻪ ﻋﻘﻴﺪه آﻧﻬﺎ، ﻣﻬﻤﺘﺮﻳﻦ وﻳﮋﮔﻲﻫﺎی ﻟﺒﺎس ﻣﺪ ﺑﻪ ﺗﺮﺗﻴﺐ ، ﻣﻌﻴﺎرﻫﺎی ﻛﺎرﺑﺮدی، ﻋﻮاﻣﻞ ﺧﺎرﺟﻲ، ﺟﻠﻮه، ﻛﻴﻔﻴﺖ و در ﻧﻬﺎﻳﺖ ﻗﻴﻤﺖ ﻣﻲﺑﺎﺷﻨﺪ.
واژهﻫﺎی ﻛﻠﻴﺪی: ﺑﺎزارﻳﺎﺑﻲ ﻣﺪ، ﺻﻨﻌﺖ ﭘﻮﺷﺎک، ﺟﻤﻌﻴﺖﺷﻨﺎﺧﺘﻲ، روانﺷﻨﺎﺧﺘﻲ، ﻧﻮﺟﻮﻳﻲ

ادامه مطلب ...

ﺑﺮرﺳﻲ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ارﺗﺒﺎط ﺑﺎ ﻣﺸﺘﺮی ( CRM ) و ﺗﻌﻴﻴﻦ ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﻮﺛﺮ .

ﺑﺮرﺳﻲ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ارﺗﺒﺎط ﺑﺎ ﻣﺸﺘﺮی ( CRM ) و ﺗﻌﻴﻴﻦ ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﻮﺛﺮ ﺑﺮ ﻣﻮﻓﻘﻴﺖ اﺟﺮای آن در ﻳﻚ ﻛﺎرﺧﺎﻧﻪ ﻧﺴﺎﺟﻲ
 ﻓﺎﻃﻤﻪ داداﺷﻴﺎن، ﻋﺬرا ﻣﺮادی
ﭼﻜﻴﺪه
CRM ﻳﻚ اﺳﺘﺮاﺗﮋی ﻛﻠﻲ ﺗﺠﺎری اﺳﺖ ﻛﻪ ﺷﺮﻛﺖﻫﺎ را ﻗﺎدر ﺑﻪ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ارﺗﺒﺎط ﻣﻮﺛﺮ ﺑﺎ ﻣﺸﺘﺮی ﻣﻲﻧﻤﺎﻳﺪ و دﻳﺪ ﻛﻠﻲ از ﻣﺸﺘﺮﻳﺎن ﻫﺮ ﺳﺎزﻣﺎن را ﺑﺮای اﻋﻀﺎی آن ﺷﺮﻛﺖ ﺑﻪ ﺗﺼﻮﻳﺮ ﻣﻲﻛﺸﺪ . ﻫﺪف اﻳﻦ اﺳﺘﺮاﺗﮋی ﺻﺮﻓﺎً ﺑﺎﻻ ﺑﺮدن ﺳﻮددﻫﻲ ﺑﻄﻮر ﻣﻘﻄﻌﻲ ﻧﻤﻲﺑﺎﺷﺪ، ﺑﻠﻜﻪ ﺳﻌﻲ دارد ﺑﻪ دﻳﺪﮔﺎﻫﻲ ﻣﻨﺤﺼﺮ ﺑﻔﺮد و ﻳﻜﭙﺎرﭼﻪ از ﻣﺸﺘﺮی و ﻳﻚ راهﺣﻞ ﻣﺸﺘﺮی ﻣﺪاراﻧﻪ دﺳﺖ ﻳﺎﺑﺪ ﻛﻪ ﺑﺎﻋﺚ ﺑﺎﻻرﻓﺘﻦ رﺿﺎﻳﺖ ﻣﺸﺘﺮی و اﻓﺰاﻳﺶ ﺳﻮد ﺷﺮﻛﺖ در ﺑﻠﻨﺪﻣﺪت ﮔﺮدد .ﺷﻨﺎﺧﺖ ﻋﻮاﻣﻠﻲ ﻛﻪ در اﺟﺮای ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ارﺗﺒﺎط ﺑﺎ ﻣﺸﺘﺮی ﻣﻬﻢ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﺑﻪ ﺷﺮﻛﺖ ﻫﺎ اﻳﻦ اﻣﻜﺎن را ﻣﻲدﻫﺪ ﺗﺎ ﻧﺤﻮه ارﺗﺒﺎط ﺑﺎ ﻣﺸﺘﺮﻳﺎن ﺧﻮد را ﻣﻮرد ﺑﺎزﻧﮕﺮی ﻗﺮار دﻫﻨﺪ و ﺑﺎ ﺟﻤﻊآوری اﻃﻼﻋﺎت ﺑﻴﺸﺘﺮ و ﻗﺎﺑﻞ اﺳﺘﻔﺎده در ﻣﻮرد ﻧﻴﺎزﻫﺎ و ﻋﻼﺋﻖ آﻧﻬﺎ، ﺳﺎﺧﺘﺎر ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ ﺧﻮد را ﺑﺮ آن ﻣﺒﻨﺎ ﺳﺎزﻣﺎندﻫﻲ ﻧﻤﻮده و در ﺻﺤﻨﻪ رﻗﺎﺑﺖ ﺑﺮﻧﺪهﺗﺮ ﺷﻮﻧﺪ و ﺳﻬﻢ ﻣﻨﺎﺳﺒﻲ از ﺑﺎزار را ﺑﻪ ﺧﻮد اﺧﺘﺼﺎص دﻫﻨﺪ .در اﻳﻦ ﺗﺤﻘﻴﻖ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﻫﻤﻴﺖ ﻣﺸﺘﺮی و ارﺗﺒﺎط ﻣﻮﺛﺮ ﺑﺎ آن در ﺻﻨﻌﺖ ﻧﺴﺎﺟﻲ، ﺳﻌﻲ ﺑﺮ آن اﺳﺖ ﺗﺎ ﺑﺎ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ  در آن ﺷﺮﻛﺖ ﻣﻮردی ﻳﻚ ﺷﺮﻛﺖ ﺗﻮﻟﻴﺪی ﻓﺮش ﻣﺎﺷﻴﻨﻲ ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﻮﺛﺮ ﺑﺮ ﻣﻮﻓﻘﻴﺖ اﺟﺮای CRMﻣﻮرد ﺑﺮرﺳﻲ ﻗﺮار ﮔﻴﺮد . در اﻳﻦ راﺳﺘﺎ، ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪای ﺑﺮاﺳﺎس ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﻮﺛﺮ ﺑﺮ ﻣﻮﻓﻘﻴﺖ CRM ﺷﻨﺎﺳﺎﻳﻲ ﺷﺪه ، ﺗﻨﻈﻴﻢ و در ﺑﻴﻦ ﻛﺎرﻛﻨﺎن ﻣﺮﺗﺒﻂ ﺑﺎ ﻣﺸﺘﺮی (واﺣﺪﻫﺎی ﻓﺮوش، ﺑﺎزارﻳﺎﺑﻲ و ﺧﺪﻣﺎت) و ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ اﻋﻀﺎی ﻫﻴﺌﺖﻣﺪﻳﺮه اﻳﻦ ﺷﺮﻛﺖ ﺗﻮزﻳﻊ ﮔﺮدﻳﺪ. دادهﻫﺎی ﺣﺎﺻﻞ از اﻳﻦ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﺑﻮﺳﻴﻠﻪ ﻧﺮماﻓﺰار آﻣﺎری SPSS و ﺑﺎ ﺑﻜﺎرﮔﻴﺮی آﻣﺎر ﺗﻮﺻﻴﻔﻲ و اﺳﺘﻨﺒﺎﻃﻲ ﺗﺠﺰﻳﻪ و ﺗﺤﻠﻴﻞ ﺷﺪﻧﺪ. ﻧﺘﻴﺠﻪ ﻛﻠﻲ ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﻛﻲ از آن اﺳﺖ ﻛﻪ ﻫﺮ 8 ﻓﺎﻛﺘﻮر ﻣﻮرد ﺑﺮرﺳﻲ در اﺟﺮای ﻣﻮﻓﻖ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ارﺗﺒﺎط ﺑﺎ ﻣﺸﺘﺮی در ﺷﺮﻛﺖ ﻣﺮﺑﻮﻃﻪ دارای اﻫﻤﻴﺖ ﻣﻲﺑﺎﺷﻨﺪ و ﺷﺮﻛﺖ ﻣﺮﺑﻮﻃﻪ در اﺟﺮای CRM دارای ﻣﺰﻳﺖﻫﺎﻳﻲ ﻣﻲﺑﺎﺷﺪ و ﻣﻲﺗﻮاﻧﺪ ﺑﺎ ﺗﻤﺮﻛﺰ ﺑﺮ ﻗﺴﻤﺖﻫﺎی "اﻃﻼﻋﺎت، ﻓﺮاﻳﻨﺪ و ﻣﻌﻴﺎرﻫﺎی CRM" ﺳﻴﺴﺘﻢ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ارﺗﺒﺎط ﺑﺎ ﻣﺸﺘﺮی ﺧﻮد را ﻗﻮیﺗﺮ ﺳﺎزد .
واژهﻫﺎی ﻛﻠﻴﺪی: ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ارﺗﺒﺎط ﺑﺎ ﻣﺸﺘﺮی، ﻛﺎرﺧﺎﻧﻪ ﻧﺴﺎﺟﻲ

ادامه مطلب ...

اراﺋﻪ روﺷﻲ ﺑﺮای ﭘﻴﺎدهﺳﺎزی ﻛﺎرت اﻣﺘﻴﺎزی ﻣﺘﻮازن ...BSC

اراﺋﻪ روﺷﻲ ﺑﺮای ﭘﻴﺎدهﺳﺎزی ﻛﺎرت اﻣﺘﻴﺎزی ﻣﺘﻮازن BSC در ﻳﻚ ﻛﺎرﺧﺎﻧﻪ ﻧﺴﺎﺟﻲ (ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻣﻮردی: ﺷﺮﻛﺖ ﭼﺮم ﻣﺸﻬﺪ)
ﻓﺎﻃﻤﻪ داداﺷﻴﺎن، ﺳﻴﺪ ﻣﺤﻤﺪ ﻣﻌﻄﺮﺣﺴﻴﻨﻲ ، ﻓﺎﺋﺰه ﻣﻬﺮﺑﺎن
ﭼﻜﻴﺪه
ﻛﺎرت اﻣﺘﻴﺎزی ﻣﺘﻮازن ﻣﻔﻬﻮﻣﻲ اﺳﺖ ﻛﻪ ﻋﻼوه ﺑﺮ اﺑﺰار اﻧﺪازهﮔﻴـﺮی ﻋﻤﻠﻜـﺮد ﺳـﺎزﻣﺎن ﺑـﻪ ﻋﻨـﻮان اﺑـﺰاری ﺟﻬـﺖ ﺗﺤﻘـﻖ اﺳﺘﺮاﺗﮋی ﻣﻮرد اﺳﺘﻔﺎده ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ. اﻳﻦ ﻣﺪل ﻣﺎﻣﻮرﻳﺖ و اﺳﺘﺮاﺗﮋی ﺳﺎزﻣﺎن را ﺑﻪ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪای از اﻫﺪاف و ﺳﻨ ﺠﻪﻫﺎی ﻋﻤﻠﻜﺮدی ﺗﺮﺟﻤﻪ ﻣﻲﻛﻨﺪ و ﭼﻬﺎرﭼﻮﺑﻲ ﻣﺘﻮازن ﺑﺮای ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ و اﻧﺪازهﮔﻴ ﺮی اﺳﺘﺮاﺗﮋﻳﻚ ﻓﺮاﻫﻢ ﻣـﻲ آورد. در اﻳـﻦ ﺗﺤﻘﻴـﻖ ﺗﻼش ﺷﺪه اﺳﺖ ﻋﻼوه ﺑﺮ ﺑﻴﺎن ﺗﺎرﻳﺨﭽﻪ و ﻛﻠﻴﺎﺗﻲ از ﻣﻔﻬـﻮم ﻛـﺎرت اﻣﺘﻴـﺎزی ﻣﺘـﻮازن و ﻧﻘﺸـﻪ اﺳـﺘﺮاﺗﮋی ﺑـﺎ ﺗﻮﺟـﻪ ﺑـﻪ ﻣﻨﻈﺮﻫﺎی ﭼﻬﺎرﮔﺎﻧﻪ ﻛﺎرت اﻣﺘﻴﺎزی ﻣﺘﻮازن، ﺑﺮﻧﺎﻣﻪرﻳﺰی اﻗﺪاﻣﺎت ﻋﻤﻠﻲ ﺑﺮ اﺳﺎس آن ﻣﻮرد ﺗﻮﺟـﻪ ﻗـﺮار ﮔﻴـﺮد . روشﻫـﺎی ﻃﺮاﺣﻲ و ﭘﻴﺎده ﺳﺎزی BSC ﻧﻴﺰ در ﺑﺨﺶﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺻﻨﻌﺖ و ﺧﺪﻣﺎت ﻣﻮرد ﺑﺮرﺳﻲ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ و از ﻣﻴﺎن اﻳﻦ روشﻫـﺎ ﻣﺘﺪوﻟﻮژی ﻣﻨﺎﺳﺒﻲ ﺑﺮای ﭘﻴﺎدهﺳﺎزی ﻛﺎرت اﻣﺘﻴﺎزی ﻣﺘﻮازن در ﻳﻚ ﻛﺎرﺧﺎﻧﻪ ﭼﺮﻣﺴﺎزی ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻣﺤﺪودﻳﺖﻫﺎ و ﻣﺴـﺎﺋﻞ ﺧﺎص آن اراﺋﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ.
ﻛﻠﻤﺎت ﻛﻠﻴﺪی: ﻛﺎرت اﻣﺘﻴﺎزی ﻣﺘﻮازن، روش ﭘ ﻴﺎدهﺳﺎزی، ﻛﺎرﺧﺎﻧﻪ ﻧﺴﺎﺟﻲ، ﭼﺮم، اﺳﺘﺮاﺗﮋی

ادامه مطلب ...