ﺑﺮرﺳﻲ ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﻮﺛﺮ ﺑﺮ ﺑﺎزارﻳﺎﺑﻲ ﻣﺪ در ﺻﻨﻌﺖ ﭘﻮﺷﺎک اﻳﺮان
رﺿﺎ رﻣﻀﺎﻧﻲ ، ﻣﺤﻤﺪرﺿﺎ ﺑﺎﺑﺎﺋﻲ ، ﻓﺮوغ ﻧﺎﺻﺮی
ﭼﻜﻴﺪه
آﻣﺎرﻫﺎ و ارﻗﺎم اراﺋﻪ ﺷﺪه در ﺳﺎلﻫﺎی اﺧﻴﺮ، ﺑﻴﺎن ﻛﻨﻨﺪه اﻫﻤﻴﺖ ﺳﺮﻣﺎﻳﻪﮔﺬاری در ﺑﺨﺶ ﭘﻮﺷﺎک و ﻣﻴﺰان ﺳﻮددﻫﻲ ﺑﺎﻻی اﻳﻦ ﺻﻨﻌﺖ ﺑﻮده اﺳﺖ. ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ روﻧﺪ رو ﺑﻪ رﺷﺪ ﭘﺪﻳﺪه ﻣﺪ در ﻛﻞ دﻧﻴﺎ، ﻳﻜﻲ از روشﻫﺎی دﺳﺘﻴﺎﺑﻲ ﺑﻪ روﻧﻖ در ﺻﻨﻌﺖ ﭘﻮﺷﺎک ﻛﺸﻮر و اﻳﺠﺎد ﺗﻮان رﻗﺎﺑﺘﻲ ﻣﺤﺼﻮﻻت آن ﺑﺎ اﻧﻮاع ﺧﺎرﺟﻲ، ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻣﻮﺿﻮع "ﻣﺪ" ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻣﻮﺗﻮر ﻣﺤﺮک اﻳﻦ ﺻﻨﻌﺖ ﻣﻲﺑﺎﺷﺪ.در اﻳﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺳﻌﻲ ﺷﺪه اﺳﺖ، ﺑﺮ اﺳﺎس ﺑﺮﺧﻲ از ﻣﺪلﻫﺎی اراﺋﻪ ﺷﺪه در زﻣﻴﻨﻪ ﻣﺪ ﻣﺜﻞ ﻣﺪلﻫﺎی ﻣﻮزﻳﻨﻴﭻ
اوﻛﺎس ، ﭘﺎرک ، و داوﻟﻴﻨﮓو ﺳﭙﺲ ارزﻳﺎﺑﻲ ﻫﺮ ﻳﻚ در ﺻﻨﻌﺖ ﭘﻮﺷﺎک، ﻓﺎﻛﺘﻮرﻫﺎی ﻣﻮﺛﺮ ﺑﺮ ﺑﺎزارﻳﺎﺑﻲ ﻣﺪ، اﺳﺘﺨﺮاج ﺷﻮد. از اﻳﻦ رو، ﭘﺮﺳﺶ ﻧﺎﻣﻪﻫﺎﺋﻲ در ﺑﻴﻦ ﭼﻬﺎر ﮔﺮوه از زﻧﺠﻴﺮه ﺗﺎﻣﻴﻦ ﻣﺪ، ﺷﺎﻣﻞ ﻃﺮاح، ﺗﻮﻟﻴﺪﻛﻨﻨﺪه، ﻓﺮوﺷﻨﺪه و ﻣﺼﺮفﻛﻨﻨﺪه، ﺗﻮزﻳﻊ ﮔﺮدﻳﺪ.ﺗﺤﻠﻴﻞﻫﺎی آﻣﺎری ﻧﺸﺎن ﻣﻲدﻫﺪ ﻛﻪ ﻳﻜﻲ از ﻣﻮارد ﻗﺎﺑﻞ ﺗﻮﺟﻪ در ﺑﺎزارﻳﺎﺑﻲ ﻣﺪ وﺟﻮد اﺧﺘﻼف دﻳﺪﮔﺎه ﺑﻴﻦ ﺣﻠﻘﻪ اول و ﻧﻬﺎﺋﻲ زﻧﺠﻴﺮه ﺗﺎﻣﻴﻦ اﻟﺒﺴﻪ ﻣﺪ ﻣﻲﺑﺎﺷﺪ. ﻳﻌﻨﻲ در اﻏﻠﺐ اوﻗﺎت ﻃﺮاﺣﺎن ﻧﻤﻲﺗﻮاﻧﻨﺪ دﻳﺪﮔﺎهﻫﺎی ﻣﺼﺮفﻛﻨﻨﺪﮔﺎن ﻣﺪﮔﺮا را ﺑﺪرﺳﺘﻲ ﺣﺪس ﺑﺰﻧﻨﺪ. ﻳﺎﻓﺘﻪﻫﺎ ﻧﺸﺎن ﻣﻲدﻫﺪ ﻛﻪ از ﻣﻬﻤﺘﺮﻳﻦ وﻳﮋﮔﻲﻫﺎی روانﺷﻨﺎﺧﺘﻲ ﻣﺼﺮفﻛﻨﻨﺪﮔﺎن ﻣﺪﮔﺮا، ﺑﻪ ﺗﺮﺗﻴﺐ، ﺗﻨﻮعﻃﻠﺒﻲ، ﺧﻮدﻧﻤﺎﺋﻲ و اﻋﺘﻤﺎد ﺑﻨﻔﺲ ﻣﻲﺑﺎﺷﺪ. ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﺑﻪ ﻋﻘﻴﺪه آﻧﻬﺎ، ﻣﻬﻤﺘﺮﻳﻦ وﻳﮋﮔﻲﻫﺎی ﻟﺒﺎس ﻣﺪ ﺑﻪ ﺗﺮﺗﻴﺐ ، ﻣﻌﻴﺎرﻫﺎی ﻛﺎرﺑﺮدی، ﻋﻮاﻣﻞ ﺧﺎرﺟﻲ، ﺟﻠﻮه، ﻛﻴﻔﻴﺖ و در ﻧﻬﺎﻳﺖ ﻗﻴﻤﺖ ﻣﻲﺑﺎﺷﻨﺪ.
واژهﻫﺎی ﻛﻠﻴﺪی: ﺑﺎزارﻳﺎﺑﻲ ﻣﺪ، ﺻﻨﻌﺖ ﭘﻮﺷﺎک، ﺟﻤﻌﻴﺖﺷﻨﺎﺧﺘﻲ، روانﺷﻨﺎﺧﺘﻲ، ﻧﻮﺟﻮﻳﻲ