ﺑﺮرﺳﻲ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ارﺗﺒﺎط ﺑﺎ ﻣﺸﺘﺮی ( CRM ) و ﺗﻌﻴﻴﻦ ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﻮﺛﺮ ﺑﺮ ﻣﻮﻓﻘﻴﺖ اﺟﺮای آن در ﻳﻚ ﻛﺎرﺧﺎﻧﻪ ﻧﺴﺎﺟﻲ
ﻓﺎﻃﻤﻪ داداﺷﻴﺎن، ﻋﺬرا ﻣﺮادی
ﭼﻜﻴﺪه
CRM ﻳﻚ اﺳﺘﺮاﺗﮋی ﻛﻠﻲ ﺗﺠﺎری اﺳﺖ ﻛﻪ ﺷﺮﻛﺖﻫﺎ را ﻗﺎدر ﺑﻪ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ارﺗﺒﺎط ﻣﻮﺛﺮ ﺑﺎ ﻣﺸﺘﺮی ﻣﻲﻧﻤﺎﻳﺪ و دﻳﺪ ﻛﻠﻲ از ﻣﺸﺘﺮﻳﺎن ﻫﺮ ﺳﺎزﻣﺎن را ﺑﺮای اﻋﻀﺎی آن ﺷﺮﻛﺖ ﺑﻪ ﺗﺼﻮﻳﺮ ﻣﻲﻛﺸﺪ . ﻫﺪف اﻳﻦ اﺳﺘﺮاﺗﮋی ﺻﺮﻓﺎً ﺑﺎﻻ ﺑﺮدن ﺳﻮددﻫﻲ ﺑﻄﻮر ﻣﻘﻄﻌﻲ ﻧﻤﻲﺑﺎﺷﺪ، ﺑﻠﻜﻪ ﺳﻌﻲ دارد ﺑﻪ دﻳﺪﮔﺎﻫﻲ ﻣﻨﺤﺼﺮ ﺑﻔﺮد و ﻳﻜﭙﺎرﭼﻪ از ﻣﺸﺘﺮی و ﻳﻚ راهﺣﻞ ﻣﺸﺘﺮی ﻣﺪاراﻧﻪ دﺳﺖ ﻳﺎﺑﺪ ﻛﻪ ﺑﺎﻋﺚ ﺑﺎﻻرﻓﺘﻦ رﺿﺎﻳﺖ ﻣﺸﺘﺮی و اﻓﺰاﻳﺶ ﺳﻮد ﺷﺮﻛﺖ در ﺑﻠﻨﺪﻣﺪت ﮔﺮدد .ﺷﻨﺎﺧﺖ ﻋﻮاﻣﻠﻲ ﻛﻪ در اﺟﺮای ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ارﺗﺒﺎط ﺑﺎ ﻣﺸﺘﺮی ﻣﻬﻢ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﺑﻪ ﺷﺮﻛﺖ ﻫﺎ اﻳﻦ اﻣﻜﺎن را ﻣﻲدﻫﺪ ﺗﺎ ﻧﺤﻮه ارﺗﺒﺎط ﺑﺎ ﻣﺸﺘﺮﻳﺎن ﺧﻮد را ﻣﻮرد ﺑﺎزﻧﮕﺮی ﻗﺮار دﻫﻨﺪ و ﺑﺎ ﺟﻤﻊآوری اﻃﻼﻋﺎت ﺑﻴﺸﺘﺮ و ﻗﺎﺑﻞ اﺳﺘﻔﺎده در ﻣﻮرد ﻧﻴﺎزﻫﺎ و ﻋﻼﺋﻖ آﻧﻬﺎ، ﺳﺎﺧﺘﺎر ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ ﺧﻮد را ﺑﺮ آن ﻣﺒﻨﺎ ﺳﺎزﻣﺎندﻫﻲ ﻧﻤﻮده و در ﺻﺤﻨﻪ رﻗﺎﺑﺖ ﺑﺮﻧﺪهﺗﺮ ﺷﻮﻧﺪ و ﺳﻬﻢ ﻣﻨﺎﺳﺒﻲ از ﺑﺎزار را ﺑﻪ ﺧﻮد اﺧﺘﺼﺎص دﻫﻨﺪ .در اﻳﻦ ﺗﺤﻘﻴﻖ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﻫﻤﻴﺖ ﻣﺸﺘﺮی و ارﺗﺒﺎط ﻣﻮﺛﺮ ﺑﺎ آن در ﺻﻨﻌﺖ ﻧﺴﺎﺟﻲ، ﺳﻌﻲ ﺑﺮ آن اﺳﺖ ﺗﺎ ﺑﺎ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ در آن ﺷﺮﻛﺖ ﻣﻮردی ﻳﻚ ﺷﺮﻛﺖ ﺗﻮﻟﻴﺪی ﻓﺮش ﻣﺎﺷﻴﻨﻲ ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﻮﺛﺮ ﺑﺮ ﻣﻮﻓﻘﻴﺖ اﺟﺮای CRMﻣﻮرد ﺑﺮرﺳﻲ ﻗﺮار ﮔﻴﺮد . در اﻳﻦ راﺳﺘﺎ، ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪای ﺑﺮاﺳﺎس ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﻮﺛﺮ ﺑﺮ ﻣﻮﻓﻘﻴﺖ CRM ﺷﻨﺎﺳﺎﻳﻲ ﺷﺪه ، ﺗﻨﻈﻴﻢ و در ﺑﻴﻦ ﻛﺎرﻛﻨﺎن ﻣﺮﺗﺒﻂ ﺑﺎ ﻣﺸﺘﺮی (واﺣﺪﻫﺎی ﻓﺮوش، ﺑﺎزارﻳﺎﺑﻲ و ﺧﺪﻣﺎت) و ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ اﻋﻀﺎی ﻫﻴﺌﺖﻣﺪﻳﺮه اﻳﻦ ﺷﺮﻛﺖ ﺗﻮزﻳﻊ ﮔﺮدﻳﺪ. دادهﻫﺎی ﺣﺎﺻﻞ از اﻳﻦ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﺑﻮﺳﻴﻠﻪ ﻧﺮماﻓﺰار آﻣﺎری SPSS و ﺑﺎ ﺑﻜﺎرﮔﻴﺮی آﻣﺎر ﺗﻮﺻﻴﻔﻲ و اﺳﺘﻨﺒﺎﻃﻲ ﺗﺠﺰﻳﻪ و ﺗﺤﻠﻴﻞ ﺷﺪﻧﺪ. ﻧﺘﻴﺠﻪ ﻛﻠﻲ ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﻛﻲ از آن اﺳﺖ ﻛﻪ ﻫﺮ 8 ﻓﺎﻛﺘﻮر ﻣﻮرد ﺑﺮرﺳﻲ در اﺟﺮای ﻣﻮﻓﻖ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ارﺗﺒﺎط ﺑﺎ ﻣﺸﺘﺮی در ﺷﺮﻛﺖ ﻣﺮﺑﻮﻃﻪ دارای اﻫﻤﻴﺖ ﻣﻲﺑﺎﺷﻨﺪ و ﺷﺮﻛﺖ ﻣﺮﺑﻮﻃﻪ در اﺟﺮای CRM دارای ﻣﺰﻳﺖﻫﺎﻳﻲ ﻣﻲﺑﺎﺷﺪ و ﻣﻲﺗﻮاﻧﺪ ﺑﺎ ﺗﻤﺮﻛﺰ ﺑﺮ ﻗﺴﻤﺖﻫﺎی "اﻃﻼﻋﺎت، ﻓﺮاﻳﻨﺪ و ﻣﻌﻴﺎرﻫﺎی CRM" ﺳﻴﺴﺘﻢ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ارﺗﺒﺎط ﺑﺎ ﻣﺸﺘﺮی ﺧﻮد را ﻗﻮیﺗﺮ ﺳﺎزد .
واژهﻫﺎی ﻛﻠﻴﺪی: ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ارﺗﺒﺎط ﺑﺎ ﻣﺸﺘﺮی، ﻛﺎرﺧﺎﻧﻪ ﻧﺴﺎﺟﻲ