ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | |||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
وی افزود: برخلاف تدابیر توسعهای لحاظ شده در
برنامه چشمانداز 20 ساله و نیز برنامه پنجم توسعه مبنی بر حمایت از
فعالان اقتصادی و مردمیسازی اقتصاد، دولت در بودجهبندی هیچ توجهی به صنعت
فرشبافی نداشته است.
مدیر عامل اتحادیههای استانی فرش دستباف روستایی کشور با اشاره به اینکه
بیش از هفت میلیون نفر از این صنعت ارتزاق میکنند، گفت: در بودجه سال جاری
حدود دو میلیارد تومان آن هم برای تبلیغات خارجی مرکز ملی خارجی فرش ایران
در دولت اختصاص داده شده است در حالی که بسیاری از کشورها در رقابت با
ایران به دنبال حذف این تولیدکنندگان فرش دستباف ایرانی از بازارهای جهانی
هستند.
وی تأکید کرد: سعی کردهایم در جزء "ن " ماده 94 برنامه پنجم توسعه
سازوکارهایی را برای تبلیغات، بازاریابی، تجارت الکترونیک، ایجاد خانه فرش و
فروشگاه، پژوهش، آموزش و تحقیقات، در صنعت فرش ایران را لحاظ کنیم که
البته اجرایی شدن این جزء از برنامه پنجم توسعه بستگی به تصویب پیشنهاد
بودجهای خواهد داشت که به مجلس ارائه میکنیم.
وی با اشاره به اینکه دوام و بقای صنعت فرش دستباف ایران طی 10 ساله گذشته
مدیون مجلس است، تصریح کرد: دو سال پیش بهرغم تصویب تخصیص سه میلیارد
تومان تسهیلات حمایتی به صنعت فرش دستباف کشور توسط مجلس و ابلاغ این
مصوبه بعد از 11 ماه به وزیر بازرگانی و اخذ استعلامها و مجوزهای پرداخت،
متأسفانه به دلیل مخالفت رئیس سازمان توسعه تجارت وقت نه تنها این بودجه
در اختیار فعالان در این حوزه قرار نگرفت بلکه شرایط به گونهای رقم خورد
که منجر به زیان 700 میلیون تومانی این صنعت شد.
بهاروند ضمن تأکید بر اینکه پیگیرها در این باره حاکی از هزینه شدن این
بودجه در محلی غیر از صنعت فرش دستباف است، اظهار داشت: علیرغم پیگیریهای
بسیار و ارسال نامههای متعدد به کمیسیونهای اصل 90، سازمان بازرسی،
دیوان محاسبات و کمیسیونهای تخصصی، هیچ کس در خصوص محل هزینه این بودجه
اطلاعی در دست ندارد و جوابگو نیست.
وی ادامه داد: رایزنیها و پیگیرهای نمایندگان مجلس به لحاظ تقویت صنعت
فرش دستباف منتهی به تخصیص یک ردیف دو میلیارد تومانی برای برپایی
نمایشگاههای خارجی در سال 89 شد که متأسفانه علیرغم پیگیریهای زیاد تا
به این لحظه این مصوبه نیز اجرایی نشده است.
وی افزود: در کشورهای رقیب اعم از چین، پاکستان و هندوستان مواد اولیه،
الزامات صادرات کالای تولیدی، هزینههای نمایشگاهی اعم از گرفتن غرفه و
غرفهآرایی، هزینههای حمل و نقل و اسکان تجار و بازرگانان در کشورهای هدف
همه توسط دولتها تأمین و هزینه میشود.
وی ضمن تأکید بر اینکه عدم پرداخت به موقع مشوقهای تجاری نیز یکی از عمده
چالشهای پیشروی تجار و بازرگانان ایرانی است، خاطرنشان کرد: ثابت ماندن
نرخ ارز، رشد روزافزون هزینههای سربار، واردات مواد اولیه نامرغوب، مشکل
تجار در گشایش LC، افزایش قیمت ابریشم از 60 هزار تومان در هر کیلو تا 115
هزار تومان، خرید کرک شش هزار و 500 تومانی به 12 هزار تومان بعد از
هدفمندی یارانهها و نیز عدم اجرای قانون بیمه قالیبافان به رغم تخصیص
ردیف بودجهای 350 میلیارد تومانی و ابلاغ آن به دستگاههای مربوطه، از
جمله موانع رونق گرفتن صنعت فرش دستباف ایران در بازار رقابتی امروز است.
مدیر عامل اتحادیههای استانی فرش دستباف روستایی کشور، گفت: پویایی و
شادابی فرش دستباف ایران نیازمند حمایت و توجهات خاص مسئولان اجرایی و
سیاستگذار است، اجرایی کردن مصوبات مجلس یک تکلیف است.
وی با اشاره به عدم حمایتهای تسهیلاتی و قانونی از تشکلهای روستایی،
تأکید کرد: تشکیلات روستایی کشور در حال حاضر 285 تعاونی مستقل فراگیر
شهرستانی را تحت پوشش دارد که هر یک از این تعاونیها بین 600 تا 25 هزار
نفر عضو را تحت پوشش دارند، تعاونیهای کوچک حداقل یک دستگاه ماشین و
تعاونیهای بزرگ حداقل چهار دستگاه ماشین با سوخت لیتری 700 تومان برای
سرکشی به روستاها با مشکل تأمین سرمایه مواجه است.
وی ضمن تأکید بر اینکه مطابق مصوبه مجلس صندوق مهر امام رضا (ع) مکلف به
تخصیص 50 میلیارد تومان تسهیلات قرضالحسنه به تعاونیهای فرش روستایی شد،
ادامه داد: متأسفانه معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی این اعتبار را
بهرغم پیگیری ها در اختیار صندوق مهر امام رضا قرار نداده است.