ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | |||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
منوچهری گفت: در مرکز ترنج فرش یک ستاره 8 پر قرار
دارد و اطراف آن یک گل شاه عباسی ترسیم شده و بر فراز آنها 4 گل شاه عباسی
دیگر نقش بسته، سطح اصلی ترنج از سه طرح اسلیمی های دهن اژدر، اسلیمی ماری
یا ابر چینی و شاخه پیچ ها با یک ریشه با گل های شاه عباسی و شاخه برگ ها
در متن ترنج جلوه گری می کند.
وی با بیان اینکه این فرش هنر دست عمواوغلی ها است، اضافه کرد: محمد کهنونی
اهل مهتوی آذربایجان روستایی مابین اسکو و کندوان با اشتغال در حرفه نساجی
و ابریشم بافی و تجارت از تولیدکنندگان صاحب نام تبریزی بود.
به گفته منوچهری، وی در سال 1250 هجری قمری وارد مشهد شد و ضمن تغییر شهرت
خود از کهنویی به عمواوغلی حرفه نساجی را رها کرد و به کار تولید و بافت
قالی روی آورد؛ محمد اوغلی صاحب دو پسر به نام عبدالمحمد و علیجان شد که هر
دو فرزند او نیز در امر تولید قالی در مشهد به فعالیت پرداختند.
وی گفت: استاد عبدالحمید عمواغلی در کنار بزرگان تولید و طراحی قالی ایران
از چهره های انگشت شمار است که به هنر قالیبافی ارزش و اعتلای ویژه ای
بخشید؛وی به همراه برادرش در کارگاه های متعدد قالی بافی بکار پرداخت و
بیشتر کارگاه های او در روستاهای محمودآباد طرقبه، درخش و شاندیز قرار
داشت. استاد عبدالمحمد عمواغلی در تهیه نقشه های منحصر به فرد و رنگ آمیزی
مواد مورد استفاده در قالیبافی، تبحر خاصی داشت.
منوچهری در ادامه افزود: در مورد رنگرزی و استفاده از رنگ های گیاهی کمتر
کسی را می توان هم طراز وی یافت. مواد رنگرزی استاد معمولا قرمز دانه، نیل
پرطاووسی، برگ مو و پوست گردو بود که بنابر میزان استفاده رنگ مورد نظر
تهیه می کرد تا در زمان بافت از دو رنگی و رگه دار شدن قالی جلوگیری شود.
فرش نفیس عمواوغلی با طرح شیخ صفی، در وسیع ترین تالار کاخ ملت که سفره
خانه ای به وسعت 220 مترمربع است، در معرض دید عموم قرار دارد.
علاقه مندان برای بازدید از این اثر نفیس می توانند همه روزه از ساعت 9 تا
18 به مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد مراجعه کنند.