ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | |||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
الیاف کربن از پیرولیز یک ماده آلی ساخته می شوند ، بدین
ترتیب ۹۲ درصد یا بیشتر از ماده آلی تبدیل به کربن خواهد شد . سپس عملیات
حرارتی با دمای بسیار بالائی روی الیاف صورت می گیرد تا الیاف بسیار قوی و
سفتی تولید شود . از مواد اولیه آلی ، پلی اکریلو نیتریل (PAN) ، قیر
(Pitch) و رایون (Rayon) را می توان نام برد . رایون جزو قابل دسترس ترین
مواد اولیه الیاف کربن است ، اما به عملیات حرارتی با دمای بسیار بالائی
نیاز دارد که بهای تمام شده محصول نهائی را افزایش می دهد . امروزه پلی
اکریلو نیتریل و قیر جایگزین رایون شده اند . محصول بدست آمده از این مواد
، با نام الیاف گرافیتی (در آمریکا) یا الیاف کربنی (در اروپا) شناخته می
شوند . استحکام و سفتی الیاف کربن بسیار بالاست . اختلاف در ویژگی های
الیاف ، از شرائط عملیات حرارتی و نوع ماده اولیه ناشی می شود . استحکام
الیاف حاصل از PAN در محدوده ی خوب تا عالی (۶۸۹۴/۷Mpa) با سفتی تـا (Mpa
۶۲۰۵۲۸/۲) تغییر می کنند . الیاف حاصل از قیر ممکن است سفتی تا (Mpa
۹۶۵۲۶۶) داشته باشند . مدول کششی (سفتی) الیاف کربن معمولا" به صورت کم
(۳۳-۳۵ Msi) ، متوسط (۴۰-۵۰ Msi) ، بالا (۵۰-۷۰ Msi) یا بسیار زیاد
(۷۰-۱۷۰ Msi) بیان می شود .الیاف با سفتی بالا در جهت طولی ضرایب انبساط
حرارتی کم یا منفی دارند . با وجود این ، الیاف با سفتی خیلی بالا به
عملیات حرارتی دما بالا (۲۷۶۰ درجه سانتی گراد) نیاز دارند و بنابراین
بسیار گران هستند . اما به خاطر برخی از ویژگی های منحصر به فرد ،
کاربردهای روزافزونی در کامپوزیت های با کارآئی بالا پیــدا کرده اند .
مقاومت به خستگی آن ها همانند مقاومت شیمیائی شانفوق العــاده است .ویژگی
های فشاری خوبـی دارند و هم چنین ویژگی های آن ها در جهاتی غیر از جهت
اصلی الیاف مناسب است . هدایت حرارتی بالائی دارند و انباسط حرارتی آن ها
به گونه ای است که اجازه طراحی
۱۹
سازه هائی را با انبساط کم و یا حتی انبساط صفر می دهد .
هم چنین ویژگی های اصطکاکی (سایشی) عالی دارند . با وجود این که الیاف
کربن به طور قابل توجهی گران تر از الیاف شیشه اند ، در بیشتر کاربردها،
ترکیب مناسبی از ویژگی های مورد نظر را با بهائی قابل قبول تامین می کنند
.با وجود این ، الیاف کربن مقاومت به ضربه و چقرمگی کمتری نسبت به الیاف
شیشه و آرامید دارند . در حالی که این الیاف ، خودشان در برابر خوردگی
مقاوم هستند ، خوردگی الکترو شیمیائی فلزات را گسترش می دهند . در مورد
کامپوزیت های با کارآئی بالا، باید واقع بین بود . بها، فاکتوری مهم در
گزینش نوع الیاف است . روش هائی برای کاهش هزینه الیاف ، بدون تغییر کامل
نوع الیاف انتخابی وجود دارد . برای مثال ، الیاف کربن معمولی از نوع
فضائی آن (برای کاربردهای هوا فضائی) بسیار ارزان تر است . یکی از الیاف
معمولی کم بها ، الیاف با بافت درشت با تعداد بیشینه ی ۳۲۰,۰۰۰ تار است .
این الیاف به خاطر ساخت سریع آنها ، به گونه ی قابل توجهی ارزان تر هستند
. هم چنین قطر تارهای درون الیاف نیز می تواند تاثیر مهمی بر بهای آن
داشته باشد . بیشتر تارهای کربنی حاصل از PAN ، قطری در حدود ۷ میکرون
دارند ، اما الیاف با قطر کمتر ( برای مثال 5 میکرون) کارآئی بهتری دارند
. ولی معمولاً گران تر و شکننده تر هستند و بنابراین استفاده از آنها مشکل
تر است . جنبه های اقتصادی نیز روی بهای الیاف کربن و دیگر الیاف تاثیر
مهمی دارد . چنانچه حجم تولید افزایش یابد ، بها کاهش خواهد یافت و چنانچه
، الیاف کربن در کاربردهای معمول بیشتر به کار رود ، انتظار می رود قیمت
ها کاهش یابند .با معرفی الیاف آرامید در دهه ی ۷۰ میلادی توجه بازار به
الیاف کربنی کاهش پیدا کرد . با وجود این در اوائل دهه ی ۸۰ میلادی ،
تولید کنندگان الیاف کربنی تولید الیاف با استحکام و سفتی بالا و مقاوم در
برابر ضربه را ـ تقریباً با همان بهای پیشین ـ آغاز کردند . بدین ترتیب
حتی سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص دادند . با طراحی مناسب ،
کامپوزیت های الیاف کربنی می توانند ده برابر مستحکم تر و پنج برابر سفت
تر از فولاد با دست کم یک پنجم وزن فولاد باشند . هیچ نوع الیاف دیگری نمی
تواند سفتی کربن را به همراه استحکام زیاد و با بهای معقول تامین کند .
کاربردهای الیاف کربن عبارتند از : لوازم ورزشی (کفش های دو میدانی ، راکت
تنیس و غیره ) ، اندام مصنوعی ، بدنه هواپیما ، سازه های ماهواره ای ،
تجهیزات حفاری در دریا ، بدنه موتور موشک ، درهای شاتل فضائی و غیره .
کامپوزیت های الیاف کربنی در بیشتر هواپیماهای نظامی و هواپیماهای نوین
یافت می شوند . هم چنین به کارگیری این کامپوزیت ها در کاربردهای زیربنائی
هم چون تقویت سازه ای یا بازسازی در برابر زلزله مرسوم است . بهای نوع
معمول الیـاف کربن حدود ۱۴ دلار بر کیلوگرم است . حال آنکه بهای ارزان
ترین نوع فضائی آن حدود ۴۴ دلار بر کیلوگرم است . با وجود این ، الیاف
کربن ویژه که بهائی بالاتر از ۲۰۰۰ دلار بر کیلوگرم دارند ، نیز موجود
هستند و گاهی مصرف می شوند
منبع:مجله ی دانشجویی پلیمر