مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

تولید پنبه امسال به 55 هزارتن می رسد


یک مقام مسئول گفت:امسال پیش بینی می شود که میزان تولید پنبه تصفیه شده قابل مصرف صنعت نساجی همانند سال گذشته به 50 تا 55 هزارتن برسد.
محمد حسین کاویانی مدیر عامل صندوق پنبه ایران در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین وضعیت تولید پنبه اظهار کرد: امسال پیش بینی می شود که میزان تولید پنبه تصفیه شده قابل مصرف صنعت نساجی همانند سال گذشته به 50 تا 55 هزارتن برسد.
وی نیاز سالانه صنایع نساجی را 120 هزارتن اعلام کرد و افزود: طبق سنوات گذشته با احتساب تولید داخل 60 تا 65 هزارتن پنبه مورد نیاز صنعت نساجی باید وارد کشور شود.
  
کاویانی با اشاره به اینکه در شش ماه ابتدای سال 30 هزارتن پنبه وارد کشور شده است،بیان کرد: در صورت شرایط مساعد اقتصادی پیش بینی می شود که 30 هزارتن پنبه دیگر وارد کشور شود.

این مقام مسئول از آغاز برداشت پنبه در استان گلستان خبر داد و گفت: استان های فارس،سمنان واردبیل نیز از اول آبان بتدریج برداشت خود را شروع خواهند کرد.

وی سطح زیر کشت پنبه را 74 هزار هکتار اعلام کرد و افزود: سطح زیر کشت پنبه نسبت به سال های قبل تفاوت چشمگیری نداشته است.

به گفته کاویانی امسال در استان های گلستان و خوزستان به سبب شیوع آفت تا حدودی تولید پنبه دچار آسیب شده است،درحالیکه دراستان های خراسان شمالی،خراسان رضوی و فارس به عنوان مهم ترین مراکز تولید،عملکرد مناسب است.

کاویانی با اشاره به اینکه ایران در زمره تولید کننده پنبه در جهان به شمار می رود،اظهار کرد:این درحالی است که واردات و قاچاق بی رویه پوشاک ،تعطیلی و نیمه تعطیلی بسیاری از صنایع نساجی را به همراه داشته است.

مدیرعامل صندوق پنبه ادامه داد: علی رغم مازاد تولید، مجوز واردات پنبه در سال 82 صادر شد که درنهایت این امر موجب شد تا کشاورزان رغبتی به کشت پنبه نداشته باشند.
وی با انتقاد از ثبات نرخ خرید تضمینی وش پنبه در سال های اخیر افزود: این درحالی است که هم اکنون هر کیلو محصول با نرخ 5 تا 5 هزار و 200 تومان توسط بخش خصوصی خریداری می شود که انتظار می رود با این وجود سطح زیر کشت پنبه برای سال زراعی آینده افزایش و نیاز به واردات کاهش یابد.

کاویانی با اشاره به اینکه پتانسیل خودکفایی تولید پنبه در کشور وجود دارد،بیان کرد: اگر قیمت تضمینی پنبه همانند سایر محصولات کشاورزی مناسب باشد،به سبب افزایش سطح زیر کشت پنبه ، صد درصد نیاز کشور از تولید داخل تامین خواهد شد چرا که پتانسیل تولید و صادرات پنبه در کشور وجود دارد.

این مقام مسئول در ادامه افزود: با توجه به آنکه پنبه تولیدی کشاورزان 50  تا 55 درصد بالاتر از قیمت خرید تضمینی از کشاورزان خریداری می شود، از این رو این امر می تواند برای کشاورزان رغبت کشاورزان به افزایش سطح زیر کشت را بالا برد.

وی واردات بی رویه پنبه در سال های اخیر و نبود تناسب افزایش قیمت خرید تضمینی وش پنبه با هزینه های تولید و تورم را دلیل اصلی کاهش تولید پنبه در کشور اعلام کرد.

کاویانی با اشاره به ضرورت تناسب قیمت میان نخ و پنبه با لباس تولیدی صنایع نساجی گفت: صنعت نساجی یکی از اشتغال زا ترین صنایع در کشور به شمار می رود که متاسفانه به دلیل قاچاق بی رویه پوشاک با تمام ظرفیت خود کار نمی کند.

مدیرعامل صندوق پنبه در پایان با اشاره به تاثیر افزایش کیفیت در کاهش وارداتی قانونی و غیرقانونی پوشاک تصریح کرد: صنایع نساجی با افزایش کیفیت تولید محصولات خود می تواند رغبت خریداران را به خرید لباس داخلی افزایش دهد که این امر در کاهش واردات پوشاک تاثیر بسزایی دارد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد