مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

نرخ بیکاری در یزد افزایش یافت

امروزه بسیاری از تولید کنندگان پارچه‌های نساجی در یزد زیر بار فشار‌های اقتصادی کمر خم کرده و چاره ایی جز تعطیلی کارگاره‌ها ندارند.

ب چرخه اقتصادی هر کشوری به عواملی مهم از جمله تولیدات ملی آن کشور بستگی دارد که با ایجاد اشتغال و رونق بازارمی تواند از قدرت اقتصادی بهره‌مند شود.

سالهاست که واردات کالای قاچاق تیشه به ریشه تولیدات این مملکت زده و کارگاه‌های  تولیدی ایرانی را به تعطیلی کشانده ، طوریکه اگر بخواهیم وضع اشتغال و بیکاری در کشور حل شود باید  شعار سال یعنی ،حمایت از کالای ایرانی،  بین جامعه فرهنگ سازی شود.
  
فریبا آیت الهی مدیر کار آفرینی و اشتغال اداره تعاون، کار ورفاه اجتماعی استان یزد در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛ گفت: بر اساس آمار گیری نیروی کار مرکز آمار کشور نرخ بیکاری استان یزد در سال ۹۶، ۱۲.۸ بوده ودر بهار سال ۹۷ به ۱۵.۴ درصد رسیده است.

 آیت الهی افزود: حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار روستایی و عشایری و همچنین فراگیر در قالب پرداخت تسهیلات به متقاضیان ، ساماندهی و حمایت از ایجاد مشاغل خانگی از اقدامات انجام شده برای ایجاد اشتغال است.

وی ادامه داد: در این راستا کمک به اشتغال فارغ اتحصیلان در قالب طرح‌های کار ورزی و مشوق بیمه کار فرمایی برنامه ریزی‌هایی انجام شده است.
آیت الهی افزود: بر اساس نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۹۵ تعداد بیکاران استان یزد ۴۴۸۱۳ نفراعلام شده است.
مهاجر پذیری وضعیت اشتغال استان را  به خطر انداخته است

وی با اشاره به اینکه حضور اتباع بیگانه استان یزد را به سومین استان مهاجرپذیر تبدیل کرده است گفت: بر اساس اطلاعات مرکز آمار استان یزد سومین استان مهاجرپذیر کشور بعد از استان‌های تهران و البرز است.

مدیر کار آفرینی و اشتغال اداره تعاون، کار ورفاه اجتماعی استان گفت: متاسفانه کارفرمایان تبعه خارجی را به جای هموطن خود به کار می‌گیرند در حالی که با این کار شریک بیکاری جوانان کشور شده و کرامت کارگر ایرانی را از بین برده‌ است.
وی با اشاره به اینکه با اشاره به اینکه صنعت نساجی یزد در طول تاریخ در جهان به عنوان یک صنعت یزدی شناخته شده است و رتبه اول در ارتباط با تنوع معدنی و همچنین تولید کاشی و سرامیک را به خود اختصاص دادیم چنین استانی با این ظرفیت‌ها این امار بیکاری درشان این استان صنعتی ومعدنی نیست.
گره در تارو پود هنر صنعت نساجی یزد

هنر صنعت نساجی در استان یزدکه روزی از اصیل ترین، سودآورترین و پیشتازترین صنایع محسوب می‌شد امروزه قاچاق کالای خارجی درتارو پود این هنر صنعت گره انداخته است.

دستمالچیان رئیس انجمن نساجی استان یزد در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛  گفت: صنعت نساجی یکی از هنر صنعت‌های اصیل ایرانی است، اما شاید نام‌دارترین شهر در زمینه صنعت نساجی در ایران، شهر یزد باشد چرا که از گذشته‌های دور ترمه‌ها و پارچه‌های فاخر و دستمال‌های زیبای این شهر از جاده ابریشم به تمام جهان فرستاده می‌شد.
وی افزود : اما امروزه واردات کالای نساجی قاجاق خارجی نبود مواد افولیه تیشه به ریشه نساجی یزد زده است به طوری که کارگاه‌های نساجی تعطیل شده است.
کارگران نساجی یزد در پیچ وخم مشکلات

حاج علی یکی از تولید کنندگان پیشکسوت نساجی دراستا ن. یزد می‌گوید: بیش از ۴۰ سال است که به کار نساجی مشغول هستم مشکلاتی که از اوایل امسال با آن مواجه شدم تاکنون با آن‌ها روبه رو نشده بودم.

محمد جواد یکی دیگر از کارگران این واحد می‌گوید:در چهار ماه گذشته تا کنون مواد اولیه اوضاع خوبی نداره به طوری که روز به روز حتی ساعت به ساعت قیمت‌ها تغییر می‌کند و این تغییرات باعث تعطیلی کارگاه‌های نساجی شده است.

علیرضا یکی دیگر از تولید کنندگان این صنعت می‌گوید:تمام مواد اولیه در داخل کشور تامین می‌شود پس دیگر کم بود یا نبود مواد چرا؟
نظارتی بر کالاهی وارداتی نساجی نیست

فرشاد یکی دیگر از تولید کنندگان نساجی می‌گوید: مواد اولیه نساجی در بازار است، اما به دست دلالان؟!چه طور می‌شود که مواد داخلی برسد به دست تولید کنندگان داخلی با چهاربرابر قیمت؟ نظارت نمی‌شود اگر نظارت می‌شد به جای اینکه صدایی از کارگاه‌های نساجی بلند شود صنعت نساجی رونق داشته باشد امان تولید کنندگان را بریده است.

او می‌افزاید؟ موادی که در داخل کشور تولید می‌شود به چه دلیل خام صادر می‌شود در صورتی که واحد‌های تولیدی می‌توانند ارزش افزوده داشته باشند.

محمد یکی دیگر از تولید کنندگان می‌گوید: اکثر کارگاه‌های نساجی در استان یزد نیمه تعطیل ویا در حال تعطیل هستند.
او می‌گوید:در سه ماهه اخیربه هر ارگانی مراجعه کردیم هیچ جوابی دریافت نکردیم مشکل واحد‌های نساجی را چه کسی یا چه مسئولی باید حل کند؟
محمد می‌افزاید:مشکلات واحد‌های صنعتی به کم بود مواد اولیه ختم نمی‌شود چرا که کالای قاچاق نیز در تعطیلی کارگاه‌های تولیدی نقش بزرگی دارندچرا از ورود کالای قاچاق که اولین و بزگترین معضل برای صنعت نساجی است جلوگیری نمی‌شود؟
استفاده از کالای ایرانی راهگشای رونق اقتصاد و اشتغال

احمد ترحمی دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان یزد در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛ با اشاره به اینکه استفاده از کالای ایرانی راهگشای رونق اقتصاد و اشتغال کشور است گفت: استفاده از کالای قاچاق به اقتصاد کشور لطمه می‌زند در تلاش هستیم که کالای باکیفیت و استاندارد ایرانی در صدر لیست خرید آحاد جامعه قرار گیرد.
ترحمی با اشاره به انواع کشفیات کالای قاچاق در یزد افزود: در چهار ماهه امسال  حدود ۳۰۰ پرونده افزون بر ۴۹۰ میلیارد ریال کالای قاچاق در استان یزد کشف شده است.

وی گفت: تولیدکنندگان باید توجه ویژه‌ای در افزایش کیفیت کالای ایرانی و رقابت با کالای مشابه خارجی داشته باشند.
تلاش برای تولید و تقویت اقتصاد داخلی کشور

آیت الله محمد رضا ناصری نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛  با تاکید بر اینکه انسان در زمان بحران باید داشته‌هایش را با دیگر برادران و خواهرانش تقسیم کندگفت: زمانی که وضعیت جامعه با مشکل مواجه می‌شود متاسفانه برخی افراد به‌جای اینکه به فکر دیگر افراد جامعه باشند اقدام به احتکار می‌کنند و برخی هم پول‌هایشان را در این عرصه حساس به خارج از کشور می‌برند و در آنجا سرمایه‌گذاری می‌کنند.
امام جمعه یزد افزود: الان ما باید هرچه که داریم را برای تولید و تقویت اقتصاد داخلی کشور صرف کنیم و زمینه‌ای را فراهم کنیم که مشکلات جامعه برطرف شود، چرا عده‌ای از افراد جامعه کالا‌ها را احتکار می‌کنند و نمی‌گذارند دیگر افراد به آن دسترسی داشته باشند.

سردار میرحیدری معاون اجتماعی فرمانده انتظامی یزد در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛   با تاکید بر مبارزه همه جانبه با قاچاق کالا گفت: متاسفانه عده‌ای افراد سودجو به مشکلات اقتصادی مردم دامن می‌زنند و تولیدات ملی را با مشکل مواجه می‌کنند مبارزه با کالای قاچاق و باند‌های واردکننده از اولویت‌های پلیس است.

 میرحیدری افزود: استان یزد نقش موثری در اتصال استان‌های جنوبی و شرقی ایران به مرکز کشور دارد و با توجه به موقعیت آن در مسیر کریدور شمال، جنوب، بعضا راه‌های آن برای انتقال کالای قاچاق و نیز مواد مخدر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی گفت: مبارزه جدی مبارزه جدی با قاچاق کالا در حمایت از تولید ملی و رونق اشتغال داخلی از دیگر اهداف و اولویت‌های کاری پلیس استان یزد است.
یکی از بزرگترین مشکلات هر جامعه‌ای معضل بیکاری است

محمود زمانی قمی استاندار یزد در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛  بزرگ‌ترین مشکل جامعه را بیکاری و راه حل آن را اقتصاد مقاومتی و ایجاد اشتغال دانست و گفت: همه مسئولان باید خدمت به مردم را به‌ عنوان یک عقیده بپذیرند و با همه توان و قدرت درصدد کاهش بیکاری  و افزایش اشتغال تلاش کنند.
زمانی قمی با اشاره به مواد اولیه وارداتی کارخانه‌ها و واحد‌های تولیدی افزود: در صدد هستیم تا با ارتقاء ماشین آلات صنعتی بخشی از تولید مواد اولیه را آغاز و بخشی از مواد اولیه را ذخیره کنیم.

وی نیز با اشاره به استان یزد به عنوان دومین استان معدنی و صنعتی کشور خاطرنشان کرد: از مدیران ارشد واحد‌های تولیدی انتظار داریم با تدبیر وپیش بینی‌های خود مواد اولیه برای تولید را فراهم کند.

زمانی قمی با تاکید بر رواج صنایع نساجی و تولید پوشاک در استان تصریح کرد: باتوجه به اینکه صنعت پوشاک به عنوان صنعت کم آب خواه بوده وبه نیروی انسانی زیادی نیازمند است، در صدد ایجاد شهرکی صنعتی در حوضه پوشاک و نساجی هستیم.

شعار حمایت از کالای ایرانی که در دل آن حمایت از نیروی کارگر ایرانی قرار دارد، موضوعی صرفا اقتصادی نیست بلکه حمایت از کالای ایرانی حمایت از غیرت، غرور و هویت ایران است.

یزد که با وجود صنایع گوناگون و ذخایر معدنی متنوع در شمار برترین استان‌های صنعتی و معدنی کشور قرار داره  آمار بیکاری زیبنده این استان نیست.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد