مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

انتقاد از ضرب الاجل وزارت صنعت برای پوشاک

پوشاک

اول جلوی قاچاق را بگیرید بعد برای تولید سختگیری کنید

عضو اتحادیه تولید کنندگان و صادر کنندگان نساجی و پوشاک، ضرب‌الاجل وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر شناسه‌دار کردن تولیدات داخلی آن هم در حالی که قاچاق پوشاک به راحتی در کشور صورت می‌گیرد و حجم عمده‌ای از تولیدات به صورت زیرپله‌ای انجام می‌شود را عاملی برای آسیب به وضعیت تولید کنندگان داخلی دانست.
  
سعید حسین‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا، در ارتباط با ضرب‌الاجل وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر ملزم کردن واردکنندگان، تولیدکنندگان، ‌توزیع‌کنندگان و فروشندگان کفش در راستای شناسه‌دار و تعیین تکلیف کردن کالاهای فاقد شناسنامه طی دو ماه آینده اظهار کرد: اجرای این تصمیم نیازمند تامین زیرساخت‌هاست و ما چندین جلسه با مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار کردیم و به آنها اعلام نمودیم که بخش عمده‌ای از تولیدات صنعت پوشاک زیرپله‌ای است و بخش دیگری به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود، بنابراین هنوز صنعت کشور در این بخش آماده نیست و اجرای چنین تصمیمی تولیدکنندگان را با مشکلات اساسی روبه‌رو خواهد کرد.

وی ادامه داد: زمانی که بخش عمده‌ای از تولیدات به صورت زیرپله‌ای روانه بازار شود و بخش دیگر به صورت قاچاق و در سطح خرده‌فروشی عرضه گردد، به شناسه‌دار کردن کالا به تولیدکننده داخلی لطمه خواهد زد. باید در ابتدای امر از ورود کالای قاچاق به کشور جلوگیری شود و تصمیمات لازم برای جلوگیری از تولیدات زیرپله‌ای در دستور کار قرار گیرد.

این عضو اتحادیه تولید کنندگان و صادر کنندگان نساجی و پوشاک با بیان این‌که در بخش تولید داخلی صنایع پوشاک، تولید کنندگان با مشکل تامین مواد اولیه روبرو هستند، اظهار کرد: شناسه‌دار کردن کالا نیازمند زیرساخت‌های لازم است. در ابتدای امر باید تولید فعال شود و پس از آن با کالای قاچاق و زیرپله‌ای مبارزه شود. پس از آن می‌توانیم در راستای شناسه‌دار کردن کالا گام برداریم.

حسین‌زاده با تصریح این‌که برخی تولید کنندگان برای فروش تولیدات خود در برابر اجناس وارداتی و قاچاق مجبور هستند مارک‌ها و برندهای خارجی را به محصولات خود برچسب بزنند، ادامه داد: برخی از محصولاتی که تحت عنوان اجناس خارجی فروخته می‌شود جنس داخلی است و اگر این برندها از محصولات تولید شده حذف شوند دیگر بخشی از تولید کنندگان نمی‌توانند کالای خود را بفروشند.

وی ادامه داد: در جلساتی که با مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار کردیم مشکلات فعالان این صنعت از جمله کمبود نقدینگی، کمبود و گرانی مواد اولیه، تولیدات زیرپله‌ای و وفور پوشاک قاچاق وارداتی به آنها صحبت شد به آنها اعلام کردیم که اگر می‌خواهند در راستای شناسه‌دار کردن کالا گام بردارند در ابتدای امر باید از واردات کالای قاچاق به کشور جلوگیری شود. متاسفانه پنج سال است که دستورالعمل جلوگیری از واردات قاچاق کالا مدنظر قرار گرفته اما تغییری را در بازار احساس نمی‌کنیم.

به گزارش ایسنا، واردکنندگان، تولیدکنندگان، ‌ توزیع‌کنندگان و فروشندگان (عرضه‌کنندگان) گروه کالایی پوشاک و منسوجات ملزم هستند موجودی کالای فاقد شناسه خود را مطابق زمان بندی‌های اعلام شده، تعیین تکلیف کنند. این اقدام در پی صدور دستورالعملی به پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت و با همکاری ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز و دستگاه‌های اجرایی عضو آن، با هدف اجرای قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مبنی بر نحوه دریافت شناسه کالا، برای پوشاک و منسوجات موجود در بازار و انبارهای کشور، انجام می‌شود.

بر این اساس تمامی واردکنندگان و تولیدکنندگان در صورتی که هنوز موجودی کالای فاقد شناسه در سطح انبار دارند، مکلفند از تاریخ ابلاغ تا دو ماه قبل از مهلت زمانی، جدول پیوست نسبت به شناسه‌دار کردن کالای فاقد شناسه خود در سطح انبار و نصب آن روی کالا قبل از ورود به زنجیره عرضه کالا مطابق دستورالعمل اجرایی اقدام کنند. همچنین توزیع‌کنندگانی که همچنان موجودی کالای فاقد شناسه در سطح انبار دارند، مکلفند از زمان ابلاغ تا دو ماه قبل از مهلت تعیین شده در جدول فوق، نسبت به فروش کالای فاقد شناسه خود اقدام کنند.

از سوی دیگر با توجه به زمان‌بندی الزام اخذ و نصب شناسه کالا توسط واردکنندگان و تولیدکنندگان در دستورالعمل اجرایی و اتمام مهلت‌های تعیین شده و با توجه به آنکه گردش موجودی کالا در کالاهای مشمول کوتاه و محدود است، تمامی توزیع‌کنندگان و عرضه‌کنندگان (از جمله عرضه‌کنندگان اینترنتی) که هنوز موجودی کالای فاقد شناسه دارند، مکلفند کالاهای مذکور را قبل از اتمام مهلت تعیین شده به مصرف‌کننده نهایی بفروشند.

در نهایت پس از اتمام مهلت‌های تعیین شده در صورتی که کالای فاقد شناسه در سطح بازار خرده فروشی و میان خرده‌فروشان توزیع شود یا به فروش رود، کالای قاچاق محسوب و پس از آن حمل، ‌ نگهداری، عرضه و یا فروش آن برخورد خواهد شد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد