مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

دستگاههای فرشبافی _انواع و اقسام آن

فرش ماشینی توسط ماشین آلات مختلفی تولید می‌گردد که می‌توان به دستگاه‌های تکسیما، واندویل، شونهر، Alpha ,CRX, ASR, VTR و… اشاره کرد. جنس هر فرش نیز می‌تواند آکریلیک یا BCF ومخلوطی از این دو، یا الیاف جدیدابریشم مصنوعی (پلی استر) باشد. قابل ذکر است که فرش‌های ۱۰۰٪ آکریلیک دارای کیفیت و قیمت بالاتری هستند ولی فرش‌های ابریشم مصنوعی در حال حاضر به دلیل عدم پرزدهی و شستشوی بسیار آسان وثبات و درخشندگی بالا در بازارهای جهانی بعنوان بهترین کفپوش مورد توجه قرار گرفته و همچنین فرش‌ها بر اساس شانه به ۳۵۰ - ۴۴۰ - ۵۰۰ - ۷۰۰و هزار شانه تقسیم می‌شوند. تراکم فرش‌ها نیز می‌تواند براساس نوع ماشین و شانه بین ۷۰۰ تا ۳۵۰۰ باشد. 

 
مفهوم شانه و تراکم

هر فرش دو نوع تراکم دارد: عرضی و طولی

تراکم عرضی فرش (شانه): به تعداد ریشه (گره رنگ) در یک متر از عرض فرش می‌گویند که به نام شانه شناخته می‌شود. برای مثال: قالی ۵۰۰ شانه به این معنی است که در هر متر از عرض فرش معادل ۵۰۰ ریشه (گره رنگ) بافته شده‌است. شانه‌هایی که به طور معمول در بازار می‌باشند عبارتند از: ۲۲۰-۲۵۰-۲۸۰-۳۲۰-۳۵۰-۳۸۰-۴۰۰-۴۴۰-۵۰۰-۷۰۰-۱۰۰۰شانه

تراکم طول فرش (تراکم): به تعداد ریشه (گره رنگ) در یک متر از طول فرش می‌گویند. برای مثال: قالی با تراکم ۷۰۰ یعنی در یک متر از طول فرش معادل ۷۰۰ ریشه (گره رنگ) بافته شده وجود دارد، تراکم‌هایی که به طور معمول در بازار می‌باشند عبارتند از: ۳۰۰-۴۰۰-۵۰۰-۶۰۰-۷۰۰-۸۰۰-۹۰۰-۱۰۰۰-۱۴۰۰-۲۵۵۰-۳۰۰۰-۳۲۰۰ رج می‌باشد

(همچنین تراکم طولی با توجه به روش‌های مختلف بافت فرش ماشینی با یکدیگر دارای تفاوت می‌باشد)

تعداد ریشه (گره رنگ) در یک متر مربع از فرش: تراکم عرضی ضرب در تراکم طولی را گویند. برای مثال اگر تعداد گره رنگ در عرض برابر با ۷۰۰ گره و در طول هم معادل ۹۰۰ گره رنگ باشد؛ بنابراین تعداد ریشه (گره رنگ) در یک متر مربع ۶۳۰/۰۰۰=۹۰۰x۷۰۰

همیشه مقدار تراکم از شانه بیشتر است و حاصل ضرب شانه و تراکم تعداد سر نخ در متر مربع و حاصل ضرب شانه و تراکم تقسیم بر ۲ یا ۳ (بسته به نوع دستگاه فرش بافی) تعداد گره در متر مربع می‌شود.
وندویل یا Van de Wiele نام شرکتی است که در سال ۱۸۸۰ در بلژیک تاسیس شد. این شرکت در زمینه‌ی تولید ماشین‌آلات و خط تولید انواع تولیدات نساجی از جمله فرش ماشینی فعالیت می‌کند.

نام وندویل در ایران به دلیل استفاده‌ی بسیاری از شرکت‌های ایرانی از ماشین‌آلات این شرکت برای تولید فرش ماشینی شناخته شده است. هدف از طراحی دستگاه فرش ماشینی HCPX2 برای تولید فرش ماشینی با کیفیت بالا و بافتی شبیه فرش دستبافت ایرانی یاهمان دستبافت گونه  hand look توسط شرکت وندویل می شود در فرصتی دیگر به ماشین آلات شرکت شونهر می پردازیم
ماشین آلات فرشبافی شونهر

کمپانی شونهر طی یک دهه گذشته در حال توسعه بازار خود در ایران بوده و به خوبی توانسته سهم خود را در این بازار افزایش دهد. بنا به نظر تولیدکنندگان فرش ماشینی در ایران، ماشین آلات شونهر به لحاظ تنوع بافت زمینه، سرعت تولید و اتوماسیون نسبت به ماشین آلات مشابه برتری محسوسی دارند و توانسته اند متناسب با نیاز بازار نسبت به ارتقای کیفی محصولات خود اقدامات موثری انجام داده و در این زمینه پیشگام باشند.

ارائه ریزبافت ترین و نفیس ترین فرش ماشینی 1200 شانه با ماشین Alpha 500 XHDCشونهر. لازم به ذکر است که شونهر فقط ماشین بافندگی برای سیستم FACE TO FACE می سازد. شرکت شونهر بعد از آلفا 300 اقدام به ساخت ماشین آلفا 320، 360 و 400 کرد که به مراتب سیستمی پیشرفته تر نسبت به نوع قبلی بود است.
پس با تمام این صحبت های  به این نتیجه میرسیم که شونهر نام دستگاهی است که تولید کننده آن آلمان  میباشد

البته باید این رو هم خدمت شما  عرض کنم که استفاده از دستگاه شونهر بیشتر در طی دو دهه اخیر کاربرد داشته و دیگه جای خودش رو به دستگاه های واندویل داده
نا گفته نماید هنوزم در برخی شرکت ها از این دستگاه استفاده میشه و هنوز به طور کامل  و به کار گیری این دستگاه هنوز منسوخ نشده است
دستگاه فرشبافیHCPX2
هدف از طراحی دستگاه فرش ماشینی HCPX2 برای تولید فرش ماشینی با کیفیت بالا و بافتی شبیه فرش دستبافت ایرانی یاهمان دستبافت گونه hand look توسط شرکت وندویل می باشد.
در دستگاه فرش ماشینی HCPX2 از ژاکارد بناس مدل MJ با ظرفیت بالا و قابلیت برنامه ریزی برای24000نخ خاب در فرش های 700 شانه ، 8 رنگ و 4 متر عرض و یا 500 شانه و 10 رنگ استفاده شده است در دستگاه فرش ماشینی HCPX2 از انتخابگر پود که به چنجر پود معروف میباشد و قابلیت انتخاب پودهای متنوع از نظر ضخامت و یا جنس را میسر می سازد استفاده گردیده که با این روش میتوان از نخ جوت برای پود پشت فرش و از نخ پنبه و نازکتربرای پود داخل فرش استفاده نمود ، این کار تراکم پودی فرش را تا 3000 بالا برده تا پشت فرش واضحتر و شبه دست بافت داشته باشیماین ماشین مجهز به سیستم های الکترونیکی پیشرفته ای می باشد که باعث کارآمدتر شدن اپراتور و راحت تر شدن کار می گردد همچنین سیستم تغذیه غلطک چله ها توسط سروموتور LOTUS‌ و همچنین استفاده از کمک های بادی ، حرکت نخ های چله را بدون ایجاد شوک وهماهنگ با تولید ماشین برآورده ساخته باعث تضمین تولید فرش با مصرف نخ ضایعات کمتر، تمیزتر بودن پشت فرش به همراه تغییر سریع نوع بافت می گردد.
رزور پودهای X2‌ واندویل با ترمز الکترو مغناطیسی باعث کاهش میزان ضایعات نخ جوت شده و پودگذاری با حد اقل فشار و سایش بر روی نخ پود را باعث می گردد.این ماشین قابلیت بافت فرش و تابلو فرش با کیفیت های متنوع با انواع نخ خاب مانند پشم ، اکریلیک، پلی استر، پلی پروپیلن ، ابریشم ، ویسکوز و ... را دارا میباشدتولید این ماشین بنا به گفته شرکت وندویل 50% بیشتر از ماشین های فرش بافی دو راپیری دیگر است و می توان گفت بهترین ماشین از نظر حجم تولید بالا ست . با این دستگاه حتی در هنگام بافت باکیفیت ترین فرش ها نیز می توان از مزیت سرعت بالا و ارتعاش کم بهره برد.
طراحی و استفاده از نوع خاص و تدکیبی از فولادهای کربن دار در قسمت شاسی این دستگاهها باعث شده  نسبت به ماشین آلات دیگر روانتر و با صدای کارکرد کمتری کار کند و از راندمان تولید بافت خوبی هم برخوردار باشد
ماشین دو رپیری Pioneer CRP92
 برای دستیابی به قابلیت تولید و انعطاف پذیری بالا، کیفیت های جدید در فرش و هزینه های تعمیر و نگهداری پایین طراحی شده است. تولید این ماشین حداقل 20% بیشتر از ماشین های فرش بافی دیگر است و می توان گفت بهترین ماشین از نظر حجم تولید بالا می باشد. با این دستگاه حتی در هنگام بافت باکیفیت ترین فرش ها نیز می توان از مزیت سرعت بالا و ارتعاش کم بهره برد. تنظیم ارتفاع پرزها (خاب) با تنظیم متقارن ریل های راهنما در فرش های رویی و زیری، به راحتی امکان پذیر است. برش بدون لرزش باعث به وجود آمدن جلوه زیباتری برای پرزها می شود. این ماشین قابلیت بافت فرش با کیفیت های متنوع از سبک های شرقی گرفته تا طرح های مدرن با موادی از جنس پشم، پلی پروپیلن، اکریلیک، ویسکوز، ابریشم، نایلون، پلی استر و غیره را دارد. نگهدارنده های لانست مجزا که به طوری انحصاری برای سیستم طراحی با حالت نخ خاب در وسط استفاده می شود، باعث کاهش کشش نخ های خاب و در نتیجه افزایش راندمان بافت می شود.
CRP92 قادر است همه بافت های تک راپیری و دو راپیری شامل ترکیب پرزهای بریده شده و بافت های ساده و تخت، علامت ها و لوگوها را ببافد. بافت تک راپیری با بالاترین بهره وری با سیستم انتخابگر راپیر امکان پذیر می باشد. کاربری سیستم محرکه سرودرایو با قابلیت اختلاف زمانی برای نخ های سفت بافت و شل بافت باعث تضمین تولید فرش با مصرف نخ ضایعات کمتر، تمیزتر بودن پشت فرش به همراه تغییر سریع نوع بافت می گردد.
- این ماشین مجهز به سیستم های الکترونیکی پیشرفته ای می باشد که باعث کارآمدتر شدن اپراتور و راحت تر شدن کار می گردد.
- رزور پودهای X2‌ واندویل با ترمز الکترو مغناطیسی نخ پود باعث کاهش میزان ضایعات نخ جوت شده و پودگذاری بدون ماکزیمم بار روی نخ پود را باعث می گردد.
- دمای رپیرها که توسط بالشتکی از هوا هدایت می شوند، به طور دائم نمایش داده می شود.
- سیستم تغذیه مداوم توسط سروموتور LOTUS‌، حرکت نخ های چله را بدون ایجاد شوک تضمین می نماید.
- نمایشگر لمسی کنترل کننده ژاکارد جهت اتصال به سیستم طراحی تولید Weave link طراحی شده است.
- ژاکارد الکترونیک مجهز به انتخابگرهای ساده و قابل اطمینان به گونه ای طراحی شده اند که نسبت به تغییرات دمایی و گرد و غبار حساس نمی باشد.

- انتخابگرهای ژاکارد با ظرفیت بالا قابلیت برنامه ریزی برای 24192 نخ پرز در فرش های 700 شانه، 8 رنگ و 4 متر عرض، و یا 500 شانه و 10 رنگ می باشد.
- ابزار گیرنده انتهای نخ پود برای کاهش طول نخ پود تعبیه گردیده و تیغه های ژاکارد بادامک های دوبل در طرفین ژاکارد به حرکت در می آیند.
- ژاکاردCRP‌ برای بافندگی فرش نسبت به ژاکاردهای دیگر دامنه بالابری بیشتری دارد که به معنی داشتن پشت فرشی تمیزتر است.
- نخ های رنگی برای تشکیل دهنه راحت تر و در نتیجه کاهش مصرف نخ ضایعات که در حدود280 g/m می باشد، در ارتفاعات متفاوتی تنظیم می گردند.
مقایسه ماشینهای فرشبافی شرکت شونهر و واندویل
دستگاه شونهر مدل ALPHA 360

دستگاه واندویل مدلCRX83


مقایسه از لحاظ مکانیزم تشکیل دهنه چله

ماشین های ساخته شده توسط کمپانی شونهر می توانند مجهز به دستگاه دابی الکترونیک باشند. دابی الکترونیک سر و صدای کمتری داشته، سرویس و نگهداری آن آسانتر اما پرهزینه است. تغییر سریع نوع بافت و امکان داشتن انواع بافت های مختلف مهم ترین مزیت دابی است. اما در مقابل قیمت بالای آن نسبت به سیستم بادامکی نیز باعث می گردد خریدار دابی دچار تردید بیشتری شود.
اشکال دیگر دابی الکترونیک، امکان بروز اشتباه در بافت است که به دلایل الکترونیکی و نرم افزاری کاملاً می تواند نحوه حرکت وردها را به هم ریخته و پشت فرش را معیوب نماید.
کمپانی وندویل برای بالا بردن وردها از مکانیسم قدیمی و سنتی بادامک بهره می برد. در واقع بادامک ها تنها ضعفی که در مقابل دابی دارند، این است که تنوع بافت کمتری داشته و امکان تغییر بافت کمی زمان بر و وقت گیر است. همچنین این سیستم دارای قیمت کمتری بوده و امکان بروز اشتباه در بافت به صفر می رسد.
برای مقایسه بهتر دو مکانیسم دابی و بادامک باید ابتدا به این سؤال پاسخ داده شود که هدف از تهیه آنها چیست؟ آیا قرار است ماشین بافندگی ما از ابتدا تا انتهای سال یکنوع بافت را با یک تراکم مخصوص ببافد و یا این که قرار است ما به درخواست مشتریان هر روز محصولات متنوعی را به بازار عرضه کنیم و از این تنوع برای بالابردن توانایی فروش بیشتر بهره گیریم ؟
در عمل با توجه به روند فعلی بازار فرش در ایران هیچ کدام از این دو سیستم نسبت به یکدیگر مزیتی ندارند. چرا که فرش در بازار ایران محصولی تعریف شده است با مشخصات شانه ۵۰۰- تراکم ۱۰۰۰ و بافت ۱/۱ یا تک پودی.

لازم به ذکر است که کمپانی وندویل برای کمتر نمودن محدودیتهای سیستم بادامکی، سعی نموده تا بافت های مختلف را در چند مجموعه جای دهد و برای هر مجموعه یک سری بادامک طراحی نموده است.
بررسی و مقایسه دستگاههای فرش بافی شونهر و واندویل از نقطه نظر

سیستم   تشکیل دهنده خاب ژاکارد

ب ) مکانیسم تشکیل دهنه خاب (ژاکارد)
ماشین های شونهر از ژاکارد مدل2490LX اشتابلی استفاده می کنند که دارای سه حالت کامل است. حداکثر ظرفیت هر هد ژاکارد ۸۲۴۰ هوک می باشد. بزرگترین مشکل ژاکارد اشتابلی، عدم توانایی برای تحمل بار ناشی از حرکت ۱۶ هزار هارنیش (خصوصاً برای نخ اکریلیک) است. به همین دلیل معمولاً پس از چندین ماه کار سه شیفت، ابتدا صفحات چاقویی انحنا پیدا کرده و سپس مشکلاتی برای گیربکس ژاکارد پیش می آید. نقطه قوت ژاکارد اشتابلی دارا بودن مدول سه حالته است. استفاده از مدول دو مزیت عمده دارد:
اولاً – رفع عیب ناشی از بدکارکردن اجزای داخل مدول براحتی و به سرعت انجام می شود.
ثانیاً – داشتن سه حالت مختلف برای هوک ها باعث می شود تمامی بافت ها بدون نیاز به رعایت یکسری محدودیت ها و قواعد طراحی قابل اجرا شوند. در حالی که در ژاکارد MJ بدون رعایت قوانین وندویل، امکان استفاده از نوشته پشت فرش، بافت فلت و . . . . نیست.
ماشین CRX از ژاکاردهای چهار حالتی MJ استفاده می کند. ظرفیت هر هد ژاکارد ۱۱۲۰۰ قلاب یا هوک می باشد که با دو هد ژاکارد می توان به رکورد ۲۲۴۰۰ قلاب رسید که بیشترین ظرفیت ژاکارد در ماشین های بافندگی است.


مشکلاتی که ژاکارد سه حالتی (در دو وضعیت) PTX باآن مواجه بود هنوز در این ژاکارد پابرجاست. سرویس و نگهداری آن سخت تر از ژاکارد اشتابلی است و برای تعمیر خرابی قرقره های بالابر هارنیش وقت زیادی لازم است.
برای نرم افزار ژاکارد، اشتابلی از برنامه5 JC استفاده می شود. مزیت آن استفاده آسان کاربران است. برای تبدیل فایل های گرافیکی به فرمت خواسته شده (5JC) از برنامه CSS Carpet weaver استفاده می شود. استفاده از این برنامه و فایل های بافت مربوط به آن بسیار راحت تر از نمونه وندویل است. هر نوع بافتی را به راحتی می توان از روی کاتالوگ بافت ها انتخاب نموده و استفاده کرد. همچنین می توان به کمک فرمت AGN محتویات داخل فایل و تکنیک های به کار رفته را مشاهده نمود. بزرگ ترین عیب این برنامه وابستگی خریدار به کمپانی شونهر است. زیرا هر نوع تغییری که مد نظر مشتری باشد، باید به طور واضح و شفاف برای کمپانی شونهر توضیح داده شود و سپس فایل مورد نظر تهیه شده و به خریدار دوباره فروخته می شود. این مشکل در مورد بافت های دابی نیز صدق می کند. با این وضعیت اولاً هر فکر نو و ایده جدیدی که خریدار ارائه نماید، به راحتی در اختیار شونهر قرار می گیرد و می تواند آن را به بقیه بفروشد و یا در بهترین حالت برای رفع مشکلات بافت سایرین استفاده نماید. ثانیاً به دلیل این که خریدار نمی داند آیا تغییرات یا اصلاحات مورد نظر از لحاظ فنی و کامپیوتری شدنی است یا خیر، در نتیجه دایره نوآوری ها در این ماشین محدودتر از آن چیزی است که تبلیغ می شود. برای مدیریت و چیدن نقشه های فرش در داخل ماشین از برنامه CSS Carpet weaver استفاده می شود. برنامه ساده ای است که پیچیدگی خاصی نداشته و بدون آن هم می توان کار کرد.
ماشین CRX از برنامه Weavelink استفاده می کند. استفاده از این برنامه برای اپراتور عادی مشکل است و پیچیدگی های خاصی دارد. چندین شرکت ایرانی از جمله بوریا، جهان بافت و پویش پژوه کاشان برنامه های به مراتب ساده تر و مفیدتری برای این منظور تهیه کرده اند.
مقایسه ماشین آلات فرشبافی شونهر با واندویل از نقطه نظر نوع بافتها در این نوع ماشین آلات

 مقایسه کلی، تنوع بافت های ماشین شونهر به دلیل داشتن دابی الکترونیک بیش از ماشین های وندویل است. اما نکته مهم در این جاست که شرط استفاده از قسمت اعظم این بافت ها مشترک نمی باشد. به عنوان مثال نمی توان در بافت تک پودی با شانه نمره۵۰۰، و ۸رنگ از بافت دابل پایل استفاده نمود. در نتیجه از نظر تعداد بافت ها، این دو ماشین اختلاف زیادی با هم ندارند. ‏

الف) بافت تک پودی: ‏برای بافت تک پودی (‏Single shot‏) هیچ تفاوتی بین این دو ماشین وجود ندارد. هم چنین سبک فلت- دابل پایل و نوشته پشت فرش نیز مشابه هم است. از نظر تولید به دلیل این که تنها یک راپیر در هر سیکل کار می کند، بنابراین تولید آنها نیز یکسان است. نحوه حرکت نخ های خاب در هر دو ماشین360 ‏Alpha‌‏‌ و ‏83‌‏‌ CRX یکسان است.


ب) بافت دو پودی در ماشین های شونهر:نوع بافت دو پودی و میزان تولید آن در ماشین های دو راپیری یکسان است.‏
برای تراکم های بالا، شونهر پیشنهاد داده است که پود داخل فرش به صورت یک در میان حذف شود. این بافت دارای دو ایراد مهم است: اولاً نقشه روی فرش مثل نقشه دو پودی واضح نیست و در بعضی نقاط به هم ریخته است، و ثانیاً هر پیکسل طرح در پشت فرش به صورت دوبله نمایان می شود. ‏

ج) بافت دو پودی در ماشین وندویل:از بافت مشابهی در ماشین های دو راپیری خود استفاده می کند. ‏در این بافت ریشه های خاب به صورت یک در میان روی پود داخل و پود بیرونی قرار گرفته اند. در مقایسه با نمونه بافت شونهر، مصرف نخ خاب کمتر است و نقشه بافت فرش وضوح بیشتری دارد.‏
اما در ماشین های سه راپیری وندویل مانند ‏83‌‏‌CPX می توان چند بافت جدید شبیه دو پودی استفاده نمود. ‏
در این بافت، پودی که ریشه خاب ندارد داخل ریشه قرار دارد. وضوح نقشه در روی فرش و پشت فرش بالاست. برای استفاده در تراکم های بالا بسیار مناسب است. کیفیت زیردست فرش بهتر از بافت دو پودی کلاسیک است. به دلیل این که سیستم سه راپیری است، می توان برای پود توی از پود غیر مشابه استفاده کرد. ‏


د) بافت های سه پودی:بافت سه پودی کلاسیک در ماشین های ‏360‌‏ Alpha و‏83‌‏ CPX مشابه هم است.‏
* در ماشین سه راپیری 83‌‏‌ CPX با حذف یکی از پودهایی که ریشه خاب ندارند، ضمن بالا بردن کیفیت بافت، مقدار تولید نسبت به بافت بالا ۵۰% اضافه می شود.‏
* هم چنین بایستی توجه کرد که برای تولید بافت های سه پودی، ماشین سه راپیری ۵۰ درصد تولید بیشتری نسبت به ماشین های دو راپیری دارند.‏
در مقایسه این بافت با بافت های سه پودی کلاسیک؛ تولید بالاتر، تراکم بالاتر، زیردست بهتر و نقشه واضح تر خواهد بود. ضمن این که پشت فرش تمیزتر است.‏


ه) کات لوپ:دستگاه ‏UCL‏‌ می تواند دو فرش کات لوپ به صورت ‏face to face‏‌ تولید کند، بدون این که طرح بافت و کیفیت فرش ها با هم فرق داشته باشند. هم چنین  می تواند با استفاده از ژاکارد ۴ حالته و سه راپیر، پود رنگی در داخل فرش های کات لوپ قرار دهد.‏
نقطه قوت دیگر این دستگاه تولید متراکم ۱۰۰۰ لوپ سینگل در متر است.‌‌‎مهم ترین نکته در مورد آلفا۳۶۰ این است که در بافت ‍‏Cut-loop‏ فرش رو به صورت ضایعات در می آید.‏ در بافت ‏Loop-loop‏ فرش رو ضایعات نیست، اما تولید ماشین در این حالت بسیار پایین است. ‏

نکات جانبی:

۱) سیستم برش خابدر ماشین های وندویل با استفاده از بند تیغ – گیربکس تیغ و کالسکه تیغ این کار انجام می شود. سرعت برش خاب مستقل از سرعت پیچش (تراکم پوودی فرش) است.
در ماشین های سری آلفا۳۶۰ از یک سیستم ‏Servo-controlled‏‌ استفاده می شود. حرکت کالسکه تیغ از طریق تسمه و توسط سرو موتور انجام می شود. سرعت برش خاب نسبت معینی با سرعت پیچش فرش دارد، یعنی هر چه سرعت پیچش فرش زیادتر شود (تراکم پودی کمتر باشد)، سرعت برش خاب نیز بالا می رود. مزیت این سیستم این است که خاب فرش به صورت رج به رج بریده می شود و از یکنواختی بیشتری برخوردار است. ضمناً مشکلات پاره شدن بند تیغ – خراب شدن گیربکس تیغ و شل شدن بند تیغ را ندارد.‏


۲) مکانیسم حرکت راپیرها‏ در ماشین آلفا۳۶۰ از چرخ دنده خورشیدی برای این کار استفاده می شود.
در ماشین 82‏CRX ‌‏ از سیستم ‏Air cushion guiding‏‌ استفاده می شود. سایش ندارد و سروصدای آن کم تر است. ‏

۳) دهنه خاب‏ ارتفاع خاب برای هر دو سیستم تا ۵۰ میلیمتر قابل تنظیم است. ‏

۴) غلتک چله هادر ماشین ها آلفا۳۶۰ شونهر، ‏82‌‏‌ CRX و ‌‎83‌‏‌CRX از سکوی چله دو طبقه استفاده می شود. اما در ماشین ‏UCL‏‌، سکوی چله یک طبقه است که باعث سایش بیشتر نخ های تار می شود و راندمان را پایین می آورد. البته به خاطر این که در ماشین ‏UCL‏ از شانه های پایین استفاده می شود، این مسئله چندان حاد نیست.‏

۵) سرعت ماشین سرعت ماشین آلفا۳۶۰ با اکریلیک
مورد 5 را تکمیل کنیم که سرعت ماشین آلفا 360 با اکریلیک105 دور بر دقیقه میباشد و با پلی پروپیلن 125 دور بر دقیقه میباشد

سرعت ماشین 83‏CRX ‌‏‌ با اکریلیک ۱۰۰ دور بر دقیقه و با نخ پلی پروپیلن ۱۲۰ دور بر دقیقه است.
سرعت ماشین ‏400‌‏‌UCL با نخ پلی پروپیلن برای بافت ‏Cut-loop‏‌ ۱۲۵ دور بر دقیقه است.‏


نتیجه گیری:- بافت تک پودی در هر سه مورد ذکر شده مشابه هم بوده و تلفات آن نیز مساوی است.
– بافت دو پودی در ماشینAlpha 360 و CRX 82 یکسان است. هر کدام بافت مخصوصی برای تراکم های بالا طراحی کرده اند که مزیت و معایب خود را دارد.
– بافت دو پودی در ماشین CRX 83 کاملاً با ماشین های فوق متفاوت است. زیردست بهتر و تراکم بالا از مشخصات این بافت ها است.
– برای بافت سه پودی تولید ماشین CRX 83 بیشتر (۵۰%) از دو ماشین دیگر است.
– برای بافت های ترکیبی از دو پودی و سه پودی، فقط ماشین سه راپیری بهتر است.
– ماشین ۷۰۰ شانه تنها مزیتی که دارد، کیفیت عالی نقشه و بافت است. راندمان تولید این ماشین کمتر از آن چیزی است که وندویل ادعا می کند.
– در ماشین های شونهر دست خریدار برای اعمال تغییرات مورد نظر بازتر است.
– اگر در آینده بافت های ترکیبی جایگزین بافت های کلاسیک فعلی شوند، ماشین سه راپیری بهترین گزینه است.
– از نظر آموزش پرسنل و دسترسی به منابع (کاتالوگ – سی دی – جزوات آموزشی) شونهر قوی تر از وندویل عمل می کند.
– مهارت های بافندگی کمپانی وندویل بالاتر از شونهر بوده و مشکلات مربوط به بافت فرش راحت تر حل می شود.
– برای بافت Cut-Loop ماشین UCL مناسب تر از Alpha 360  میباشد
منبع:

https://t.me/joinchat/C-DmKj_-O3GuwoNlTGUtaw

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد