مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

همه نهادها با کسبه پلاسکو همکاری کردند جز بنیاد مستضعفان

اهالی کسبه ساختمان فروریخته پلاسکو بر این عقیده‌اند که تمامی نهادها مانند شهرداری، میراث‌فرهنگی، دادستانی و ... برای ساخت و بازگشایی پلاسکو همکاری کرده‌اند اما بنیادمستضعفان که صاحب اصلی این ساختمان است به دلیل نفوذ و منافعی که دارد مدام کارشکنی می‌کند.

به گزارش گیل تکس ،دوسال از فروریختن ساختمان بزرگ و مشهور پلاسکو در چهارراه استانبول تهران می‌گذرد، ساختمانی 54 ساله در مهمترین و مرکزی‌ترین جای پایتخت که بورس تجاری پوشاک مردانه بود و بیش از صدها کارگر و کارفرما و چندین تن جنس را در خود جای داده بود.
  
پلاسکو در آخرین روز دی‌ماه سال 95، بر اثر بی احتیاطی در یکی از مغازه‌ها آتش گرفت و پس از چند ساعت آتش‌سوزی، تلاش آتش‌نشانان بی‌نتیجه بود و در نهایت در حالی که برخی از آتش‌نشانان و کسبه در داخل ساختمان محبوس شده بودند، فرو ریخت و 20 نفر را به کام مرگ کشاند.

بعد از تخریب اولین آسمان‌خراش مدرن خاورمیانه، وعده کمک اولین سخنی بود که از زبان مسئولان بیرون آمد. بنیاد مستضعفان صاحب اصلی ساختمان به کاسبان وعده داد در سالگرد این رخداد، ساختمان جدید ساخته و به آنها تحویل داده شود اما اکنون بعد از گذشت دوسال از این اتفاق، نه تنها ساختمان جدیدی به جای پلاسکو ساخته نشده است بلکه آینده آن نیز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

کسبه پلاسکو یا راننده آژانس شده‌اند یا بیکارند

حمید توکلی یکی از کسبه ساختمان پلاسکو در گفت‌وگو با رویداد۲۴ با اشاره به آخرین وضعیت کسبه پلاسکو گفت: افرادی که در ساختمان پلاسکو مشغول به کار بودند، بعد از آن اتفاق تمام دارایی‌ و اموالشان را از دست دادند و زمانی که یک کاسب چنین مشکلاتی برایش پیش می‌آید در پی آن مشکلات روحی و روانی و اقتصادی دیگری هم برای او رخ می‌دهد. طبیعتا وضعیت معیشتی جالبی ندارند، مگر آن عده قلیلی که توانستند خودشان را احیا کنند و به عرصه کار برگردند. اما اکثریت مغازه‌داران یا راننده آژانس شده‌اند، برخی حتی توان کار کردن هم ندارند و برخی دیگر هم متاسفانه مریض احوال شده‌اند.

توکلی ادامه داد: این مغازه‌داران سال‌ها عادت داشتن که کار کنند اما حالا به چنین وضعیتی دچار شده‌اند که دیگر نه توان کار کردن دارند و نه سرمایه آن را.

ایمان طاهرنژاد یکی دیگر از مغازه‌دارن و کسبه پلاسکو، در گفت‌وگویی با رویداد۲۴ گفت: به ما اعلام کرده‌اند که تاسیسات فنی آن مشکل دارد و بعید می‌دانم که آن را بار دیگر بازسازی کنند و حتی احتمال اینکه قسمت‌های سالم آن نیز بازگشایی شود، بسیار کم است. از سوی دیگر وضعیت روحی و روانی آن‌ها اصلا خوب نیست. هم مغازه‌داران جزء و هم تولیدکننده‌گان و پخش‌کنندگان در این میان وجود داشتند و اکنون اصلا شرایط خوبی ندارند.

بنیادمستضعفان سنگ‌اندازی می‌کند

حمید توکلی با بیان اینکه زمین ساختمان پلاسکو 4600 متر بوده است که هزار متر آن بخشی بود که تخریب شد، تصریح کرد: سه هزارو 600 متر مساحت زمین که شامل 286 باب مغازه است، کاملا سالم است و ما بر سر این موضوع با بنیادمستضعفان همچنان دعوا داریم. اقدامات حقوقی انجام داده‌ایم و پرونده هم در اینباره داریم و از حتی از طریق سازمان نظام مهندسی نیز اقداماتی را انجام داده‌ایم و مهندسان و کارشناسانی که از پلاسکو بازدید داشتند اعلام کردند که 286 مغازه کاملا سالم هستند و با یک مقاوم‌سازی و بازسازی قابل بهره‌برداری است. اما از آنجایی که مشخص نیست بنیاد چه اهدافی را دنبال می‌کند و از طریق ارتباطاتی که با برخی از نهادها دارد، همچنان در پاساژ را بسته است. ما اکنون بعد از دوسال پیگیری و فشاری که آورده‌‌ایم، توانسته‌ایم در پاساژ را باز کنیم و از حالت پلمپ دربیاوریم و نگهبان گذاشته‌ایم تا پاساژ از بین نرود.

طاهرنژاد، با بیان اینکه به نظر ما صاحب این ساختمان آقای القانیان است، گفت: اگر می‌گویند بنیاد مستضعفان صاحب پلاسکو است، پس چرا نه تنها کاری انجام نمی‌دهد بلکه کارشکنی هم می‌کند. اکنون هم که بحث ساخت و ساز ساختمان مطرح می‌شود می‌گویند که ساختمان با پول مالکان باید ساخته شود. بنیاد اگر متری 6 تومن ساختمان را بسازد به شما متری 40 تومن می‎فروشد. حرف‌های متفاوتی زده می‌شود اما تاکنون هیچ‌ پروژه‌ای کلید نخورده است.

جلساتمان با سعیدی‌کیا رئیس‌بنیاد مستضعفان هیچ‌نتیجه‌ای نداشت

حمید توکلی با اشاره به اینکه ما جلسات متعددی را با بنیاد و رئیس‌ آن سعیدی‌کیا داشتیم، اما نتیجه‌ای حاصل نشد، خاطرنشان کرد: شهریور ماه سال گذشته جلسه‌ای را با حضور نمایندگان بنیاد، در شورای شهر و با حضور اعضا و رئیس آن یعنی محسن هاشمی داشتیم. در این جلسه معاونت دادستان و برخی از نمایندگان مجلس و نماینده میراث فرهنگی نیز حضور داشتند. در آن جلسه شورا تماما همکاری کرد و میراث نیز از حق خود گذشت و اجازه داد از 7 طبقه، ساختمان مانند سابق 15 طبقه ساخته شود.

همه نهادها با ما همکاری داشتند به جز بنیاد مستضعفان!

توکلی با بیان اینکه همه نهادها با ما همکاری داشته و دارند اما بنیاد مستضعفان متاسفانه کارشکنی می‌کند، تصریح کرد: ما به صورت مدام تجمعاتی را داریم. در خصوص کارشکنی‌های بنیاد باید بگویم که بالاخره یکسری رانت و منافع وجود دارد که رفتارهای اینگونه را ایجاب می‌کند. در مورد وام‌هایی که اعلام شده بود که به کسبه داده می‌شود هم باید بگویم که این وام نیست دام است. به طور مثال یک وام سیصد میلیونی با سود 18 درصد برای یک کاسبی که تمام دارایی‌هایش را از دست داده است، چگونه می‌خواهد با این وضعیت بازار و اقتصاد، بازپرداخت وام را بدهد؟ پس این وام نیست بلکه دام است و کسبه را گرفتار می‌کند. ما حتی اگر وضعیت کنونی نداشتم و مانند سابق در مغازه‌هایمان بودیم هم وام با سود 18 درصد دریافت نمی‌کردیم.

عضو شورای قسمت شمالی سازه پلاسکو، ادامه داد: بنیاد می‌تواند سرقفلی‌ مغازه‌های ما که سالم است را خریداری کند و با کاسبانی که مغازه‌هایشان تخریب شده است توافقاتی را آنطور که مد نظردارند انجام دهند زیرا حقوق ما با آن‌ها متفاوت است. اما متاسفانه بنیاد به هیچ‌گونه قراری گردن نمی‌نهند و دلیلش هم این است که کسی زورش به بنیاد شهید نمی‎رسد.

بنیاد مستضعفان نمی‌گذارد ملک به دست صاحبان اصلی‌اش بیفتد

طاهرنژاد در همین رابطه ادامه داد: هیچ حرکتی از سوی مسولان بنیاد برای ساخت و ساز این ساختمان دیده نمی‎شود و من با توجه به شناختی که از کاسبان پلاسکو دارم، اگر ده نفر از کاسبان جمع شوند می‌توانند ساختمان را بسیار بهتر از اول بسازند، اما بنیاد نمی‌گذارد همچین ملکی در چنین جایی که بورس تجاری ایران است به دست صاحبانش بی‌افتد.

کاسبانِ پلاسکو را در پاساژهای مختلف توزیع کردند

حمید توکلی با اشاره به اینکه از جمله کسانی بوده که به پاساژ نور منتقل شده، گفت: شخصا به همراه عده‌ای دیگر از کاسبان به پاساژ تجارت جهانی واقع در میدان فردوسی آمدیم، برخی دیگر به پاساژ نور رفتند. پاساژ نور دو هزار مغازه خالی دارد و حدود صد نفر به آنجا رفتند و این تعداد فروشنده نمی‌توانند در میان آن دوهزار مغازه خالی جلوه‌ای داشته باشند.

پاساژ نور کاربری مشخصی ندارد

طاهرنژاد نیز در همین رابطه یادآور شد: پاساژ نور اصلا کاربری مشخصی ندارد، از گوشی فروشی و لوازم لپ تاپ تا پوشاک در آن قرار دارد و طبیعی است که کاسبان پلاسکو نتوانند وضعیت مناسبی داشته باشند. به هرحال سعی کردند همه کاسبان را در پاساژهای مختلف توزیع کنند تا هیچ‌کسی در پلاسکو باقی نماند.

تعداد کمی از مغازه‌ها را پیش از آتش سوزی «بیمه» کردند!

طاهرنژاد با اشاره به بحث وامی که قرار بود به کسبه پرداخت شود، گفت: همه این حرف‌ها دروغ است. حتی آن تعداد اندکی از مغازه‌های که بیمه بوده‌اند را هم باید پیگیری کرد تا ببینیم آن‌ها به کجا وصل بوده‌اند. اصلا چرا این تعداد بیمه‌ بوده اند و 500 الی 600 مغازه دیگر، هیچ‌گونه بیمه‌ای نداشته‌اند. اصلا چه کسی به این افراد گفته است که بیمه کنید؟ به کجا متصل هستند؟ اگر مدارک و سابقه این بیمه‌نامه‌ها را نگاه کنید متوجه می‌شوید در 2 الی 3 سال گذشته بیمه شده‌اند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد