مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

یزد، کامل ترین تنوع صنعت نساجی کشور را دارد

رئیس انجمن نساجی یزد با بیان اینکه این استان در صنعت نساجی کشور، کامل ترین تنوع رشته‌ها را دارد گفت: با فعالیت 2 هزار واحد نساجی، اشتغال 25 درصد یزد مربوط به این بخش است.
مجتبی دستمالچیان روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: صنعت نساجی یکی از هنرهای اصیل ایرانی است، یزد شاید نامدارترین شهر در صنعت نساجی ایران باشد.
وی افزود: اگر امروز مردم یزد را به خاطر خانه ‌های گلی و بادگیر های زیبایش می‌شناسند قطعا در گذشته این شهر را به خاطر پارچه‌های زیبا و فاخرش می‌شناخته اند.
رئیس انجمن نساجی استان اضافه کرد: طبق سنگ نوشته قدیمی ‌در دهلیز در اصلی مسجد جامع یزد، شغل بیشتر مردم این شهر در گذشته نساجی یا شعربافی و یا مشاغلی در رابطه با آن مانند نخ ریسی و رنگرزی و تهیه ابریشم بود.   


 
وی بیان کرد: این ذوق و هنر صنعتگران را امروز در تولیداتی به شکل سجاده، روتختی، پتو، احرامی، شال و روسری، دستمال ابریشمی و پارچه های ترمه، زری و مخمل و دارایی می توان دید.
دستمالچیان تصریح کرد: صنعت نساجی استان با سابقه دیرینه خود در تولید ترمه، پارچه پرده ای، پارچه رومبلی و روفرشی از جمله صنایع پیشرو کشور است و به نوعی می توان استان را قطب صنعت نساجی ایران نامید.
وی بیشترین تولید روفرشی کشور با 90درصد سهم بازار را متعلق به یزد دانست و یادآور شد: سابقه تولید این کالا در یزد مربوط به 50 سال پیش است.
وی ادامه داد: روفرشی یکی از هنرهای اصیل استان به شمار می‌رود و هم اکنون 160واحد تولید با ظرفیت سالانه 100 میلیون مترمربع فعالیت دارد.
این کارشناس صنعت نساجی با بیان اینکه نساجی صنعتی است که بیشترین سهم اشتغالزایی با کمترین حجم سرمایه گذاری را دارد ، یادآور شد: اشتغال 20 هزار نفر همراه با 10درصد از کل سرمایه گذاری های صنعتی استان متعلق به این صنعت است.
وی گفت: از لحاظ کیفیت، محصولات نساجی یزد رقابت پذیرند، هم اکنون برخی واحدهای نساجی استان پارچه رومبلی به ترکیه صادر می کنند.
وی بیان کرد: در حالی که بسیاری محصولات نساجی یزد همچون پارچه پرده ای و رومبلی در بازار ایران توسط خرده فروشان به عنوان پارچه ترک و با قیمت های متفاوت عرضه می شود.
رئیس انجمن نساجی یزد یکی از معضلات این صنعت را قاچاق صنایع وابسته به آن عنوان کرد و ادامه داد: مطابق با آمار از گردش مالی 12 میلیارد دلار پوشاک در بازار ایران، 3 تا 3.5 میلیارد دلار آن از طریق قاچاق تامین می شود که در بین سایر صنایع کم نظیر است در حالی که تولیدکنندگان داخلی با بهره ‌گیری از 35 درصد ظرفیت تولید، نیمی از نیاز را تامین می‌کنند.
دستمالچیان خاطرنشان کرد: افزایش ورود کالاهای رسمی و غیر رسمی به کشور ، استفاده از کارت بازرگانی موقت (به نام اشخاص دیگر) برای ورود منسوجات ، عدم پرداخت هرگونه مالیات ، تعرفه و دیگر مسائل موجب ضربه به تولید کننده می شود.
وی ادامه داد: تولید با حجم کمتر از ظرفیت واقعی و ضرر به سرمایه گذاران، ورود پارچه های بی کیفیت و کاهش قیمت تمام شده محصولات قاچاق نسبت به تولید داخلی شده است که همه این موارد از جمله موانع فعال‌ سازی ظرفیت های خالی تولید در کشور است.
وی مهمترین دلایل معضل قاچاق را پایین بودن قیمت محصولات قاچاق در مقایسه با تولیدات داخلی ، کم اظهاری و بداظهاری در گمرک به عنوان یکی از آفات و ضعف در بازرسی‌ها و نظارت بر روند ترخیص گمرک از دلایل اصلی بروز مساله کم اظهاری اعلام کرد.
رئیس انجمن نساجی یزد اظهار کرد: مشکل حوزه مالیات از جمله بالا بودن نرخ مالیات ارزش افزوده محصولات نساجی ، افزایش مالیات عملکرد واحدهای نساجی با توجه به شرایط رکود بازار، تاکید بر صدور برگه متمم تشخیص مالیات و مطالبه برگه متمم مالیاتی در بازه زمانی بسیار کوتاه مدت، تاکید سازمان امور مالیاتی به مودیان مالیاتی واحدهای نساجی با سابقه به جای پیدا کردن مودیان مالیاتی جدید، عدم گشایش اعتبارات اسناد به دلیل تحریم و بررسی فاکتورهای خرید مربوط به واردات از دیگر مشکلات این بخش است.
دستمالچیان ،اجرای قانون بازنشستگی پیش از موعود در واحد های نساجی به عنوان کارهای سخت و زیان آور و نرخ بالای تامین اجتماعی ، کمبود نقدینگی به دلیل طولانی بودن بازه زمانی وصول مطالبات فروش، وضعیت ضعیف مالی در این صنعت به دلیل شرایط رکود بازار و وجود تحریم و کمبود نقدینگی جهت تهیه مواد اولیه و گرانی آن و کاهش تقاضای بازار برای خرید کالای ایرانی را از جمله مشکلات بیمه ای و مالی این بخش دانست.
وی خاطرنشان کرد: مشکلات مرتبط به نگرش مسئولین به صنعت همچون عدم سرمایه گذاری خارجی در نساجی به دلیل اولویت بندی نادرست و و وجود نگرش عدم نیاز به سودآوری و ارزآوری صنعت و مشکلات مربوط به فروش را شامل کاهش قدرت خرید مردم با وجود کاهش نرخ تورم و نبود برند شاخص ایرانی ذکر کرد.
وی افزایش قیمت تمام شده کالای تولیدی ، عدم نگرش نظام مند به بازاریابی و عدم وجود تبلیغات مناسب و نبود تشکیلات سازمان دهنده صادرات را دیگر مشکلات برشمرد.
این کارشناس صنعت نساجی همچنین به نبود نیروی متخصص کار و نیروی انسانی لازم اشاره کرد و گفت: آموزش های لازم در کنار زمینه سازی اشتغال و امیدآفرینی در میان جوانان به کار آفرینی در این صنعت بسیار ضروری است که باید مورد توجه قرار گیرد.
وی وجود ماشین آلات و تکنولوژی قدیمی و فرسوده و ناتوانی در بازسازی و نوسازی ماشین آلات به دلیل تحریم در کنار ضعف در تحقیق و توسعه ، نبود استراتژی و برنامه ریزی مشخص در صنعت نساجی در سطح ملی و بی برنامگی و نبود ضابطه مندی در صدور جواز تاسیس کارخانه و مشکلات مربوط به بحث انرژی در برق و گاز و آب را از دیگر مشکلات نساجی استان اعلام کرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد