مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

موی خرس قطبی غنیمتی برای صنعت نساجی

محققان دانشگاه ژجیانگ چین با الهام از خواص عایق حرارتی موجود در موی خرس قطبی و به کارگیری نانولوله‌های کربنی، الیافی تولید کردند که عایق حرارتی بوده و می توان از آن برای تولید منسوجات گرم استفاده کرد.
محققان چینی با الهام از میکروساختار و خواص عایق حرارتی موجود در موی خرس قطبی، روشی برای تولید الیاف برای استفاده در صنعت نساجی ارائه کردند که این روش جدید ریسندگی، امکان تولید الیاف تراز شده دارای حفره‌های میکروساختار از فیبروئین ابریشم را فراهم می‌کند.  
این روش الهام گرفته از طبیعت، به محققان امکان می‌دهد تا الیافی با توان عایق حرارتی بالا ایجاد کرده و ظرفیت گرمایش مبتنی بر الکتریسیته را در آن فراهم کنند؛ این الیاف با استفاده از نانولوله‌های کربنی تقویت شده و به دلیل وجود ساختار متخلخل، تنفس پوست از طریق آن به خوبی انجام می‌شود و همچنین این الیاف برای مدیریت گرمایی منسوجات قابل استفاده است.
موی خرس قطبی دارای ساختار توخالی بوده که به‌صورت هسته‌ای - پوسته‌ای است، به‌طوری که پوسته‌ای روی سطح هسته توخالی را محاط کرده است.
محققان دانشگاه ژجیانگ در چین برای تولید ساختارهای مشابه موی خرس قطبی، از ترکیب انجماد جهت‌دار و ریسندگی محلولی استفاده کرده و روشی موسوم به ریسندگی انجمادی ارائه کردند.
در این روش محلول حاوی فیبروئین ابریشم از طریق سرنگ کنترل شونده با یک پمپ، به میان حلقه‌های سرد مس تزریق می‌شود و محلول یخ زده و الیاف تولید می‌شود و در ادامه این الیاف توسط موتوری جمع‌آوری می‌شوند و الیاف به دست آمده دارای قطری در حدود 200 میکرون هستند.
تولید چنین الیاف متخلخلی با استفاده از روش‌های دیگر به سختی امکان‌پذیر است و نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد این الیاف عایق حرارتی بسیار خوبی بوده و در عین حال حرکت مولکول‌های هوا از میان آن‌ها به‌خوبی انجام می‌شود و همچنین این الیاف قابل استفاده در منسوجات بوده و می‌توان با آن‌ها البسه‌های مختلف تولید کرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد