مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

مالیات بر ارزش‌افزوده نساجان 6درصد کاهش می‌یابد

عضو انجمن صنایع نساجی با اشاره به واردات 2/5 میلیارد دلاری پوشاک از ترکیه در مقابل 37 میلیون دلار صادرات از جلسه اخیر فعالان صنعت نساجی با مسئولان وزارت صنعت و نمایندگان مجلس خبر داد و گفت: ‌در این جلسه موضوع کاهش شش واحدی مالیات بر ارزش افزوده نساجان مطرح شد، به‌طوری‌که نرخ مالیات برای این صنعت 3درصد لحاظ شود.   
صنعت نساجی به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین صنایع کشور این روزها با مشکلات ریز و درشتی درگیر است، مشکلی مانند رونق قاچاق، افزایش واردات به ویژه از گمرک خرمشهر، پرداخت هزینه یک هتل 7 ستاره برای دموراژ کالا در گمرک و عدم تأثیرگذاری مطلوب تسهیلات بر رونق تولید از جمله مشکلاتی است که فعالان این صنعت را بیش از پیش آزار می‌دهد. این روند تا جایی ادامه داشت که برخی تولیدکنندگان فقط به این فکر می‌کنند که چطور کارخانه‌های خود را مدیریت کنند تا دیرتر تعطیل شوند.  هرچند طی سال‌های گذشته دولت‌ها سعی کرده‌اند برنامه‌هایی را برای بهبود وضعیت صنعت نساجی اجرا کنند، اما این برنامه‌ها معمولاً اثربخشی بلندمدتی نداشته و مشکل تولیدکنندگان همچنان به قوت خود باقی است. در این میان، رکود بازار و همچنین رشد نرخ ارز طی سال‌های اخیر نیز باعث تشدید مشکلات این صنعت شده و حال و روز خوبی را برای صنعتگران باقی نگذاشته است.
درخصوص رفع بخشی از مشکلات این صنعت و برگزاری جلساتی با نمایندگان مجلس احد کرمانی، عضو انجمن صنایع نساجی در گفت‌وگو با فارس با اظهار امیدواری نسبت به کاهش ۶درصدی مالیات برارزش افزوده می‌گوید: البته این موضوع برای نهایی شدن باید به تأیید دولت و شورای نگهبان برسد که در صورت عملی شدن آن شاهد پایین آمدن زیان‌های مالی ایجاد شده در واحدهای نساجی خواهیم بود.
وی با بیان اینکه جلسه فعالان صنعت نساجی با مسئولان حدود پنج  ماه پیش نیز برگزار شد، می‌گوید: در آن جلسه، اعمال تعرفه صفر برای واردات پنبه مورد تأکید قرار گرفت، ولی با گذشت زمان شاهد رشد 25درصدی قیمت دلار بودیم و در عین حال، قیمت پنبه نیز افزایش یافت که در این وضعیت حتی اعمال تعرفه صفر برای واردات پنبه نیز کمک‌کننده نخواهد بود.
 
۳۰ درصد ظرفیت کارخانه‌ها فعال است

کرمانی در ادامه درباره وضعیت بازار شب عید فعالان صنعت نساجی نیز می‌افزاید: وضعیت بازار از سال گذشته نیز بدتر شده و هم‌اکنون 30 تا 35درصد ظرفیت واحدهای نساجی فعال است، در‌حالی‌که سال گذشته این موقع شاهد فعالیت 45درصد ظرفیت صنعت بودیم.
 
واردات 2/5 میلیارد دلاری  از ترکیه

کرمانی با بیان اینکه دلیل اصلی تشدید رکود در صنعت نساجی، اوضاع نامناسب اقتصادی مردم است و البته قاچاق نیز همچنان وجود دارد، تأکید می‌کند: در عین حال شاهد اعمال تعرفه ترجیحی واردات محصولات نساجی از ترکیه نیز بودیم که با اجرایی شدن این قرارداد طی یک‌سال اخیر 2/5 میلیارد دلار واردات محصولات نساجی از ترکیه به ایران صورت گرفت، اما صادرات ایران به ترکیه تنها 37میلیون دلار بود. به گفته وی، بیشتر واردات محصولات نساجی از ترکیه به ایران به پوشاک اختصاص داشته و واردات نخ‌های مشابه تولید داخل را نیز داشته‌ایم.
عضو انجمن نساجی با تأکید بر اینکه تعرفه واردات مواداولیه صنعت نساجی باید صفر شود، می‌گوید: در حال حاضر فعالان این صنعت با مشکلات زیادی در بخش‌های مختلف از جمله پرداخت مالیات، بیمه تأمین اجتماعی و همچنین نحوه برخورد شهرداری‌ روبه‌رو هستند.  همچنین حسین واحدی که مدیر یک واحد متوسط تولید فرش ماشینی است در مورد موانع موجود بر سر راه تولیدکنندگان می‌گوید: ما واحد نسبتاً کوچکی محسوب می‌شویم و به همین دلیل برای خرید ماشین‌آلات خطوط تولید از طریق بازار داخل و به صورت ریالی اقدام و تجهیزات خارجی دست دوم را خریداری می‌کنیم. به گفته وی، هزینه دموراژ یک کانتینر کالا در گمرک به اندازه هزینه یک هتل 7 ستاره است، به‌‌طوری‌‌که بابت دموراژ 20 روزه سه کانتینر کالا در گمرک حدود 8/5 میلیون تومان هزینه می‌شود.  احسان سفرخانی، یکی دیگر از تولیدکنندگان محصولات نساجی نیز در مورد تسهیلات 16هزار میلیارد تومانی پرداختی به بخش صنعت در سال گذشته می‌گوید: ما از آن تسهیلات برخوردار شدیم و یکساله آن را بازپرداخت کردیم.  وی در عین‌ حال می‌گوید: این تسهیلات تا حدی به ما کمک کرد، ولی مشکل اصلی سرمایه در گردش نیست، بلکه باید اقتصاد کشور به حرکت درآید. اینکه دولت به ما پول بدهد و انبارهای خود را بزرگ‌تر کنیم، خوب نیست، بلکه با حرکت اقتصاد کشور، مشکل ما نیز درمان می‌شود و نیازی به دریافت تسهیلات برای تأمین سرمایه در گردش نیست. سفرخانی از مشکلات مالیاتی صنایع نساجی نیز خبر می‌دهد و می‌گوید: انجمن در تلاش است نرخ مالیات برارزش افزوده نساجی را کاهش دهد و ما منتظر نظر نهایی نمایندگان مجلس هستیم.
 
نخ خارجی در بازار ارزان‌تر از قیمت ایران

بالابودن قیمت تمام شده تولید در اثر هزینه‌های تحمیلی به صنایع از دیگر مسائلی است که تولیدکنندگان ایرانی سال‌هاست از آن شکایت می‌کنند. اکبر صادق‌پور، یک تولیدکننده محصولات ریسندگی در این مورد به فارس می‌گوید: محصولات ریسندگی بیشتر از چین به ایران وارد می‌شود و ما نمی‌دانیم این واردات با چه تعرفه‌ای صورت می‌گیرد که قیمت آن در بازار داخل تا این حد پایین است.
به گفته وی، هزینه تمام‌ شده یک کیلو نخ اسپان (مورد استفاده در پارچه‌های مانتویی و تیشرت ورزشی) برای تولیدکننده ایرانی بیش از 8 هزار تومان است، در‌حالی‌‌که نخ تولید چین با قیمت زیر 8 هزار تومان در بازار تهران عرضه می‌شود.  وی ادامه می‌دهد: قیمت یک کیلو پلی‌استر خام ایرانی (مواد اولیه تولید نخ اسپان) در بازار 4 هزار و 900 تومان است و هزینه تولید نخ از این ماده در کشور کمتر از 2 هزار و 900 تومان نیست. به‌ این‌ ترتیب رقابت با محصولات چینی به‌ سختی صورت می‌گیرد.  صادق‌پور با بیان اینکه کیفیت نخ ایرانی بسیار بالاتر از نخ چینی است، می‌گوید: به دلیل پایین بودن قیمت نخ چینی، بافندگان به سراغ خرید این نخ می‌روند. وی ادامه می‌دهد: چینی‌ها مشابه یکی از پارچه‌های تولید ما را با عرض کمتر و کیفیت پایین‌تر عرضه کرده‌اند که فکر می‌کنیم باید تولید این محصول را طی دو هفته آینده متوقف کنیم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد