مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

چرا باید با صنعت مُد سبز سازگار شویم؟

 تا به حال از خود پرسیده‌اید که چرا باید در سبک زندگی به مسائل مربوط به محیط زیست توجه کنیم؟ یا به عنوان مثال چرا باید در پیروی از مد و انتخاب لباس، دقت کنیم که آیا این محصول، مطابق معیار های محیط زیستی و توسعه پایدار هست یا نه؟
در این مطلب با بیان چند دلیل به شما می‌گوئیم که چرا بهتر است هنگام خرید لباس، در انتخاب خود بیشتر دقت کنید.
  حفظ زمین

صنعت مد، پس از نفت دومین صنعت آلاینده در جهان است که باعث آلودگی آب‌ها، زمین و هوا می‌شود. حتی سلامتی کسانی که برای ما لباس تولید می‌کنند در معرض خطر است. خوب است بدانید که برای تولید یک تی‌شرت حداقل 2500 لیتر آب مصرف می‌شود و آن وقت انتظار هم داریم حجم انتشار CO2 2/8 میلیارد تن باشد.

می‌دانید که محصولات شیمیایی به کار رفته در فرآیند تهیه لباس که حتی در لباس‌های نوی ما یافت می‌شود، روی سلامتی ما تأثیر می‌گذارد. برای همین، بهتر است لباس نو را هم پیش از پوشیدن، یک بار بشوئید. می‌توانید حتی به برچسب ( OEKO-TEX ) که تائید جنبه‌های اکولوژیک صنایع نساجی، چرم و پوشاک است، دقت کنید یا به نشان (GTOS  ) که نشان می‌دهد در تهیه لباس، حداقل 70 درصد از الیاف ارگانیک استفاده شده است.

 

برای حیوانات

از آن‌جایی که در فرآیند تولید چرم، چه‌ صدمه‌های بی‌بازگشتی به محیط زیست وارد می‌شود، بهتر است برای پیروی از یک مد اخلاقی، به جای چرم حیوانات از چرم‌های گیاهی یا پلاستیک‌های قابل بازیافت استفاده کنید که سازگاری بیشتری با محیط زیست دارد. در فرآیند تولید چرم‌های گیاهی از فلزهای سنگین و مواد شیمیایی سمی استفاده نمی‌شود و استفاده از آن محیط زیست را تهدید نمی‌کند، همچنین این نوع چرم هیچ آسیبی به پوست و بدن انسان وارد نمی‌کند.

 

برای سازندگان جدید

اگر هنوز برای دنبال کردن مد سبز، متقاعد نشده‌اید، دوباره فکر کنید. در دنیا، امروزه مد سازگار با محیط زیست در حال ظهور است و طراحان و سازندگان مد سبز، با پایبندی به معیارهای زیست محیطی در حال فعالیت و شکوفایی هستند. پیروی از مد سبز، علاوه بر حمایت از محیط زیست، به شناسایی و کسب و کار این دسته از افراد کمک می‌کند.

 

برای حمایت از تولید محلی

با خرید محصولات محلی و تولید شده در کشور، می‌توانید زنجیره تأمین را کوتاه‌تر کنید و از اثرات آن بر محیط زیست بکاهید. حمل‌‌و‌نقل کمتر برابر با آلودگی کمتر است و شما با حمایت از تولید داخلی، علاوه بر کمک به محیط زیست می‌توانید باعث ایجاد شغل بیشتر در کشور خود شوید.

 

مصرف انرژی و کاهش هزینه

یکی از راه‌های پایبندی به محیط زیست، این است که یاد بگیرید چطور برای شست‌و‌شوی لباس‌ها از ماشین لباسشویی خود بهتر استفاده کنید. به این ترتیب که شما با کاهش شست‌و‌شوی لباس‌ها، شستن با دمای کمتر و مصرف کمتر مواد شیمیایی و شوینده به محیط زیست کمک خواهید کرد. به یاد داشته باشید که میزان  مصرف انرژی شست‌و‌شوی ماشین لباسشویی در دمای 40 درجه سانتی‌گراد، نصف مصرف آن در دمای 60 درجه است. همچنین می‌توانید از پودرهای ماشین لباسشویی زیست محیطی استفاده کنید و از مصرف نرم‌کننده‌ها اجتناب کنید و تا می‌توانید لباس‌های خود را در هوای آزاد خشک کنید. در نهایت هم از خشکشویی لباس‌ها پرهیز کنید، چون این فرآیند شامل استفاده از مواد شیمیایی تمیزکننده می‌شود.

 

پرورش خلاقیت

برای حفظ محیط زیست، لباس‌های قدیمی و از مد افتاده خود را دور نیاندازید. با کمی خلاقیت و قوه تخیل، از آن‌ها عروسک، کار دستی و لوازم کاربردی بسازید. حتی می‌توانید با ایده‌های جالب، برای خود کسب‌و‌کاری راه‌اندازی کنید و پول درآورید.

 

بخشیدن زندگی دوباره به لباس‌ها

آمارها نشان می‌دهد که تنها در اروپا برابر با 3میلیون تن پارچه و در آمریکا معادل 12میلیون تن پارچه سالیانه دور ریخته، سوزانده یا دفن می‌شوند. به همین دلیل است که در دنیا امروز استارت‌آپ‌هایی راه‌اندازی شده که لباس‌های کهنه را بازیافت می‌کنند. به عنوان مثال یک شرکت آلمانی مستقر در برلین است که با 60 برند برگزیده در صنعت مد برای بازیافت پارچه‌های کهنه همکاری می‌کند. این شرکت در سه کشور هند، آمریکا و آلمان کارخانه دارد و هرساله مشغول مرتب‌سازی و بازیافت هزاران تن لباس کهنه‌ای هستند که از سراسر اروپا و از تمام برند‌های دنیا به آن‌جا می‌آیند. فرقی نمی‌کند این لباس‌ها کهنه باشند یا آسیب‌دیده یا از مد افتاده و قدیمی.  نزدیک به 55 درصد از منسوجات و لباس‌ها در این کارخانه‌ها، تحت عنوان لباس‌های دست دوم به فروشگاه‌ها می‌روند و دوباره به فروش می‌رسند و   45 درصد بقیه بازیافت می‌شوند (در صنایع خودروسازی و آستر لباس‌های نو استفاده می‌شود ) یا دوباره با تعمیر به چرخه مصرف بازمی‌گردند. بنابراین، شاید بهترین راه برای خلاص شدن از شر لباس‌های غیرقابل استفاده، بخشیدن آن‌ها به انجمن‌ها و استارت‌آپ‌های این‌چنینی باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد