مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

صادرات در زمینه نساجی با قدرت کمی دنبال می‌شود

رئیس اتحادیه صنف قماش‌فروشان مشهد گفت: صادرات در زمینه نساجی با توان و قدرت کمی دنبال می‌شود. همچنین باید گفت کشورهای هدفی که صادرات به آن‌ها صورت می‌گیرد پراکنده هستند.
مجید شادمهر، با اشاره به وضعیت بازار پارچه فروشان اظهار کرد: وضعیت بازار در این حوزه طی سال گذشته افت محسوسی از جهت کم شدن قدرت خرید مردم داشته است. بر همین اساس، به دلیل اینکه لباس و پارچه در سبد اصلی خرید مردم قرار ندارد خرید و فروش آن سیر نزولی پیدا کرده است. بازار پارچه فروشان در سال 95 بازار متوسط رو به ضعیفی بود، اما در سال جاری بازار نسبت به سال گذشته حتی ضعیف‎تر شده‌ است. 

 
وی ادامه داد: عمدتا واحدهایی این صنف، مغازه‌های استجاری است و با توجه به سود و تعرفه کمی که فروش پارچه دارد و همچنین هزینه‌های جانبی بسیاری یک واحد اجاره‌ای که اجازه مغازه، مالیات، عوارض کسب و پیشه، هزینه شاگرد و نیز هزینه برق که در پارچه فروشی هزینه نسبتا قابل توجه ای است را شامل می‌شود،  واحدهای اجاره ای به سختی به فعالیت خود ادامه می‌دهند و حدود 10 درصد از مغازه‌داران از سال 93 تاکنون از ادامه این فعالیت منصرف شده‌اند و این شغل را رها کردند. عمده کسانی که این شغل را رها کردند مغازه‌های استجاری داشته اند.

رئیس اتحادیه صنف قماش‌فروشان مشهد اظهار کرد: صادرات در زمینه نساجی با توان و قدرت کمی دنبال می‌شود. پارچه های کارخانه جات اصفهان که تولیدکننده ملحفه هستند، پارچه‌های لباسی و نخی که در کارخانه بروجرد تولید می‌شود و نیز پارچه‌های تور و پرده‌ای صادر می‌شوند. همچنین باید گفت کشورهای هدفی که صادرات به آن‌ها صورت می‌گیرد پراکنده هستند، ضمن اینکه به کشورهای شوروی سابق مانند ترکمنستان، آذربایجان، قزاقستان از شمال کشور صادرات انجام می‌شود.

شادمهر افزود: به جنوب حاشیه‎های عربی مانند امارات عربی، قطر و عراق، پارچه‌های نخی صادر می‌شود. همچنین به افغانستان نیز صادرات صورت می‌گیرد و شاهد این هستیم که در زمینه نساجی نیز مقدار کمی صادرات به کشورهای اروپایی به انجام می‌رسد.

وی خاطرنشان کرد: مردم پول دارند اما آن را صرف نیازهای اساسی‌تر می‌کنند. طی سه سال گذشته مقدار توان خرید مردم کاهش داشته که این موضوع در سطح فروشگاه‌های شهر و کشور از نزدیک حس می‌شود. قدرت خرید مردم نسبت به گذشته در تمام مشاغل به شیوه چشمگیری با کاهش همراه بوده است.

رئیس اتحادیه صنف قماش‌فروشان مشهد بیان کرد: اساسی‌ترین مشکل در این صنف قاچاق پوشاک است که پوشاک در سطح وسیعی از کشور به صورت قاچاق وارد می‌شود در نتیجه صنعت نساجی کشور نمی‌تواند با صنعت پوشاک قاچاق رقابت کند. طبیعتا افرادی از رانت آن سواستفاده و به صنعت نساجی لطمه وارد می‌کنند.

شادمهر اضافه کرد: زمانی‌که پوشاکی دوخته شده به کشور وارد می‌شود، برای خریدار صرف نمی‌کند مشابه پارچه را تهیه کند و پول خیاط دهد و مقرون به صرفه نیست. بر همین اساس، کم‌کم میل به خرید پارچه کاهش یافته و تمایل به خریدن پوشاک آماده که با قیمت پایین همراه است، با افزایش روبرو می‌شود. 99درصد پوشاک‌های حاضری قاچاق است که البته بسیاری از این پوشاک کیفیت‌های ضعیفی دارد.

وی عنوان کرد: دومین معضلی که پارچه فروشان با آن روبه رو هستند بحث مالیات است که مالیات کمرشان را شکسته است. بسیاری از واحدهای صنفی این حوزه که بسیار در سطح عالی فعالیت داشتند به جهت اینکه مالیات‌هایشان مالیات‌های معقول و حساب شده‌ای نیست و سنگین است، یا شغل خود را تغییر می‌دهند و یا دچار ورشکستگی می‌شوند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد