مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

زیان ۳ میلیاردی نساجی قائمشهر در سال

به تأکید کارشناسان، بزرگ‌ترین واحد تولیدی نساجی کشور در ۲۰ سال اخیر با چالش‌های اقتصادی دست‌وپنجه نرم می‌کند که این امربر اقتصاد خانوارها و کارگران تحت پوشش آن نیز آسیب وارد کرده است.

سوء مدیریت، معوقات بانکی، بدهی به تأمین اجتماعی، خالی ماندن بخشی از ظرفیت‌ها سبب شده تا کارخانه نساجی مازندران در سال‌های اخیر با چالش‌هایی روبرو شود که رفع آن مستلزم حمایت و برنامه‌ریزی متولیان امربرای حمایت از تولید است

امید اعلایی مدیرعامل کارخانه نساجی قائم‌شهر خواستار الزام اجراشدن قول وام ۲ میلیارد تومانی به این کارخانه، توسط استانداری شد و در خصوص آخرین وضعیت کارخانه نساجی قائم‌شهر می‌گوید: این کارخانه با قدمتی ۸۵ ساله در زمینی ۶.۵ هکتاری با ۲۰۳ نفر در حال فعالیت است که سالانه بالغ‌بر ۳ میلیارد تومان بازیان انباشته مواجه است.  

وی افزود: سال گذشته کارخانه نساجی قائم‌شهر بالاترین زیان را با رقم ۴ میلیاردو ۶۰۰ میلیون تومان، تجربه کرده است.

مدیرعامل کارخانه نساجی قائم‌شهر، با اشاره به واگذاری کارخانه به شهرداری، عنوان کرد: شرکت در زمان واگذاری با ۴۴ میلیارد تومان بدهی به بانک ملی، مواجه بود که تا به امروز، شهرداری با هر مکانیزمی که بود، کارخانه را همراهی کرد اما با توجه به شرایط موجود، روند ادامه فعالیت شهرداری با کارخانه نساجی نگران‌کننده است.

وی تصریح کرد: در طی‌تصدی دوماهه بنده به سمت مدیرعاملی، حقوق تا آبان کارگران پرداخت شد و پیگیر هستیم تا با وصول مطالبات خود از بهشت‌زهرا، بتوانیم حقوق آذرماه کارگران را هم به‌زودی پرداخت کنیم.

انتظار داریم هر چه سریع‌تر نوسازی ناوگان خطوط تولید اتفاق بیفتد چون با این ماشین‌آلات، تولید اقتصادی به‌صرفه نیست

اعلایی در خصوص بحث بازگشت کارخانه نساجی توسط شهرداری، بیان کرد: این مسئله توسط شهرداری و شورای شهر تعیین تکلیف می‌شود، اما چه شهرداری در حوزه مدیریت بماند و یا کارخانه به سازمان گسترش واگذار شود، انتظار داریم هر چه سریع‌تر نوسازی ناوگان خطوط تولید اتفاق بیفتد چون با این ماشین‌آلات، تولید اقتصادی به‌صرفه نیست.

مدیرعامل کارخانه نساجی قائم‌شهر، تصریح کرد: نوسازی و بازسازی این کارخانه به ۵۰ تا ۷۰ میلیارد تومان سرمایه در گردش، نیاز دارد.

وی خاطرنشان کرد: با وضعیت موجود، کارخانه به علت آسیب‌دیدگی ماشین‌آلات و خطوط تولید، حداقل ماهانه ۲۰۰ میلیون تومان درآمد دارد اما با هزینه ماهانه ۵۰۰ میلیون تومان، باید هر چه سریع‌تر نسبت به این وضعیت نابسامان تعیین تکلیف شود.

اعلایی نوسازی ناوگان، راه‌اندازی خطوط متوقف و بلاتکلیف و خارج کردن مجموعه از حالت کارمزدی به‌عنوان مسکن، را راههای مهم برون‌رفت از نابسامانی کارخانه دانست.

 درعین‌حال عبدالله رضیان عضو مجمع نمایندگان مازندران در گفتگو با خبرنگار مهر به معضلات کارخانه نساجی مازندران اشاره کرد و افزود: باهمت مسئولان امر مقرر شد تا بانک ملی ۲۶ میلیارد تومان در اختیار این مجموعه قرار دهد تا شرایط موجود نساجی اصلاح و ساماندهی شود و ظرفیت‌های جدیدی هم در این کارخانه فراهم آید.

همچنین مهدی محمدی فرماندار قائم‌شهر در مورد مشکلات کارخانه شماره یک یا نساجی مازندران، اظهار کرد: این کارخانه با استناد به اصل ۴۴ قانون اساسی بر اساس قانون خصوصی‌سازی باید واگذار شود و کاری هم از دست کسی برنمی‌آید.

این کارخانه با استناد به اصل ۴۴ قانون اساسی بر اساس قانون خصوصی‌سازی باید واگذار شود و کاری هم از دست کسی برنمی‌آید

وی  اظهار  کرد: تاکنون کارخانه نساجی مازندران دو بار به مزایده گذاشته شد و باید برای رفع مشکلات آن چاره اساسی اندیشیده شود.

تولیدات نساجی مازندران هنوز در خاطره ایرانی‌ها و فروشندگان منسوجات باقی‌مانده است تا جاییکه یک‌یک فروشنده منسوجات در این زمینه می‌گوید: این کارخانه در نوع خود بی‌نظیر بود ولی در اثر سوء مدیریت و اینکه مدیریت را بایست به فرد کاربلد و متخصص این رشته می‌سپردند به این وضع رسیده است.

وی بابیان اینکه چگونه جنس‌های بی‌کیفیت چینی بازار ما را اشغال کرده است اظهار داشت:  کشور ترکیه با  انواع پارچه خی، مصنوعی، پرده‌ای و...توانسته بازارهای هدف زیادی برای خود در ایران و کشورهای دیگر جذب کند.

این فروشنده منسوجات نخی به واردات تولیدات چینی اشاره کرد و می‌گوید: مردم به خاطر ارزانی جنس چینی آن را می‌خرند درصورتی‌که  بیشتر اجناس چینی بی‌کیفیت است.

وی با تأکید بر حمایت از تولیدات داخلی  ابراز امیدواری کرد: کارخانه نساجی مازندران به‌مانند گذشته تولیدات متنوع و باکیفیت خود را وارد بازار کند و افراد زیادی نیز در این فرآیند رزق و روزی حلال کسب کنند.  

کلنگ احداث این کارخانه در سال ۱۳۰۷ به زمین خورد و در سال ۱۳۰۹ در زمینی به مساحت شش هزار و ۶۳۳ مترمربع به مدت یک سال احداث شد و در سال ۱۳۱۳ یک‌صد ماشین بادامکی و شش دوک ریسندگی و روزانه در دو شیفت کاری و هر شیفت به مدت ۱۰ ساعت کاری تأسیس شد و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

این کارخانه بیشتر به‌منظور تهیه پارچه‌های لباس سربازان شروع به کارکرده و به‌مرورزمان تولیدات آن متنوع شد و در سال ۱۳۱۵ اقدام به توسعه کارخانه شد و قسمت تهیه پنبه بهداشتی (هیدروفیل) احداث شد و سپس ۱۵۰ ماشین بافندگی، ریسندگی و مقدمات بافندگی خریداری شد و به خط تولید اضافه شد.

در سال ۱۳۳۶ از سوی سازمان برنامه‌وبودجه که اداره کارخانه را بر عهده داشت قراردادی با شرکت "تیم وینکلو "(Team Vinklo) منعقد شد که به مدت ۶ سال، مدیریت کارخانجات نساجی قائم‌شهر تحت نظارت این شرکت قرار گرفت. شرکت سهامی عام نساجی قائم‌شهر در تاریخ ۱ مردادماه ۴۴ تحت شماره ۱۵۳ در اداره ثبت شرکت‌های داخلی به ثبت رسید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد