مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

اگر قاچاق 12میلیارد شده چرا وزیر صنعت، تنها قاچاق پوشاک را 12میلیارد اعلام کرد؟

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با اشاره به اینکه قاچاق بالای 30میلیارد دلار است، گفت: همین چند وقت پیش بود که وزیر صنعت اعلام کرد که تنها قاچاق پوشاک کشور، 12میلیارد دلار است؛ پس چگونه می‌توان ادعا کرد که قاچاق به 12میلیارد دلار کاهش یافته است؟

 محمد دهقان، عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی  شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ با اشاره به اینکه متاسفانه در چند سال اخیر اراده‌ای برای کاهش آمار قاچاق وجود دارد، گفت: البته ما منکر زحمات دوستان نمی‌شویم اما خوشبختانه تعدادی از کارشناسان در مباحث مربوط به قاچاق در حال فعالیت هستند که به هیچ عنوان ادعاهای کاهش قاچاق به میزان 12میلیارد دلار را قبول ندارند.   این نماینده مجلس اظهار داشت: مطمئناً ما هم از این کاهش قاچاق خوشحال خواهیم شد اما مشکل آنجاست که علاوه بر کارشناسان، این کاهش قاچاق برای مردم نیز ملموس نیست.

وی در این برنامه، مدیر کل حقوقی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز را مورد خطاب قرار داد و گفت: من به صحبت‌های شما مبنی بر کاهش قاچاق اعتقادی ندارم؛ ملاک گفته‌های من، کارشناسان و نیز اطلاعات خودم است که از سایت سازمان ملل استخراج شده است.

*در بسیاری از مسائل، بر آمار سازمان ملل لَه‌لَه می‌زنند به‌جز قاچاق!

دهقان با اشاره به اینکه این آقایان در بسیاری از مسائل بر روی آمار سازمان ملل لَه‌لَه می‌زنند اما در بحث قاچاق، آمار این سازمان را قبول ندارند، گفت: سایت رسمی سازمان ملل، تفاوت قیمت کالاهای صادراتی و وارداتی به ایران را برای سال2016، 22میلیارد دلار اعلام کرده است اما نمی‌دانم که چرا آقایان، این موضوع را قبول ندارند؟

*اگر قاچاق 12میلیارد شده، پس چرا وزیر صنعت، تنها قاچاق پوشاک را 12میلیارد اعلام کرده است؟

این نماینده مجلس در ادامه با اشاره به اینکه چند میلیارد دلار نیز از طریق کوله‌بری و ته‌لنجی به کشور وارد می‌شود، گفت: بنابراین قاچاق بالای 30میلیارد دلار است؛ این آمار را نه تنها کارشناسان قبول دارند بلکه بسیاری از مسئولین نیز این آمار را در صحبت‌های خود بیان می‌کنند.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس اذعان داشت: همین چند وقت پیش بود که وزیر صنعت اعلام کرد که فقط قاچاق پوشاک کشور، 12میلیارد دلار است؛ پس چگونه می‌توان ادعا کرد که قاچاق به 12میلیارد دلار کاهش یافته است؟

 

*چرا دولت ماده 5، 6 و 13 قانون را اجرا نکرده است؟

وی تصریح کرد: سوال ما از مسئولین مربوطه در راستای اجرای قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز این است که چرا ماده 5، 6 و 13 این قانون را اجرا نکردند؟ چرا آیین‌نامه‌ها در طی این 5سال دولت تدبیر و امید نوشته نشد؟ جالب است که با گذشت این همه سال، تازه در سال گذشته این آیین‌نامه‌ها نوشته شد.

دهقان در ادامه صحبت‌های خود مجدداً به مسئول ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: شما در این 5سال حتی در نوشتن آیین‌نامه‌های قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز کوتاهی کردید و تازه سال گذشته آیین‌نامه ماده 13 را نوشتید؛ پس نباید طلبکارانه صحبت کنید.

*5سال کوتاهی

این نماینده مجلس با بیان اینکه قانونگذار در سال92 راه را روشن کرد و گفت که به کالاها برچسب بزنید، اظهار داشت: از آغاز دولت تدبیر و امید که از سال92 آغاز شده، نزدیک به 5سال می‌گذرد اما حکم‌های این قانون اجرا نشده است؛ یکی از این موارد، برچسب‌گذاری کالاهای وارداتی بود تا تشخیص کالاهای وارداتی و قاچاق امکان‌پذیر باشد. مورد بعدی هم نصب ایکس‌ری و تجهیزاتی است که اگر نصب شوند، نه تنها از گرفتاری قاچاق رها خواهیم شد بلکه آمار نیز شفاف می‌شود.

وی به گفته‌های منتظری، دادستان کل کشور اشاره کرد و گفت: ما اطلاعی نداریم که کدام یک از مسئولین این کار را انجام می‌دهند اما بحث ما اجرای قانون است؛ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز در سال92 تصویب شده و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز مسئول اجرای این قانون بوده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد