مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

جزئیات اجرای طرح اشتغالی«تکاپو»

دیر طرح ملی توسعه کسب و کار پایدار وزارت کار از آغاز تولید کفش و پوشاک برندهای بین‌المللی در تولیدی‌های داخل خبرداد و گفت:با این قراردادها،ظرفیت خالی تولیدکننندگان داخلی فعال شده است.

رضا تازیکی  با اشاره به گام‌های اجرایی در قالب طرح ملی توسعه کسب و کار و اشتغال پایدار(تکاپو) گفت: این طرح معتقد است اتصال به بازارهای بین المللی، افزایش توان رقابت پذیری تولیدکنندگان ایرانی و افزایش سفارش پذیری از برندهای صاحب نام بین المللی؛ ضمن رونق تولید، افزایش و تثبیت اشتغال واحدهای تولیدی داخلی موجب انتقال دانش و استانداردها و تکنولوژی های روزآمد و رقابتی دنیا خواهد شد و در این مسیر کمترین وابستگی به تسهیلات خواهد بود.  وی افزود: در واقع تامین سفارش و اتصال به بازار اولویت و ارزش واقعی را خلق خواهد کرد که موجب پایداری اشتغال خواهد شد حال آنکه استفاده بی مورد از تسهیلات جز وابستگی و مشکلات متعدد برای کارآفرینان ارزش خاصی فراهم نمی کند.

مدیر طرح ملی توسعه کسب و کار و اشتغال پایدار با بیان اینکه یکی از مهمترین خلاءهای اشتغالزایی ظرفیت خالی واحدهای تولیدی است گفت: با همین رویکرد «اتصال به بازارهای بین‌المللی و صادرات محصولات صنعتی» در قالب طرح تکاپو در دستور کار قرار گرفت.

تازیکی تصریح کرد: در حالی که ظرفیت‌های اشتغال زیادی در بسیاری از صنایع کشور وجود دارد اما به دلیل رکود تولید، مشکل اصلی بسیاری از تولیدکنندگان، بازاریابی و فروش محصولات است، در همین راستا در طرح تکاپو اتصال واحدهای تولیدی داخلی به بازارهای بین‌المللی در رَسته‌های دارای ظرفیت هدفگذاری شد.

مدیر طرح ملی تکاپو با تاکید بر ظرفیت بالای اشتغالزایی صنعت پوشاک در کشور ادامه داد: در زنجیره تولید پوشاک اعم از طراحی، دوخت و تولید در حال حاضر حدود ۵۵۰ هزار نفر شاغل هستند در صورتی که ظرفیت اشتغال این صنعت ۱.۵ میلیون نفر است؛ با این حال حدود یک میلیون نفر ظرفیت خالی اشتغال در این صنعت وجود دارد که باید فعال شود.

تازیکی افزود: برای فعال کردن ظرفیت‌های خالی تولید پوشاک در گام نخست، تولید و صادرات پوشاک با مشارکت برندهای بین المللی و صادرات این محصول تولید شده در ایران به بازارهای بین المللی در دستور کار قرار گرفت به نحوی که قرارداد یکی از برندهای مطرح ترک با ۱۰ شرکت ایرانی تولید پوشاک منعقد شده است.

این مقام مسئول در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: بر اساس این قرارداد، حجم سفارش این برند بین المللی پوشاک به شرکت‌های داخلی ۲۰ میلیون یورو تعیین شده است؛ همچنین در قرارداد مذکور موضوع انتقال دانش فنی، استاندارد و آموزش نیروی کار فعال در صنعت پوشاک مد نظر قرار گرفته است.

مدیر طرح ملی تکاپو با بیان اینکه تمام سفارشات این برند بین المللی در داخل کشور با عنوان «ساخت ایران» تولید و تمام این محصولات به کشور صاحب این برند صادر می‌شود افزود: مصرف محصولات تولید شده این برند بین المللی یا در کشور صاحب برند است یا از طرف این کشور به سایر نقاط صادر می‌شود.

پیش بینی ۲ هزار فرصت شغلی در صنعت پوشاک با قراردادهای جدید

وی گفت: بعد از انعقاد این قرارداد عمده شرکت‌های ایرانی طرف قرارداد سفارش جدید خود را از این برند دریافت کردند به طوریکه برخی شرکت‌ها حدود یک میلیون یورو از مجموع سفارش ۲۰ میلیون یورویی، سفارش دریافت کردند و این موضوع منجر به فعال شدن ظرفیت‌های خالی برخی شرکت‌ها و حتی فعالیت دو شیفته واحدهای تولیدی شد.

تازیکی درباره میزان اشتغال ایجاد شده در صنعت پوشاک پس از قرارداد مذکور افزود: به دلیل اینکه حجم سفارش دریافتی هر یک از ۱۰ شرکت ایرانی متفاوت است بنابراین میزان نیروی کار جذب شده نیز متغیر است اما پیش بینی می‌شود در صورت تحقق تمامی سفارشات در حوزه پوشاک در ۱۰ شرکت ایرانی بیش از ۲۰۰۰ فرصت شغلی جدید ایجاد شود.

مدیر طرح ملی توسعه کسب و کار و اشتغال پایدار وزارت کارگفت: پس از صنعت پوشاک، صنعت کفش نیز از صنایع اشتغالزای کشور است که در حال حاضر حدود ۱۵۰ هزار نفر نیروی کار در این بخش شاغل هستند و به همین میزان نیز فرصت اشتغال جدید وجود دارد.

وی افزود: بر همین اساس، پس از موفقیت طرح تکاپو در تولید و صادرات پوشاک با مشارکت برندهای بین المللی و صادرات پوشاک تولید شده در ایران به بازارهای بین المللی، در دومین پروژه توسعه ای این طرح قرارداد تولید کفش توسط یک تولید کننده کفش ایرانی تحت نام یک برند معتبر بین المللی نیز منعقد شد و به زودی قرارداد یک شرکت تولیدی دیگر در صنعت کفش منعقد خواهد شد.

تازیکی با بیان اینکه پس از تکمیل انعقاد قرارداد شرکت‌های تولیدی کفش، به دنبال اتصال تولیدات داخلی در صنعت مبلمان به بازارهای بین المللی نیز هستیم اظهار کرد: در گام نخست تمرکز اتصال شرکت‌های تولیدی و صنعتی به بازارهای جهانی مد نظر قراردارد اما در آینده اتصال سایر محصولات به بازارهای جهانی از جمله کشاورزی نیز هدفگذاری شده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد